Transport tar avtalsvägen emot hyvling av arbetstiderna
Handels förlorade i Arbetsdomstolen i går. Arbetsgivaren hade rätt att tvinga sina anställda att gå ner på deltid. Transports förbundsjurist Marcel Carlstedt är inte förvånad. Han berättar att Transport valt en annan väg för att förhindra hyvling av arbetstiderna.
– Jag skulle ha blivit väldigt förvånad om domstolen hade kommit fram till att arbetsgivaren inte skulle få minska ner arbetstiderna, säger han. Domen visar än en gång hur ihålig lagen om anställningsskydd är.
Transportarbetaren berättade om Arbetsdomstolens (AD) beslut i går, och att de handelsanställdas fack drar i gång en kampanj för att ändra lagen (las).
Även i flera av Transports branscher vill små och stora arbetsgivare kunna ”hyvla ner” arbetstiderna för redan anställda. Att ge nyanställda deltid i stället för heltid är en annan modell av hyvling, det är inte ovanligt på bensinmackar och flygplatser. Arbetsgivaren kan sedan ringa in deltidare när det uppstår behov av fler folk. De får hoppa in och jobba mertid.
Frågan om hyvlade arbetstider och osäkra anställningar var därför het för förbundets förhandlare under årets avtalsrörelse. Enligt Marcel Carlstedt har Transport valt förhandlingsvägen i stället för AD när det gäller att motverka detta.
– Vi hade framgång när det gäller vissa avtal, summerar han avtalsrörelsen 2016.
Han berättar att möjligheten att ta in sina anställda på mertid har begränsats i det stora transportavtalet. En gräns på 200 timmar per kalenderår infördes, vid ”särskilda skäl” kan ytterligare 150 timmar läggas ut på en anställd.
I renhållningsarbetarnas kollektivavtal infördes också ett tak för mertid. I bensinbranschen ökades i stället arbetsgivarnas pris för mertidsarbete. Det vill säga: Lönerna höjdes extra för mertid.