Transport toppar fackets varselliga

Transport är ett av tre svenska fackförbund som oftast varslar om stridsåtgärder när kollektivavtalen ska omförhandlas. I toppen finns också Kommunal och Svensk Pilotförening.

Det framgår av statistik från och med 2003 som Medlingsinstitutet tagit fram, på uppdrag av Svenska Dagbladet Näringslivsbilaga.

Att Transport lägger jämförelsevis många konfliktvarsel i avtalsförhandlingarna kommenterar förbundsordförande Lars Lindgren:

– Det beror på att vi alltid möts av militanta arbetsgivare, som inte vill dela med sig till våra medlemmar.

Transport har varslat om konfliktåtgärder 16 gånger under tio år, enligt statistiken. Men det är bara två gånger som förbundet verkligen tagit ut sina medlemmar i strejk, räknat sedan 2003.

– Det är tråkigt att placera sig bland förbunden som varslar oftast. Det är inget självändamål, men vi tvingas till det av en motsträvig arbetsgivarpart som inte vill vara med och utveckla branscherna. Vi har inga andra vapen att ta till än att varsla, menar Lars Lindgren.

Även LO-förbunden Byggnads och Elektrikerna placerar sig ganska högt upp i konfliktstatistiken, tillsammans med Transportarbetareförbundet. Medlingsinstitutets chefsjurist Kurt Eriksson är inte förvånad över bilden som tonar fram. Han tror att orsaken till att Transport, Byggnads och Elektrikerna oftare ”skramlar med vapnen”, för att komma längre i sina krav, beror på att förbunden har mer regleringar i sina centrala avtal. I andra förbund kan fler överenskommelser och förhandlingar ske lokalt, vilket är en linje som Svenskt Näringsliv driver.

I den pågående avtalsrörelsen har Transport bantat ner sina krav till ett fåtal, medan arbetsgivarparten lagt fram långa kravlistor.

– Risken för att vara oense ökar ju fler frågor som ska hanteras, säger Kurt Eriksson till Svenska Dagbladet, SvD.

Av statistiken framgår att Elektrikerna varslat sammanlagt sju gånger under de senaste tio åren. I sex fall utmynnade det i strejk. Enligt förbundets ordförande Jonas Wallin har konflikterna inte gällt lönenivåer utan arbetsmiljö ”och rätten att överleva arbetsdagen”.

Motparten, arbetsgivarorganisationen EIO säger till SvD att elektrikerna uppfattar sig själva som en kamporganisation:

– Det är ett militant yrkesförbund, då är strejken inte något man tar till som yttersta medel utan snarare som standardverktyg i alla avtalsrörelser, säger EIO:s förhandlingschef Åsa Kjellberg Kahn.

Transport har nyligen strandat förhandlingarna om nya avtal för förbundets åkerichaufförer, terminal- och miljöarbetare. Samtidigt sitter Transportarbetareförbundet just nu och manglar överenskommelsen för väktarna, säkerhets- och bevakningspersonalen i Svenskt Näringslivs lokaler.

På förbundskansliet sammanträder även Transports förbundsstyrelse, just nu, för att formellt bestämma hur man ska gå vidare med förhandlingarna.

Lars Lindgren är kritisk till IF Metalls så kallade ”märke” på 6,8 procent i lönehöjning under tre år. Transport har i stället krävt kronpåslag på 860 kronor i ett ettårsavtal, för både transport- och miljöavtalen.

– Vi har varit del i en större LO-samordning, som nu mer eller mindre havererat, oavsett vad LO säger. Jag har svårt att förstå att andra LO-förbund gått ifrån ettårskravet, i den svagt uppåtgående konjunktur vi nu ser. Men vi fortsätter diskutera frågan på förbundsstyrelsen i dag, säger Lindgren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?