Transport träffade EU-parlamentariker om cabotage

Åkeri. EU:s vägpaket har satt myror i huvudet på unionens fack. I dag träffade Transport Jens Nilsson (S) från EU-parlamentet för att framföra förbundets syn på förslagen om nya cabotageregler.

Cabotage-bestämmelserna reglerar hur många ytterligare körningar åkeriföretag från andra EU-länder får göra i Sverige, efter att ha gjort en godsleverans. Unionens vägpaket, som skapat oro i de fackliga leden, kallas numera rörlighetspaketet. Det famnar stora förändringar för hela EU:s transportsektor – från landtransporter till hamn och flyg.

Såväl Transport som Europeiska Transportarbetarefederationen (med säte i Bryssel) har riktat skarp kritik mot en del av EU-kommissionens förslag. Det pytsas nu ut efter hand och de första förändringarna rör transporter på väg.

– Så fort jag fick veta att Jens Nilsson i transportutskottet skulle hålla i cabotagedelen av paketet kontaktade jag honom och bad om ett möte, säger Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

I dag kom Jens Nilsson till Transports förbundskontor och Mikaelsson var nöjd med en nyhet:

– Transport ska ingå i den referensgrupp som Jens Nilsson främst kommer att vända sig till när han har frågor eller vill ha reda på något inom åkeriområdet. De andra i gruppen är Sveriges Åkeriföretag och regeringen.

– Det känns bra eftersom många visat intresse för att ingå. Sedan kommer Nilsson givetvis att ta emot andra som vill lobba och framföra sina åsikter om förändrade cabotageregler, tillägger Lars Mikaelsson.

Han känner sig hoppfull över att Jens Nilsson, som lyssnat på Transport i andra frågor, kommer att hålla i cabotagedelen i EU-paktetet. Samtidigt oroar sig Mikaelsson över kommissionens förslag att under fem dagar tillåta ett obegränsat antal cabotage-körningar i unionens länder.

Med dagens regler begränsas de till tre inrikes körningar inom sju dagar.

– Redan i dag har unionsländerna svårt att hålla reda på tre dagar. Då är risken stor att det blir ännu svårare att kontrollera fem, varnar Mikaelsson.

När det gäller nya regler för så kallad utstationerad arbetskraft är han lite mer optimistisk. Det handlar om anställda som jobbar i andra EU-länder under en begränsad tid.

Kommissionen har föreslagit att utstationerade ska få samma löner och villkor som anställda i värdlandet, om de jobbar där minst tre dagar per månad. Jens Nilsson har tidigare i Transportarbetaren sagt att utstationerade arbetare borde få samma villkor från dag ett.

Något som Transport och fackföreningsrörelsen också slåss för.

Ändå undrar Lars Mikaelsson:

– Hur ska reglerna för utstationering kontrolleras? Och hur har EU:s politiker tänkt få ihop det här med fem dagars fritt cabotage med lika villkor för tre degars jobb i månaden? Jag förstår inte hur de tänker.

EU behöver strama upp reglerna för cabotage, inte luckra upp dem, anser Lars Mikaelsson. Han ger ett exempel:

– Säg att du kommer in med en transport från Danmark och sedan har full rätt till cabotage fem dagar i Sverige. Det skulle innebära att du som åkare från ett annat EU-land kan köra inrikestrafik fritt här i nästan en vecka.

– I praktiken blir det ett angrepp på den inhemska linjetrafiken! Det skulle få förödande konsekvenser för den svenska åkerinäringen och dess anställda. Trafik skulle ”ramla in” från både Norge, Danmark och Finland, så förslaget får inte bli verklighet. Det måste stoppas!

Efter mötet på Transport hastade Jens Nilsson vidare för att träffa Sveriges nya transportminister, Tomas Eneroth (S), som också sitter i EU:s ministerråd. Ytterligare en insats inom unionen som ska tycka till när transportförslagen sakta baxas igenom de politiska nivåerna.

Ett nytt möte mellan Jens Nilsson och Transport är inplanerat i slutet av november.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.