Transport tar över i Ljungby
Ett par hundra möjliga nya medlemmar i Transport. Det blir den logiska följden när Postnords logistikcentrum i Ljungby byter fackligt avtalsområde. Nytt avtal kan innebära både vinnare och förlorare bland de anställda.
Vid årsskiftet bytte anläggningen huvudman till Postnord Fulfilment som är ansluten till Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA). Med byte av arbetsgivarorganisation följer också byte av facklig organisationsrätt. Tidigare har GS organiserat de anställda på Postnord, men från och med årsskiftet äger Transport organisationsrätten. I praktiken innebär det omkring 200 möjliga nya medlemmar till Transport.
Inte säkert alltså?
– Att stanna kvar i GS är ett alternativ men de kan inte organisera sig eftersom det är vi som tar över organisationsrätten, säger Martin Jonsson, ombudsman på Transport i Halmstad.
– Men vi har redan fått in ett 60-tal övergångar till oss.
Den fackliga organisationsgraden är hög på Postnord. 98 procent av arbetsstyrkan är anslutna och engagemanget är stort, säger Martin Jonsson. Att byta facklig tillhörighet efter många år är inte nödvändigtvis helt lätt.
– GS har gjort ett fantastiskt jobb med en stark klubb och många fackliga företrädare. Vi vill fortsätta det fackliga engagemanget, men under Transports flagg.
Det nya kollektivavtalet för med sig en viss oro, säger Martin Jonsson.
– De två avtalen skiljer sig åt. För en del skulle Transports avtal kunna innebära en lönesänkning, för andra tvärtom. Även ob-tillägget skiljer sig åt, där har GS högre. Men vi ska nu diskutera ett inrangeringsavtal med arbetsgivaren för att få en så smidig övergång som möjligt.
Skulle det till exempel kunna innebära att ingen ska behöva riskera en lönesänkning trots avtalsbyte?
– Ja, till exempel.