Transport ute och träffar transportarbetare
Uppsökeri. Runt om i landet pågår Transportarbetareförbundets kampvecka, då förbundets anställda ger sig ut till rastplatser och arbetsställen för att träffa anställda i Transports olika branscher. En hel del frågor handlar om det nya avtalet för åkerichaufförer och terminalarbetare.
Det berättar Anna Axelsson som är ordförande i Transports avdelning 20 i Jönköping. Tillsammans med andra från avdelningen har hon träffat transportarbetare vid Schenker och DSV, liksom DHL i både Jönköping och Värnamo.
I morgon styr ett gäng från avdelningen mot DHL i Värnamo.
– Det har varit ganska bra uppslutning och trevligt att vara ute och prata och träffa folk , säger Anna Axelsson.
Hon uppfattar att de flesta är nöjda med det nya transportavtalet. Och förutom att fråga om det har besökarna kring Transports uppställda husvagn haft undringar kring arbetsmiljön. Om AC:n i bilen är trasig, är arbetsgivaren skyldig att laga den då, var en fråga. En annan handlade om oron för kyla, när vintern närmar sig.
– Mitt företag har köpt in nya lastbilar utan dieselvärmare, berättade en person. Det blir ju kallt för chaufförerna, konstaterar Anna Axelsson som själv jobbat som distributionsförare.
I övrigt tog chaufförerna upp den ökande stressen och att de har svårt att hinna ta rast inom distribution.
– Att trafikledarna inte lyssnar när chaufförerna ringer in och säger att de inte hinner. Det känner jag igen. Trafikledaren säger ungefär att ”du får göra så gott du kan” men förarna får inga svar på vad de ska prioritera, säger Anna Axelsson.
Tommy Jonsson från Transports Ordning- och reda-verksamhet inom transportbranschen har också varit på plats och pratat om kriminaliteten inom sektorn.
– Vi har haft mycket bra samtal på både svenska och engelska med inhemska och utländska chaufförer, säger han.
Transports Gävleavdelning har tillbringat en dag vid Gävle bro och drar i morgon till depån Lastbilsstation Gävle och bjuder på grillad korv. Ombudsman Niclas Sandström upplever de utländska chaufförerna som lite skygga.
– Men vi går och snackar med chaufförerna som tankar. Fast det var mer tryck i våras när avtalsrörelsen pågick. Då hejade även de som inte var med i facket på: Det är rätt, se till att få upp lönen! Det är nu eller aldrig, säger han.
Men när avtalet väl är påskrivet verkar de oorganiserade hålla fast vid att det är för dyrt att vara med i facket, beskriver Niclas Sandström.
– Fast vi har med avtalet och visar hur mycket de får i höjd lön, tack vare att vi förhandlade för dem. De vet inte hur svårt det är, säger han.