Taxikö utanför Centralstationen i Stockholm.
Avtal 2021

Transport strandar förhandlingarna för taxiförarna

Taxi. Transport har strandat förhandlingarna om ett nytt avtal för taxiförarna. Beslutet togs på torsdagen, efter ännu en resultatlös förhandlingsomgång med Biltrafikens arbetsgivareförbund.

– Vi har tidigare varit öppna med att det kan bli aktuellt med konfliktvarsel just på taxiområdet. I morgon, fredag, ska vår förbundsstyrelse ta upp frågan. Då avgörs hur vi ska gå vidare, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Parterna har träffats ett flertal gånger under vintern, utan att nå en överenskommelse för taxichaufförerna. Den stora stötestenen är låglönesatsningen som ingår i det så kallade märke som LO och industrin la fast i höstas.

Taxiförare är ett låglönejobb där många kör på rakt ackord, procentlön på inkörda pengar. För dem är avtalets garantilön mycket viktig. Garantin är låg, bara cirka 20 000 kronor i månaden. Men arbetsgivarna vill ändå inte höja den i enlighet med låglönesatsningen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Carl:
    2 februari, 2021

    Problem med kollektivavtalet inom taxibranchen är flera. Dels är det nivån dvs att den är låg. Många taxiföretagare med kollektivavtal struntar i att betala rätt lön. Det kanske största problemet är att väldigt få taxiföretag dvs taxiåkerier har tecknat kollektivavtal.
    Kommuner, landsting och regioner måste ställa krav vid upphandling att samtliga aktörer i HELA kedjan måste åtminstone ha kollektivavtalsliknande avtal och att dessa följs.

  2. Anders:
    1 februari, 2021

    Inför att det skall vara obligatoriskt att teckna kollektivavtal.

  3. L. Norman:
    1 februari, 2021

    Väntar spänt på att få höra hur styrelsen går vidare.
    Helt klart är att det måste hända något radikalt om branschen ska överleva.

  4. David Araya del Valle:
    29 januari, 2021

    Hej!

    Finns bara tre kommentarer? Finns inga fler som bryr sig om detta?

    //David Araya del Valle

  5. Marianne:
    28 januari, 2021

    Det vore bra att komma tillrätta med överetableringen i Taxibranschen också.

  6. Peter H:
    28 januari, 2021

    Äntligen händer det något för att få upp våra löner.

  7. Urban Hjärne:
    28 januari, 2021

    Kör heltid taxi och skulle vara nöjd om jag lyckades köra in 20 000kr i månaden numera!

  8. Hakim:
    28 januari, 2021

    Ta bort Uber och Bolt så blir det bättre i taxibranschen.

Lästips:

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Avtalsrörelsen går in i ett avgörande skede

Ordförandeord. Just nu pågår avtalsrörelsen för fullt och jag får ibland frågan om hur man hinner med och hur man orkar.

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar har efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffas igen imorgon.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Close up of building contractor shaking hands with worker at construction site.

Hr-konsult sökte medlemmar –Transport misstänker gult fack

Plattformar. På Linkedin annonserar Frilans finans hr-rådgivare efter styrelsemedlemmar till ett nytt fackförbund för plattformsarbetstagare. Bolagets vd som tidigare har velat starta en ”gul” fackförening säger att han inte står bakom – men välkomnar – initiativet.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Lager & terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, lager-, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.