Transport tar strid för ”falsk egenföretagare”
En polsk lastbilschaufför som kört på F-skatt för det omskrivna åkeriet Andreassons i Veddige ska räknas som anställd, och få ut en stor summa pengar i innestående lön. Det hävdar Transport, som ser fram emot att få saken prövad i domstol.
Fallet gäller den polske lastbilschauffören Radoslaw Rostkowski, som Transportarbetaren skrev om i nummer 5. Han sökte anställning hos Andreassons Åkeri i Veddige, men fick i stället lov att skaffa polsk F-skattsedel för att få köra som egenföretagare åt Andreassons bemanningsbolag Zimit Transportförmedling.
Efter några månaders jobb slutade det med att Radoslaw Rostkowski stämde Zimit vid Varbergs tingsrätt, eftersom han ansåg sig ha blivit lurad på 89 000 kronor. Han polisanmälde dessutom en av Zimits anställda för misshandel och olaga hot, som ska ha inträffat när Radoslaw krävde att få sina pengar.
Nu har Transport engagerat sig i fallet, och driver ståndpunkten att Radoslaw Rostkowski i praktiken var anställd av Andreassons Åkeri. Bolaget är, med den utgångspunkten, skyldigt en stor summa pengar i innestående lön.
– Det här har varit på gång ett tag, och nu drar vi igång i skarpt läge, säger Nicklas Mattsson, ombudsman på avdelning 25.
– Vi hävdar det så kallade arbetstagarbegreppet. Att oavsett hur det sett ut med avtal och annat, så tycker vi att alla F-skattare som kör åt det här bolaget ska räknas som ”falska egenföretagare”. Det vill säga, man har så lite inflytande över den egna situationen jämfört med vad en företagare har, så man bör i praktiken räknas som anställd.
Saken ska nu gå till central förhandling. Når man inte en överenskommelse där, är Transport beredda att ta Radoslaw Rostkowskis fall till Arbetsdomstolen. Transports förbundsjurist Marcel Carlstedt är entusiastisk inför chansen att få saken prövad i rätten.
– Det här är en tvist som vi väntat ett bra tag på att få till. Vi driver frågan ”to the bitter end”, om det blir nödvändigt, säger han.
Marcel Carlstedt betonar att från förbundets sida, gäller frågan mycket mer än bara det här enskilda fallet.
– Det är en principfråga för oss. Det finns en stor mängd personer i Sverige som lever under sådana här förhållanden, där man trixar med F-skattsedlar för att kringgå kollektivavtalen. Och där de så kallade egenföretagarna i praktiken är rättslösa arbetstagare. Det här har aldrig tidigare prövats juridiskt, och det är oerhört viktigt att äntligen få det prövat.
Både Marcel Carlstedt och Nicklas Mattsson har dock svårt att bedöma, om en seger i Arbetsdomstolen skulle innebära ett juridiskt prejudikat i den inflammerade frågan.
Transport och Biltrafikens Arbetsgivareförbund uppskattar att det finns omkring 1 000 ”falska egenföretagare” i den svenska åkeribranschen. Andreassons Åkeri uppger själva på sin hemsida att de använder sig av 125 ”externa chaufförer”.