Transport tecknar avtal för östförare som kör för Lidl
Åkeri. Transport har tecknat ett kollektivavtal, ett utstationeringsavtal, med det tyska åkeriet Meyer, som kör för Lidl i Sverige. – Det innebär att 53 utländska chaufförer får svenska löner, säger ombudsman Tommy Jonsson som ingår i förbundets Ordning och redagrupp.
Tommy Jonsson och Ordning och redakollegan Jimmy Ovesson har förhandlat med Meyer ända sedan i höstas. På onsdagen enades parterna och villkoren säkras för 53 förare som är stationerade i Halmstad, Örebro och Rosersberg, norr om Stockholm.
Tommy Jonsson är mer än nöjd:
– Merparten av förarna kommer från Polen. Vi ser uppgörelsen som ett genombrott. I EU är det faktiskt bara Transport i Sverige som ligger på för att teckna avtal för utstationerade chaufförer.
Transport har tidigare tecknat ett par utstationeringsavtal med utländska åkeriföretag, men de uppgörelserna är överspelade. EU har ändrat reglerna och det är inte längre möjligt att kräva långtgående avtal som reglerar exempelvis avtalspensioner och fria resor till och från Sverige.
– Nu får vi fokusera på det som kallas den hårda kärnan i vårt inhemska transportavtal. Alltså löner, arbetstider och semestervillkor. I avtalet med Meyer ingår ob- och övertidsersättningar, försäkringsskydd och rätten till ersättning vid beordrade resor inom Sverige, förklarar Tommy Jonsson.
Avtalet täcker chaufförer och mekaniker. Förarna som berörs är anställda i Meyers tyska bolag, och sedan uthyrda till Meyers svenska dotterbolag. I vilken utsträckning deras villkor förbättras är inte klarlagt.
Tommy Jonsson säger:
– Vi fick indikationer på att lönerna var väldigt låga, men det tillbakavisade företaget. Generellt sett har lönerna ökat i Polen, men nu har vi hur som helst tryggat chaufförernas villkor.
– Meyer har tidigare haft som princip att inte teckna kollektivavtal. I diskussionerna har vi poängterat att avtalet är ett bevis på seriositet.