Transport strandar förhandlingarna
Förhandlingarna om ett nytt åkeri- och terminalavtal har strandat. Efter tre intensiva dagar väljer Transport att avbryta överläggningarna. – Av allt att döma kommer vi att varsla om stridsåtgärder. Beslutet tas formellt av förbundsstyrelsen på tisdag nästa vecka, säger Transports ordförande Lars Lindgren.
Transport och Biltrafikens Arbetsgivarförbund, BA, har haft olika strategier. Facket gick in i förhandlingarna med få krav, som i grunden byggde på LO:s så kallade samordning.
BA la fram en lista på 20 krav där många skulle innebära rejäla försämringar för arbetstagarna. Det handlade bland annat om förlängd provanställning, frysta traktamentsersättningar och att förarna själva ska få betala sina digitala förarkort.
Arbetsgivarlägret gick tidigt ut med att man – liksom industrins parter – ville ha ett långt avtal. Förslag lades fram om 38 månader, med lönehöjningar på samma nivåer som andra LO-förbund precis fått.
Transports ledning är kritisk mot att industrin, Handels och Byggnads nu tecknat avtal som ligger långt från den ursprungliga LO-samordningen. Men Transport deklarerade att man ändå kunde tänka sig ett långt avtal – förutsatt att det gav något i utbyte till arbetstagarna.
– Vi hade flera viktiga frågor på bordet. Bland annat alkotesterna, beställaransvaret, men framför allt en reglering av personalinhyrningen, förklarar Lars Lindgren.
Parterna diskuterade bemanningsfrågan i omgångar. För Transport är det angeläget att stoppa en utveckling där fast anställda sägs upp och ersätts med inhyrda.
BA, som är skeptiska till en reglering, begärde tid för att skriva ihop ett förslag.
På eftermiddagen fick Transports delegation ta del av BA-förslaget.
– I våra ögon var det mest snömos. Det skulle inte förändra någonting på arbetsmarknaden, säger Lars Lindgren.
En enig delegation sa nej. Konsekvensen blir att Transport strandar förhandlingarna. Lindgren säger:
– Vi är tillbaka på ruta noll. Nu backar vi bandet och kräver ettårigt avtal och minst 860 kronor mer i månaden. Man ska vara klar över att Transport i och med det utmanar hela systemet och de överenskommelser som andra LO-förbund träffat.
Transport kräver ett högre belopp än andra förbund. Orsaken är att Transport i de senaste avtalsrörelserna inte legat i fas med övriga LO. Förbundets medlemsgrupper har heller inte den löneglidning som blivit legio inom industrin.