Transport: Tusenlappar hyvlas bort med VTD-plan

Tidningsbud. Sorg och vrede. Det är reaktionen på distributionsbolaget VTD:s plan att driva igenom en minskning i sysselsättningsgrad för majoriteten av sina bud – och ett lönetapp på flera tusen. Transports reaktion: ”Nej, vi köper inte det här.”

Transport förhandlar för närvarande om de planerade förändringarna inom Västsvensk tidningsdistribution (VTD), vilket betyder förändring i tjänstgöringsgrad för bolagets tidningsbud. Och stor oro för kraftig så kallad hyvling; minskad sysselsättningsgrad.

– Det är skamligt hur de går fram. Det handlar om människor som i många fall redan är väldigt utsatta och som redan har mycket låga inkomster, säger Lars Jonasson, ordförande i Göteborgsavdelningens tidningsbudssektion.

– Dessutom är det redan i dag svårt att hinna med alla paket, brev och många tidningar som inte är inräknade i tiden. Nu vill de skruva upp stressen och pressen ytterligare genom att sätta mycket lägre tider på samma distrikt – och som tack för det skall man få sänkt lön.

Lars Jonasson har många års erfarenhet av VTD, ett företag inom Stampenkoncernen. Även av förhandlingar med arbetsgivaren. Transports linje ligger fast: Vid neddragningar inom ett distrikt är principen att det är bättre att en anställd sägs upp, på grund av arbetsbrist.

– Inför tidigare omläggningar har vi alltid haft möten, förhandlat om turordningskretsar, utifrån LAS – den som börjat sist får gå. Ofta har det ändå inneburit att man kunnat komma tillbaka senare. Men nu vägrar VTD att lyssna på oss, säger Lars Jonasson.

Plan läckte

I månadsskiftet maj-juni kom det ut att VTD avsåg att förändra organisationen. Något som bolaget avser inleda under hösten, med omlagda rutter i september. Nuvarande distrikt ska vara kvar oförändrade. Men rutterna ska utvärderas för att se hur mycket tid utdelningen kräver – först under nästa år kommer det att innebära förändringar i tidningsbudens sysselsättninggrad, enligt VTD:s ledning.

– Det handlar absolut inte om hyvling. En del kommer att få mindre tid, andra kommer att få mer som det ser ut i planen. Men det är ett förslag, som inte är färdigförhandlat och det är olyckligt att det läckt ut felaktig info, säger Annika Nyberg, vd på VTD.

Tapp i antalet tidningsprenumeranter, i kombination med lägre ökningstakt av paket som ska delas ut, ligger bakom förändringarna enligt distributionsbolaget.

– Både till medarbetare och fack har vi sagt att ingen vore gladare än vi om vi kunde ha fler anställda med högre tjänstgöringsgrad, säger Annika Nyberg.

Enligt VTD:s beräkningar rör det sig i snitt om cirka 13 procent i minskad sysselsättningsgrad för de tidningsbud som får mindre tid. Och vd:n understryker att andra tidningsbud kommer att få mer tid. Exakt hur andelen ser ut kan hon inte säga på rak arm, men avvisar att det skulle röra sig om enstaka personer som får mer arbetstid. Vilket är vad facket befarar.

I vissa fall rör det sig i stället om en neddragning i sysselsättningsgrad med över 30 procent, enligt Transports förhandlare lokalt.
För de värst drabbade tidningsbuden kommer det att betyda upp mot 10 000 kronor mindre i månaden, enligt facket.

– För många innebär det 4 000–5 000 mindre i månaden, mellan 2 000 och 3 000 kronor är också vanligt. Ju mindre du haft innan, desto svårare blir det nu att klara sig. Och vi, VTD, levererade en vinst på 36 miljoner i vinst åt Stampen förra året, säger Lars Jonasson.
Han vänder sig också mot VTD:s agerande principiellt, att hyvla för att ta höjd för att vinsten befaras gå ned i år.

Distributionsbolagets Göteborgsregion har 16 filialer, med ett 50-tal anställda vid de största. Tidningsbuden har fått information om arbetsgivarens planer bland annat genom videofilm, något som också väckt starka känslor.

Centrala förhandlingar

Torsdagen den 16 juni hölls förhandlingar i Göteborg mellan facket och VTD. Peter Åkesson är ombudsman på Transports avdelning 3, med ansvar för bland annat tidningsbudsavtalet.

– Vi har sagt att de måste göra om sin plan. Och att vi inte köper deras uträkningar, som enbart utgår från utdelning av Göteborgs-Posten, inte räknar med paket och liknande som tidningsbuden hanterar, säger han.

– Jag förklarade att VTD kommer att få problem om de driver igenom det här. Då fick jag höra av vi hotade dem. Men mitt svar är att det inte är ett hot – det är ett löfte.

Nu har de fortsatta förhandlingarna flyttats, och kommer att hanteras centralt av en ombudsman på Transports förbundskontor i Stockholm, med Almega som arbetsgivarpart.
– På lokal nivå står vi för långt ifrån varandra, säger VTD:s vd Annika Nyberg.

Men en vecka före midsommarafton kallade bolaget sina anställda till fysiskt möte i Göteborg, för att ge mer information. Möten hölls på måndags. Enligt närvarande på mötet rådde rena lynchstämningen mot VTD för vad som beskrivs som ett ”grisigt agerande”.

– Det var mycket ilska som kom fram. Många har redan i dag så låga löner att de inte kan försörja sig. Hur ska det gå om de blir av med mer tid? Tänk dig själv om du blir av med mellan 10 och 20 procent när du redan bara har en halvtidslön. De vill plocka pengarna från de som har det allra sämst och för att föra över till nya vinster, säger Lars Jonasson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. tidningsbudet:
    22 juli, 2022

    känns rent ut sagt för jävligt. ta mer betalt för tjänsterna dom utför istället. Som alla andra företag gör. men VTD är inte som andra företag. har aldrig varit det lär inte vara det. tips sparka mer tjänstemän/RC i stället för gör det på distributörerna. 💣

  2. Björn Nilsson:
    30 juni, 2022

    Hej. jag tycker att vtd ska vara rädda om våra tidningsbud. Jag har kört tidningar i 43 år. Jag beundrar tidningsbuden som
    cyklar och kör bil med alla dessa tidskrifter och paket som dom ska dela ut.

  3. MiAn:
    27 juni, 2022

    I Varberg har dom redan gjort om distrikten och sagt upp folk pga arbertsbrist.
    Men så mycket brist på arbete är det inte...flera kör dubbla distrikt, finns inga vikarier.
    Uppsagda personer jobbar som galningar, trots arbetsbrist...
    ...och ingen uppskattning, ingen frukost, så tråkigt.
    Dom flesta har fått mindre tjänst, en del har gått från 80 till 50% tjänst.
    VTD känns verkligen inte som ett bra ställe att jobba på just nu.

  4. Peter Jansson:
    24 juni, 2022

    Företag försöker hela tiden hitta på lösningar för att minska sina kostnader med olika kreativa lösningar.Arbetstagarna är oftast de som blir lidande.Hade jag varit anställd i det berörda företaget hade jag börjat söka arbete hos andra arbetsgivare för att se till min egen inkomst.Som individ är det väldigt viktigt att man är attraktiv på arbetsmarknaden och anpassar sig till det föränderliga samhället och arbetslivet.Jag sökte arbete på det berörda förtaget en gång i tiden, men jag tackade nej då jag ansåg att lönen var alldeles för låg i förhållande till det arbetet som jag skulle utföra på obekväma arbetstider så jag valde att börja arbeta för en annan arbetsgivare och fortsatte att söka vidare efter ett arbete som passade mig bättre.Felet med den svenska arbetsmarknaden är att väldigt många klamrar sig fast vid ett dåligt arbete hos en dålig arbetsgivare istället för att leta efter en bättre arbetsgivare som uppskattar dig som arbetstagare.

  5. Budet:
    23 juni, 2022

    Det är sant att VTD är i en dålig position och behöver spara. Om inget oväntat händer så tappar VTD tio procent av sina GP-kundet varje år, och dessa står för över femtio procent av intäkterna. Men...
    Antingen så kunde företaget ha gjort en solidarisk lönesänkning för alla, eller så kunde de gjort omläggningar och sagt upp personal. Det som nu händer är att ett distrikt går från att vara betalt 3.5h till 2.5h, vilket de flesta dagar kommer att innebära övertid eller att produkter inte blir utdelade. Varken dålig kvalitet eller ökade kostnader (övertider) kommer att accepteras av ledningen, vilket i sin tur kommer att öka pressen i alla led; att på olika sätt fuska och lura anställda på pengar.
    Jag tror att det är en optimistisk tanke att dra ner på löner för att säkra framtida vinster, speciellt när den endast fokuserar på de lågavlönade.

Lästips:

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Genrebild tidningsbud

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.