Transport: Tusenlappar hyvlas bort med VTD-plan

Tidningsbud. Sorg och vrede. Det är reaktionen på distributionsbolaget VTD:s plan att driva igenom en minskning i sysselsättningsgrad för majoriteten av sina bud – och ett lönetapp på flera tusen. Transports reaktion: ”Nej, vi köper inte det här.”

Transport förhandlar för närvarande om de planerade förändringarna inom Västsvensk tidningsdistribution (VTD), vilket betyder förändring i tjänstgöringsgrad för bolagets tidningsbud. Och stor oro för kraftig så kallad hyvling; minskad sysselsättningsgrad.

– Det är skamligt hur de går fram. Det handlar om människor som i många fall redan är väldigt utsatta och som redan har mycket låga inkomster, säger Lars Jonasson, ordförande i Göteborgsavdelningens tidningsbudssektion.

– Dessutom är det redan i dag svårt att hinna med alla paket, brev och många tidningar som inte är inräknade i tiden. Nu vill de skruva upp stressen och pressen ytterligare genom att sätta mycket lägre tider på samma distrikt – och som tack för det skall man få sänkt lön.

Lars Jonasson har många års erfarenhet av VTD, ett företag inom Stampenkoncernen. Även av förhandlingar med arbetsgivaren. Transports linje ligger fast: Vid neddragningar inom ett distrikt är principen att det är bättre att en anställd sägs upp, på grund av arbetsbrist.

– Inför tidigare omläggningar har vi alltid haft möten, förhandlat om turordningskretsar, utifrån LAS – den som börjat sist får gå. Ofta har det ändå inneburit att man kunnat komma tillbaka senare. Men nu vägrar VTD att lyssna på oss, säger Lars Jonasson.

Plan läckte

I månadsskiftet maj-juni kom det ut att VTD avsåg att förändra organisationen. Något som bolaget avser inleda under hösten, med omlagda rutter i september. Nuvarande distrikt ska vara kvar oförändrade. Men rutterna ska utvärderas för att se hur mycket tid utdelningen kräver – först under nästa år kommer det att innebära förändringar i tidningsbudens sysselsättninggrad, enligt VTD:s ledning.

– Det handlar absolut inte om hyvling. En del kommer att få mindre tid, andra kommer att få mer som det ser ut i planen. Men det är ett förslag, som inte är färdigförhandlat och det är olyckligt att det läckt ut felaktig info, säger Annika Nyberg, vd på VTD.

Tapp i antalet tidningsprenumeranter, i kombination med lägre ökningstakt av paket som ska delas ut, ligger bakom förändringarna enligt distributionsbolaget.

– Både till medarbetare och fack har vi sagt att ingen vore gladare än vi om vi kunde ha fler anställda med högre tjänstgöringsgrad, säger Annika Nyberg.

Enligt VTD:s beräkningar rör det sig i snitt om cirka 13 procent i minskad sysselsättningsgrad för de tidningsbud som får mindre tid. Och vd:n understryker att andra tidningsbud kommer att få mer tid. Exakt hur andelen ser ut kan hon inte säga på rak arm, men avvisar att det skulle röra sig om enstaka personer som får mer arbetstid. Vilket är vad facket befarar.

I vissa fall rör det sig i stället om en neddragning i sysselsättningsgrad med över 30 procent, enligt Transports förhandlare lokalt.
För de värst drabbade tidningsbuden kommer det att betyda upp mot 10 000 kronor mindre i månaden, enligt facket.

– För många innebär det 4 000–5 000 mindre i månaden, mellan 2 000 och 3 000 kronor är också vanligt. Ju mindre du haft innan, desto svårare blir det nu att klara sig. Och vi, VTD, levererade en vinst på 36 miljoner i vinst åt Stampen förra året, säger Lars Jonasson.
Han vänder sig också mot VTD:s agerande principiellt, att hyvla för att ta höjd för att vinsten befaras gå ned i år.

Distributionsbolagets Göteborgsregion har 16 filialer, med ett 50-tal anställda vid de största. Tidningsbuden har fått information om arbetsgivarens planer bland annat genom videofilm, något som också väckt starka känslor.

Centrala förhandlingar

Torsdagen den 16 juni hölls förhandlingar i Göteborg mellan facket och VTD. Peter Åkesson är ombudsman på Transports avdelning 3, med ansvar för bland annat tidningsbudsavtalet.

– Vi har sagt att de måste göra om sin plan. Och att vi inte köper deras uträkningar, som enbart utgår från utdelning av Göteborgs-Posten, inte räknar med paket och liknande som tidningsbuden hanterar, säger han.

– Jag förklarade att VTD kommer att få problem om de driver igenom det här. Då fick jag höra av vi hotade dem. Men mitt svar är att det inte är ett hot – det är ett löfte.

Nu har de fortsatta förhandlingarna flyttats, och kommer att hanteras centralt av en ombudsman på Transports förbundskontor i Stockholm, med Almega som arbetsgivarpart.
– På lokal nivå står vi för långt ifrån varandra, säger VTD:s vd Annika Nyberg.

Men en vecka före midsommarafton kallade bolaget sina anställda till fysiskt möte i Göteborg, för att ge mer information. Möten hölls på måndags. Enligt närvarande på mötet rådde rena lynchstämningen mot VTD för vad som beskrivs som ett ”grisigt agerande”.

– Det var mycket ilska som kom fram. Många har redan i dag så låga löner att de inte kan försörja sig. Hur ska det gå om de blir av med mer tid? Tänk dig själv om du blir av med mellan 10 och 20 procent när du redan bara har en halvtidslön. De vill plocka pengarna från de som har det allra sämst och för att föra över till nya vinster, säger Lars Jonasson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. tidningsbudet:
    22 juli, 2022

    känns rent ut sagt för jävligt. ta mer betalt för tjänsterna dom utför istället. Som alla andra företag gör. men VTD är inte som andra företag. har aldrig varit det lär inte vara det. tips sparka mer tjänstemän/RC i stället för gör det på distributörerna. 💣

  2. Björn Nilsson:
    30 juni, 2022

    Hej. jag tycker att vtd ska vara rädda om våra tidningsbud. Jag har kört tidningar i 43 år. Jag beundrar tidningsbuden som
    cyklar och kör bil med alla dessa tidskrifter och paket som dom ska dela ut.

  3. MiAn:
    27 juni, 2022

    I Varberg har dom redan gjort om distrikten och sagt upp folk pga arbertsbrist.
    Men så mycket brist på arbete är det inte...flera kör dubbla distrikt, finns inga vikarier.
    Uppsagda personer jobbar som galningar, trots arbetsbrist...
    ...och ingen uppskattning, ingen frukost, så tråkigt.
    Dom flesta har fått mindre tjänst, en del har gått från 80 till 50% tjänst.
    VTD känns verkligen inte som ett bra ställe att jobba på just nu.

  4. Peter Jansson:
    24 juni, 2022

    Företag försöker hela tiden hitta på lösningar för att minska sina kostnader med olika kreativa lösningar.Arbetstagarna är oftast de som blir lidande.Hade jag varit anställd i det berörda företaget hade jag börjat söka arbete hos andra arbetsgivare för att se till min egen inkomst.Som individ är det väldigt viktigt att man är attraktiv på arbetsmarknaden och anpassar sig till det föränderliga samhället och arbetslivet.Jag sökte arbete på det berörda förtaget en gång i tiden, men jag tackade nej då jag ansåg att lönen var alldeles för låg i förhållande till det arbetet som jag skulle utföra på obekväma arbetstider så jag valde att börja arbeta för en annan arbetsgivare och fortsatte att söka vidare efter ett arbete som passade mig bättre.Felet med den svenska arbetsmarknaden är att väldigt många klamrar sig fast vid ett dåligt arbete hos en dålig arbetsgivare istället för att leta efter en bättre arbetsgivare som uppskattar dig som arbetstagare.

  5. Budet:
    23 juni, 2022

    Det är sant att VTD är i en dålig position och behöver spara. Om inget oväntat händer så tappar VTD tio procent av sina GP-kundet varje år, och dessa står för över femtio procent av intäkterna. Men...
    Antingen så kunde företaget ha gjort en solidarisk lönesänkning för alla, eller så kunde de gjort omläggningar och sagt upp personal. Det som nu händer är att ett distrikt går från att vara betalt 3.5h till 2.5h, vilket de flesta dagar kommer att innebära övertid eller att produkter inte blir utdelade. Varken dålig kvalitet eller ökade kostnader (övertider) kommer att accepteras av ledningen, vilket i sin tur kommer att öka pressen i alla led; att på olika sätt fuska och lura anställda på pengar.
    Jag tror att det är en optimistisk tanke att dra ner på löner för att säkra framtida vinster, speciellt när den endast fokuserar på de lågavlönade.

Lästips:

Porträttbild på leende 91-årig, gråhårig man med vit skjorta

Ingvar Nilsson

…91 år, som jobbar som cykelburet tidningsbud och delar ut Varbergs Tidning.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.

Chock när tidningsbud sägs upp på VTD

Distribution. Ett 20-tal tidningsbud på Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) vid filialen i Uddevalla och omkring 15 distributörer i Stenungsund blir av med sina jobb. Orsaken är att Bohusläningen och ST-tidningen övergår till enbart digital utgivning efter beslut av mediebolaget Stampen.

DHL Express Italy undersöks för grovt skattefusk

Rättsfall. DHL i Italien skattefuskar för att kunna utnyttja billig arbetskraft. Det hävdar åklagarmyndigheten i Milano och den har beslagtagit en halv miljard kronor från företaget.

Månskära över Bromma, dag tre i Ramadan 2024.

Ramadan och arbete

Arbetsvillkor. Lördagen den 1 mars startar den muslimska fastemånaden ramadan. Jobbpass utan mat och dryck kan vara en utmaning, men för de allra flesta fungerar det bra att arbeta som vanligt.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.