Transport träffar medlare i hamnförhandlingarna
I dag, den 20 september, träffar Transports ledning Medlingsinstitutet – i ett försök att lösa knutarna i de segdragna förhandlingarna om ett nytt hamn- och stuveriavtal. Det är ett första möte för att känna varandra på pulsen efter att medlarna träffat arbetsgivarparten, Sveriges hamnar.
Mötet mellan Transportarbetareförbundets ledning och medlarna sker på Transports förbundskontor vid Norra Bantorget i Stockholm, med start klockan 10.00.
Det har kärvat rejält i förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal. Det förra löpte ut redan för två och en halv vecka sedan, den 31 augusti. Lyckas parterna inte komma överens före midnatt den 27 september sätter Transport sina varslade konfliktåtgärder i verket. Det handlar om en blockad med stopp för nyanställningar, inhyrning av personal, övertids- och mertidsarbete.
Hamnarbetarförbundet instämmer i Transports krav om oförändrade regler kring arbetstiderna och har varslat om sympatiåtgärder.
De nuvarande bestämmelserna innehåller varselregler, som träder in om hamnarbetsgivare vill förändra arbetstiderna. Det finns bestämda tider för rast och fasta klockslag för när arbetstiderna ska börja och sluta. Sveriges hamnar vill i stället få rätt att fritt förlägga arbetstiden mellan klockan 06 och 18. Arbetsgivarna vill dessutom kunna genomföra förändringar med kort varsel.
– Gällande avtal är 40 år gammalt och skapar ett beroende av omfattande övertid, hävdar Sveriges hamnars vd, Peter Jeppsson.
Det argumentet tillbakavisas av Transport. Förbundet anför i stället att arbetsgivarnas förändringar skulle leda till att hamn- och stuveriarbetarna inte längre kan planera sina liv med familj, hämtning på dagis och så vidare.
Sveriges hamnar har lämnat ett bud på 4,7 procent i lönehöjning och ett 14 månader långt avtal. Men priset är alltså att Transport går med på att släppa ifrån sig en stor del av inflytandet över arbetstiderna. Det bemöter förbundsordförande Lars Lindgren med att dagens inflytande saknar pris.
Vad mötet med Medlingsinstitutet kan leda till vill han inte sia om:
– Vi får se, säger Lindgren kortfattat.
Finns det hopp om att parterna kan komma överens utan konflikt?
– Säkert, vi har modesta krav, en lönehöjning på 774 kronor och ett ettårigt avtal, säger Lars Lindgren.