Transport tar fram avtal för utländska chaufförer
Transport har tagit fram ett särskilt avtal med minimivillkor som ska gälla utländska chaufförer som utstationeras i Sverige. Det är ett led i kampen mot illegalt cabotage, men åtgärden smärtar Transportbasen Lars Lindgren.
– Förbundsstyrelsen har beslutat att lämna in ett avtal för transportbranschen till Arbetsmiljöverket eftersom vi hävdar att det finns utstationerad arbetskraft, säger Lars Lindgren.
Bakgrunden är den omfattande trafiken med illegalt cabotage och utländska åkerier som inte följer EU:s regler för internationell trafik.
Transport har just nu en tvist om slovakiska Bring trucking, som kontinuerligt kör laster åt Ikea från Jönköping. Förtaget har ständigt fordon stående där. Ändå har verksamheten inte anmälts till utstationeringsregistret. Dit ska alla arbetstagare som arbetar i Sverige för ett utländskt företag mer än fem dagar anmälas.
Den ansvariga myndigheten, Arbetsmiljöverket, är passiv och utreder inte ärendet och definierar inte heller exakt vad som gäller.
– Arbetsmiljöverket kan inte tala om ifall det är si eller så. Därför gör vi nu detta.
– Jag sällar mig till biskop Brask och säger: Till detta är jag nödd och tvungen, säger Lars Lindgren.
Enligt lagen, som är en anpassning till EU:s direktiv, ska svenska fack lämna in strippade avtal med enbart minimivillkor till Arbetsmiljöverket. Men få avtal har skickats in.
Anledningen till senfärdigheten är förbundens oro att dessa urgröpta avtal ska urholka den svenska modellen och pressa ner villkoren över lag.
Transport har som den stora majoriteten av svenska fack hårdnackat vägrat att lämna in avtal, men bryter nu denna linje.
– Det gör ont i hela kroppen, säger Lars Lindgren om beslutet.
I Transports avskalade avtal finns bara den hårda kärnan kvar. Många villkor som förbundet förhandlat fram har man tvingats stryka.
– Våra företrädare har kämpat för dessa villkor. När vi till exempel fick rätt till skyddsskor för många år sedan avstod vi 10–20 öre i timmen som betalning. Hur många timmar har man inte jobbat i branschen sedan dess.
– Det finns så många villkor som saknas i det inlämnade avtalet, men vi kommer inte ifrån att lagstiftningen är som den är.
Det inlämnade avtalet gäller enbart för företag från EU. När dessa tar hit arbetskraft får de konkurrera med anställningsvillkor som i praktiken är billigare än vad de svenska företagen har.
– Om däremot ett amerikanskt eller ryskt företag har arbetskraft i landet ska det följa vårt ordinarie avtal, konstaterar Lars Lindgren.
Han anser att EU:s regler kring utstationering snedvrider marknaden.
– När två villkor konkurrerar med varandra vinner det lägsta villkoret i 100 procent av fallen.
Tack vare tarifflönerna i transportavtalet är förbundets position något bättre än många andra fackförbunds. Tarifflönen blir de lägsta lönerna i branschen, medan många andra förbund har lägstalöner/minimilöner i sina avtal.
Det innebär att de utländska bolagens yrkesförare ska följa samma tariffer som de svenska bolagen betalar.
– Detta är alltid något. De bolag som utstationerar chaufförer kan inte konkurrera med lägre lön, sämre arbetstider och semester.
Av över 600 centrala kollektivavtal på arbetsmarknaden har enbart sju skurits ner till minimivillkor och lämnats in till Arbetsmiljöverket. Transports avtal blir det åttonde. Inget förbund gillar att gå med på sämre villkor och det finns inga sanktionsmöjligheter mot de fack som vägrar lämna in avtal.
Fotnot: Hans Brask var biskop i Linköping på 1500-talet. Det sägs att han, när han tvingades underteckna ett riksdagsbeslut om att avsätta ärkebiskopen, stack in en lapp under sitt sigill – på vilken han hade skrivit ”Härtill är jag nödd och tvungen”. En brasklapp, helt enkelt.