Close
Avdelning 20 i Jönköping träffar medlemmar under Transports kampvecka.
Close

Transport ute och träffar transportarbetare

Uppsökeri. Runt om i landet pågår Transportarbetareförbundets kampvecka, då förbundets anställda ger sig ut till rastplatser och arbetsställen för att träffa anställda i Transports olika branscher. En hel del frågor handlar om det nya avtalet för åkerichaufförer och terminalarbetare.

Chaufförssnack på DHL i Jönköping. Foto: Anna Axelsson
Chaufförssnack på DHL i Jönköping. Foto: Anna Axelsson

Det berättar Anna Axelsson som är ordförande i Transports avdelning 20 i Jönköping. Tillsammans med andra från avdelningen har hon träffat transportarbetare vid Schenker och DSV, liksom DHL i både Jönköping och Värnamo.

I morgon styr ett gäng från avdelningen mot DHL i Värnamo.

– Det har varit ganska bra uppslutning och trevligt att vara ute och prata och träffa folk , säger Anna Axelsson.

Hon uppfattar att de flesta är nöjda med det nya transportavtalet. Och förutom att fråga om det har besökarna kring Transports uppställda husvagn haft undringar kring arbetsmiljön. Om AC:n i bilen är trasig, är arbetsgivaren skyldig att laga den då, var en fråga. En annan handlade om oron för kyla, när vintern närmar sig.

– Mitt företag har köpt in nya lastbilar utan dieselvärmare, berättade en person. Det blir ju kallt för chaufförerna, konstaterar Anna Axelsson som själv jobbat som distributionsförare.

I övrigt tog chaufförerna upp den ökande stressen och att de har svårt att hinna ta rast inom distribution.

– Att trafikledarna inte lyssnar när chaufförerna ringer in och säger att de inte hinner. Det känner jag igen. Trafikledaren säger ungefär att ”du får göra så gott du kan” men förarna får inga svar på vad de ska prioritera, säger Anna Axelsson.

Tommy Jonsson från Transports Ordning- och reda-verksamhet inom transportbranschen har också varit på plats och pratat om kriminaliteten inom sektorn.

– Vi har haft mycket bra samtal på både svenska och engelska med inhemska och utländska chaufförer, säger han.

Gävleavdelningen har laddat upp med nyckel- och reflexband. Foto: Niclas Sandström
Gävleavdelningen har laddat upp med nyckel- och reflexband. Foto: Niclas Sandström

Transports Gävleavdelning har tillbringat en dag vid Gävle bro och drar i morgon till depån Lastbilsstation Gävle och bjuder på grillad korv. Ombudsman Niclas Sandström upplever de utländska chaufförerna som lite skygga.

– Men vi går och snackar med chaufförerna som tankar. Fast det var mer tryck i våras när avtalsrörelsen pågick. Då hejade även de som inte var med i facket på: Det är rätt, se till att få upp lönen! Det är nu eller aldrig, säger han.

Men när avtalet väl är påskrivet verkar de oorganiserade hålla fast vid att det är för dyrt att vara med i facket, beskriver Niclas Sandström.

– Fast vi har med avtalet och visar hur mycket de får i höjd lön, tack vare att vi förhandlade för dem. De vet inte hur svårt det är, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Annelie Edholm är Koreafrälst. Varje dag lyssnar hon på pojkbandet BTS. ”De har musik för vilket humör som helst, väldigt sällsynt”, säger hon.

”Jag gillar inte orättvisor”

Terminal. Annelie Edholm fann kärleken och flyttade från Stockholm till Jönköping. Blev terminalarbetare och djupdök i facklig utbildning och arbetsmiljö. Som sambon. På ledig tid ljuder koreansk musik i Annelies hörlurar och hon föredrar tv-serier, gjorda i Korea.

Övervakad rastplats i Jönköping.

Det skulle bli lika lön – blev 32 avgifter

Åkeri. Mer än ett år har gått sedan EU-reglerna som skulle sätta stopp för lönedumpning på vägarna infördes. Facit: 32 sanktionsavgifter för transportföretag som saknat utstationeringspapper och facket saknar alltjämt verktyg att granska företagen som kör tillfälligt i landet.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.