Transport toppar fackets varselliga
Transport är ett av tre svenska fackförbund som oftast varslar om stridsåtgärder när kollektivavtalen ska omförhandlas. I toppen finns också Kommunal och Svensk Pilotförening.
Det framgår av statistik från och med 2003 som Medlingsinstitutet tagit fram, på uppdrag av Svenska Dagbladet Näringslivsbilaga.
Att Transport lägger jämförelsevis många konfliktvarsel i avtalsförhandlingarna kommenterar förbundsordförande Lars Lindgren:
– Det beror på att vi alltid möts av militanta arbetsgivare, som inte vill dela med sig till våra medlemmar.
Transport har varslat om konfliktåtgärder 16 gånger under tio år, enligt statistiken. Men det är bara två gånger som förbundet verkligen tagit ut sina medlemmar i strejk, räknat sedan 2003.
– Det är tråkigt att placera sig bland förbunden som varslar oftast. Det är inget självändamål, men vi tvingas till det av en motsträvig arbetsgivarpart som inte vill vara med och utveckla branscherna. Vi har inga andra vapen att ta till än att varsla, menar Lars Lindgren.
Även LO-förbunden Byggnads och Elektrikerna placerar sig ganska högt upp i konfliktstatistiken, tillsammans med Transportarbetareförbundet. Medlingsinstitutets chefsjurist Kurt Eriksson är inte förvånad över bilden som tonar fram. Han tror att orsaken till att Transport, Byggnads och Elektrikerna oftare ”skramlar med vapnen”, för att komma längre i sina krav, beror på att förbunden har mer regleringar i sina centrala avtal. I andra förbund kan fler överenskommelser och förhandlingar ske lokalt, vilket är en linje som Svenskt Näringsliv driver.
I den pågående avtalsrörelsen har Transport bantat ner sina krav till ett fåtal, medan arbetsgivarparten lagt fram långa kravlistor.
– Risken för att vara oense ökar ju fler frågor som ska hanteras, säger Kurt Eriksson till Svenska Dagbladet, SvD.
Av statistiken framgår att Elektrikerna varslat sammanlagt sju gånger under de senaste tio åren. I sex fall utmynnade det i strejk. Enligt förbundets ordförande Jonas Wallin har konflikterna inte gällt lönenivåer utan arbetsmiljö ”och rätten att överleva arbetsdagen”.
Motparten, arbetsgivarorganisationen EIO säger till SvD att elektrikerna uppfattar sig själva som en kamporganisation:
– Det är ett militant yrkesförbund, då är strejken inte något man tar till som yttersta medel utan snarare som standardverktyg i alla avtalsrörelser, säger EIO:s förhandlingschef Åsa Kjellberg Kahn.
Transport har nyligen strandat förhandlingarna om nya avtal för förbundets åkerichaufförer, terminal- och miljöarbetare. Samtidigt sitter Transportarbetareförbundet just nu och manglar överenskommelsen för väktarna, säkerhets- och bevakningspersonalen i Svenskt Näringslivs lokaler.
På förbundskansliet sammanträder även Transports förbundsstyrelse, just nu, för att formellt bestämma hur man ska gå vidare med förhandlingarna.
Lars Lindgren är kritisk till IF Metalls så kallade ”märke” på 6,8 procent i lönehöjning under tre år. Transport har i stället krävt kronpåslag på 860 kronor i ett ettårsavtal, för både transport- och miljöavtalen.
– Vi har varit del i en större LO-samordning, som nu mer eller mindre havererat, oavsett vad LO säger. Jag har svårt att förstå att andra LO-förbund gått ifrån ettårskravet, i den svagt uppåtgående konjunktur vi nu ser. Men vi fortsätter diskutera frågan på förbundsstyrelsen i dag, säger Lindgren.