Transport: Tusenlappar hyvlas bort med VTD-plan

Tidningsbud. Sorg och vrede. Det Ă€r reaktionen pĂ„ distributionsbolaget VTD:s plan att driva igenom en minskning i sysselsĂ€ttningsgrad för majoriteten av sina bud – och ett lönetapp pĂ„ flera tusen. Transports reaktion: ”Nej, vi köper inte det hĂ€r.”

Transport förhandlar för nÀrvarande om de planerade förÀndringarna inom VÀstsvensk tidningsdistribution (VTD), vilket betyder förÀndring i tjÀnstgöringsgrad för bolagets tidningsbud. Och stor oro för kraftig sÄ kallad hyvling; minskad sysselsÀttningsgrad.

– Det Ă€r skamligt hur de gĂ„r fram. Det handlar om mĂ€nniskor som i mĂ„nga fall redan Ă€r vĂ€ldigt utsatta och som redan har mycket lĂ„ga inkomster, sĂ€ger Lars Jonasson, ordförande i Göteborgsavdelningens tidningsbudssektion.

– Dessutom Ă€r det redan i dag svĂ„rt att hinna med alla paket, brev och mĂ„nga tidningar som inte Ă€r inrĂ€knade i tiden. Nu vill de skruva upp stressen och pressen ytterligare genom att sĂ€tta mycket lĂ€gre tider pĂ„ samma distrikt – och som tack för det skall man fĂ„ sĂ€nkt lön.

Lars Jonasson har mĂ„nga Ă„rs erfarenhet av VTD, ett företag inom Stampenkoncernen. Även av förhandlingar med arbetsgivaren. Transports linje ligger fast: Vid neddragningar inom ett distrikt Ă€r principen att det Ă€r bĂ€ttre att en anstĂ€lld sĂ€gs upp, pĂ„ grund av arbetsbrist.

– Inför tidigare omlĂ€ggningar har vi alltid haft möten, förhandlat om turordningskretsar, utifrĂ„n LAS – den som börjat sist fĂ„r gĂ„. Ofta har det Ă€ndĂ„ inneburit att man kunnat komma tillbaka senare. Men nu vĂ€grar VTD att lyssna pĂ„ oss, sĂ€ger Lars Jonasson.

Plan lÀckte

I mĂ„nadsskiftet maj-juni kom det ut att VTD avsĂ„g att förĂ€ndra organisationen. NĂ„got som bolaget avser inleda under hösten, med omlagda rutter i september. Nuvarande distrikt ska vara kvar oförĂ€ndrade. Men rutterna ska utvĂ€rderas för att se hur mycket tid utdelningen krĂ€ver – först under nĂ€sta Ă„r kommer det att innebĂ€ra förĂ€ndringar i tidningsbudens sysselsĂ€ttninggrad, enligt VTD:s ledning.

– Det handlar absolut inte om hyvling. En del kommer att fĂ„ mindre tid, andra kommer att fĂ„ mer som det ser ut i planen. Men det Ă€r ett förslag, som inte Ă€r fĂ€rdigförhandlat och det Ă€r olyckligt att det lĂ€ckt ut felaktig info, sĂ€ger Annika Nyberg, vd pĂ„ VTD.

Tapp i antalet tidningsprenumeranter, i kombination med lÀgre ökningstakt av paket som ska delas ut, ligger bakom förÀndringarna enligt distributionsbolaget.

– BĂ„de till medarbetare och fack har vi sagt att ingen vore gladare Ă€n vi om vi kunde ha fler anstĂ€llda med högre tjĂ€nstgöringsgrad, sĂ€ger Annika Nyberg.

Enligt VTD:s berÀkningar rör det sig i snitt om cirka 13 procent i minskad sysselsÀttningsgrad för de tidningsbud som fÄr mindre tid. Och vd:n understryker att andra tidningsbud kommer att fÄ mer tid. Exakt hur andelen ser ut kan hon inte sÀga pÄ rak arm, men avvisar att det skulle röra sig om enstaka personer som fÄr mer arbetstid. Vilket Àr vad facket befarar.

I vissa fall rör det sig i stÀllet om en neddragning i sysselsÀttningsgrad med över 30 procent, enligt Transports förhandlare lokalt.
För de vĂ€rst drabbade tidningsbuden kommer det att betyda upp mot 10 000 kronor mindre i mĂ„naden, enligt facket.

– För mĂ„nga innebĂ€r det 4 000–5 000 mindre i mĂ„naden, mellan 2 000 och 3 000 kronor Ă€r ocksĂ„ vanligt. Ju mindre du haft innan, desto svĂ„rare blir det nu att klara sig. Och vi, VTD, levererade en vinst pĂ„ 36 miljoner i vinst Ă„t Stampen förra Ă„ret, sĂ€ger Lars Jonasson.
Han vÀnder sig ocksÄ mot VTD:s agerande principiellt, att hyvla för att ta höjd för att vinsten befaras gÄ ned i Är.

Distributionsbolagets Göteborgsregion har 16 filialer, med ett 50-tal anstÀllda vid de största. Tidningsbuden har fÄtt information om arbetsgivarens planer bland annat genom videofilm, nÄgot som ocksÄ vÀckt starka kÀnslor.

Centrala förhandlingar

Torsdagen den 16 juni hölls förhandlingar i Göteborg mellan facket och VTD. Peter Åkesson Ă€r ombudsman pĂ„ Transports avdelning 3, med ansvar för bland annat tidningsbudsavtalet.

– Vi har sagt att de mĂ„ste göra om sin plan. Och att vi inte köper deras utrĂ€kningar, som enbart utgĂ„r frĂ„n utdelning av Göteborgs-Posten, inte rĂ€knar med paket och liknande som tidningsbuden hanterar, sĂ€ger han.

– Jag förklarade att VTD kommer att fĂ„ problem om de driver igenom det hĂ€r. DĂ„ fick jag höra av vi hotade dem. Men mitt svar Ă€r att det inte Ă€r ett hot – det Ă€r ett löfte.

Nu har de fortsatta förhandlingarna flyttats, och kommer att hanteras centralt av en ombudsman pÄ Transports förbundskontor i Stockholm, med Almega som arbetsgivarpart.
– PĂ„ lokal nivĂ„ stĂ„r vi för lĂ„ngt ifrĂ„n varandra, sĂ€ger VTD:s vd Annika Nyberg.

Men en vecka före midsommarafton kallade bolaget sina anstĂ€llda till fysiskt möte i Göteborg, för att ge mer information. Möten hölls pĂ„ mĂ„ndags. Enligt nĂ€rvarande pĂ„ mötet rĂ„dde rena lynchstĂ€mningen mot VTD för vad som beskrivs som ett ”grisigt agerande”.

– Det var mycket ilska som kom fram. MĂ„nga har redan i dag sĂ„ lĂ„ga löner att de inte kan försörja sig. Hur ska det gĂ„ om de blir av med mer tid? TĂ€nk dig sjĂ€lv om du blir av med mellan 10 och 20 procent nĂ€r du redan bara har en halvtidslön. De vill plocka pengarna frĂ„n de som har det allra sĂ€mst och för att föra över till nya vinster, sĂ€ger Lars Jonasson.

Vad tycker du? Kommentera gÀrna artikeln!

Vi tar gĂ€rna del av dina Ă„sikter. Glöm inte att hĂ„lla god ton i din kommentar – personpĂ„hopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress dĂ€r vi kan nĂ„ dig, den publiceras inte. Obligatoriska fĂ€lt Ă€r mĂ€rkta *

  1. tidningsbudet:
    22 juli, 2022

    kĂ€nns rent ut sagt för jĂ€vligt. ta mer betalt för tjĂ€nsterna dom utför istĂ€llet. Som alla andra företag gör. men VTD Ă€r inte som andra företag. har aldrig varit det lĂ€r inte vara det. tips sparka mer tjĂ€nstemĂ€n/RC i stĂ€llet för gör det pĂ„ distributörerna. 💣

  2. Björn Nilsson:
    30 juni, 2022

    Hej. jag tycker att vtd ska vara rÀdda om vÄra tidningsbud. Jag har kört tidningar i 43 Är. Jag beundrar tidningsbuden som
    cyklar och kör bil med alla dessa tidskrifter och paket som dom ska dela ut.

  3. MiAn:
    27 juni, 2022

    I Varberg har dom redan gjort om distrikten och sagt upp folk pga arbertsbrist.
    Men sÄ mycket brist pÄ arbete Àr det inte...flera kör dubbla distrikt, finns inga vikarier.
    Uppsagda personer jobbar som galningar, trots arbetsbrist...
    ...och ingen uppskattning, ingen frukost, sÄ trÄkigt.
    Dom flesta har fÄtt mindre tjÀnst, en del har gÄtt frÄn 80 till 50% tjÀnst.
    VTD kÀnns verkligen inte som ett bra stÀlle att jobba pÄ just nu.

  4. Peter Jansson:
    24 juni, 2022

    Företag försöker hela tiden hitta pÄ lösningar för att minska sina kostnader med olika kreativa lösningar.Arbetstagarna Àr oftast de som blir lidande.Hade jag varit anstÀlld i det berörda företaget hade jag börjat söka arbete hos andra arbetsgivare för att se till min egen inkomst.Som individ Àr det vÀldigt viktigt att man Àr attraktiv pÄ arbetsmarknaden och anpassar sig till det förÀnderliga samhÀllet och arbetslivet.Jag sökte arbete pÄ det berörda förtaget en gÄng i tiden, men jag tackade nej dÄ jag ansÄg att lönen var alldeles för lÄg i förhÄllande till det arbetet som jag skulle utföra pÄ obekvÀma arbetstider sÄ jag valde att börja arbeta för en annan arbetsgivare och fortsatte att söka vidare efter ett arbete som passade mig bÀttre.Felet med den svenska arbetsmarknaden Àr att vÀldigt mÄnga klamrar sig fast vid ett dÄligt arbete hos en dÄlig arbetsgivare istÀllet för att leta efter en bÀttre arbetsgivare som uppskattar dig som arbetstagare.

  5. Budet:
    23 juni, 2022

    Det Àr sant att VTD Àr i en dÄlig position och behöver spara. Om inget ovÀntat hÀnder sÄ tappar VTD tio procent av sina GP-kundet varje Är, och dessa stÄr för över femtio procent av intÀkterna. Men...
    Antingen sÄ kunde företaget ha gjort en solidarisk lönesÀnkning för alla, eller sÄ kunde de gjort omlÀggningar och sagt upp personal. Det som nu hÀnder Àr att ett distrikt gÄr frÄn att vara betalt 3.5h till 2.5h, vilket de flesta dagar kommer att innebÀra övertid eller att produkter inte blir utdelade. Varken dÄlig kvalitet eller ökade kostnader (övertider) kommer att accepteras av ledningen, vilket i sin tur kommer att öka pressen i alla led; att pÄ olika sÀtt fuska och lura anstÀllda pÄ pengar.
    Jag tror att det Àr en optimistisk tanke att dra ner pÄ löner för att sÀkra framtida vinster, speciellt nÀr den endast fokuserar pÄ de lÄgavlönade.

LĂ€stips:

”FörvĂ€ntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit vĂ€rre – men ocksĂ„ bĂ€ttre. Och oklart vad som egentligen Ă€r normerande, utöver lönenivĂ„. SĂ„ kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

PortrÀttbild pÄ leende 91-Ärig, grÄhÄrig man med vit skjorta

Ingvar Nilsson


91 Ă„r, som jobbar som cykelburet tidningsbud och delar ut Varbergs Tidning.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Tydliga rutiner krÀvs för sÀkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en vÀktare, som anslöt för att hjÀlpa tvÄ ordningsvakter vid ett krogbrÄk i Gamla stan i Stockholm. OmstÀndigheterna kring hans död Àr oklara och utreds. Men hur bör man som vÀktare agera i liknande situationer?

Avtal 2025

SĂ„ tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Terminal / BĂ€rgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gĂ€ller för lastbilsförare, terminal- och bĂ€rgningsarbetare samt budbilschaufförer frĂ„n och med den 1 april 2025. SĂ„ hĂ€r tycker nĂ„gra medlemmar om det nya tvĂ„Ă„riga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för Äkeri, terminal och bÀrgning

Transportavtalet. 24 mÄnader och ett totalt avtalsvÀrde pÄ 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gÀlla den 1 april 2025 och berör Äkeri, terminal och bÀrgning.

Avtal 2025

”FörvĂ€ntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit vĂ€rre – men ocksĂ„ bĂ€ttre. Och oklart vad som egentligen Ă€r normerande, utöver lönenivĂ„. SĂ„ kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, tvĂ„ Ă„r – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om mĂ€rket som blir vĂ€gledande för hela arbetsmarknaden i Ă„rets avtalsrörelse.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt Àr ett av 14 taxibolag som kan fÄ börja köra sjukresor Ät Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen sÀger att de har följt lagen om upphandling.

SvÄrt komma framÄt utan mÀrket

Avtal 2025. Det gÄr trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ÀndÄ sÀger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd frĂ„n facket

Gigjobb. PÄ lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. ErsÀttningen Àr hopplöst lÄg med arbetsveckor pÄ över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen Àr med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny sÀng, flytta in pÄ bottenvÄningen i huset och anvÀnda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersĂ€ttning frĂ„n Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knĂ€n krossade nĂ€r en truck kom i rullning pĂ„ flaket. Afa försĂ€kring sa nej till hans begĂ€ran om ersĂ€ttning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rĂ€tt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skĂ€rpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag pĂ„verkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska pĂ„ uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 Ă€ndras reglerna för ADR-transporter. DĂ„ mĂ„ste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under fĂ€rd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges Ă„keriföretag.

HĂ€r tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gÄng för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmĂ€rker sig. DĂ€r hejdades 111 förare förra Ă„ret och majoriteten, 74, var pĂ„verkade lastbilschaufförer.