Transport: Tusenlappar hyvlas bort med VTD-plan
Tidningsbud. Sorg och vrede. Det är reaktionen på distributionsbolaget VTD:s plan att driva igenom en minskning i sysselsättningsgrad för majoriteten av sina bud – och ett lönetapp på flera tusen. Transports reaktion: ”Nej, vi köper inte det här.”
Transport förhandlar för närvarande om de planerade förändringarna inom Västsvensk tidningsdistribution (VTD), vilket betyder förändring i tjänstgöringsgrad för bolagets tidningsbud. Och stor oro för kraftig så kallad hyvling; minskad sysselsättningsgrad.
– Det är skamligt hur de går fram. Det handlar om människor som i många fall redan är väldigt utsatta och som redan har mycket låga inkomster, säger Lars Jonasson, ordförande i Göteborgsavdelningens tidningsbudssektion.
– Dessutom är det redan i dag svårt att hinna med alla paket, brev och många tidningar som inte är inräknade i tiden. Nu vill de skruva upp stressen och pressen ytterligare genom att sätta mycket lägre tider på samma distrikt – och som tack för det skall man få sänkt lön.
Lars Jonasson har många års erfarenhet av VTD, ett företag inom Stampenkoncernen. Även av förhandlingar med arbetsgivaren. Transports linje ligger fast: Vid neddragningar inom ett distrikt är principen att det är bättre att en anställd sägs upp, på grund av arbetsbrist.
– Inför tidigare omläggningar har vi alltid haft möten, förhandlat om turordningskretsar, utifrån LAS – den som börjat sist får gå. Ofta har det ändå inneburit att man kunnat komma tillbaka senare. Men nu vägrar VTD att lyssna på oss, säger Lars Jonasson.
Plan läckte
I månadsskiftet maj-juni kom det ut att VTD avsåg att förändra organisationen. Något som bolaget avser inleda under hösten, med omlagda rutter i september. Nuvarande distrikt ska vara kvar oförändrade. Men rutterna ska utvärderas för att se hur mycket tid utdelningen kräver – först under nästa år kommer det att innebära förändringar i tidningsbudens sysselsättninggrad, enligt VTD:s ledning.
– Det handlar absolut inte om hyvling. En del kommer att få mindre tid, andra kommer att få mer som det ser ut i planen. Men det är ett förslag, som inte är färdigförhandlat och det är olyckligt att det läckt ut felaktig info, säger Annika Nyberg, vd på VTD.
Tapp i antalet tidningsprenumeranter, i kombination med lägre ökningstakt av paket som ska delas ut, ligger bakom förändringarna enligt distributionsbolaget.
– Både till medarbetare och fack har vi sagt att ingen vore gladare än vi om vi kunde ha fler anställda med högre tjänstgöringsgrad, säger Annika Nyberg.
Enligt VTD:s beräkningar rör det sig i snitt om cirka 13 procent i minskad sysselsättningsgrad för de tidningsbud som får mindre tid. Och vd:n understryker att andra tidningsbud kommer att få mer tid. Exakt hur andelen ser ut kan hon inte säga på rak arm, men avvisar att det skulle röra sig om enstaka personer som får mer arbetstid. Vilket är vad facket befarar.
I vissa fall rör det sig i stället om en neddragning i sysselsättningsgrad med över 30 procent, enligt Transports förhandlare lokalt.
För de värst drabbade tidningsbuden kommer det att betyda upp mot 10 000 kronor mindre i månaden, enligt facket.
– För många innebär det 4 000–5 000 mindre i månaden, mellan 2 000 och 3 000 kronor är också vanligt. Ju mindre du haft innan, desto svårare blir det nu att klara sig. Och vi, VTD, levererade en vinst på 36 miljoner i vinst åt Stampen förra året, säger Lars Jonasson.
Han vänder sig också mot VTD:s agerande principiellt, att hyvla för att ta höjd för att vinsten befaras gå ned i år.
Distributionsbolagets Göteborgsregion har 16 filialer, med ett 50-tal anställda vid de största. Tidningsbuden har fått information om arbetsgivarens planer bland annat genom videofilm, något som också väckt starka känslor.
Centrala förhandlingar
Torsdagen den 16 juni hölls förhandlingar i Göteborg mellan facket och VTD. Peter Åkesson är ombudsman på Transports avdelning 3, med ansvar för bland annat tidningsbudsavtalet.
– Vi har sagt att de måste göra om sin plan. Och att vi inte köper deras uträkningar, som enbart utgår från utdelning av Göteborgs-Posten, inte räknar med paket och liknande som tidningsbuden hanterar, säger han.
– Jag förklarade att VTD kommer att få problem om de driver igenom det här. Då fick jag höra av vi hotade dem. Men mitt svar är att det inte är ett hot – det är ett löfte.
Nu har de fortsatta förhandlingarna flyttats, och kommer att hanteras centralt av en ombudsman på Transports förbundskontor i Stockholm, med Almega som arbetsgivarpart.
– På lokal nivå står vi för långt ifrån varandra, säger VTD:s vd Annika Nyberg.
Men en vecka före midsommarafton kallade bolaget sina anställda till fysiskt möte i Göteborg, för att ge mer information. Möten hölls på måndags. Enligt närvarande på mötet rådde rena lynchstämningen mot VTD för vad som beskrivs som ett ”grisigt agerande”.
– Det var mycket ilska som kom fram. Många har redan i dag så låga löner att de inte kan försörja sig. Hur ska det gå om de blir av med mer tid? Tänk dig själv om du blir av med mellan 10 och 20 procent när du redan bara har en halvtidslön. De vill plocka pengarna från de som har det allra sämst och för att föra över till nya vinster, säger Lars Jonasson.