
Transport: Tusenlappar hyvlas bort med VTD-plan
Tidningsbud. Sorg och vrede. Det Ă€r reaktionen pĂ„ distributionsbolaget VTD:s plan att driva igenom en minskning i sysselsĂ€ttningsgrad för majoriteten av sina bud â och ett lönetapp pĂ„ flera tusen. Transports reaktion: âNej, vi köper inte det hĂ€r.â
Transport förhandlar för nÀrvarande om de planerade förÀndringarna inom VÀstsvensk tidningsdistribution (VTD), vilket betyder förÀndring i tjÀnstgöringsgrad för bolagets tidningsbud. Och stor oro för kraftig sÄ kallad hyvling; minskad sysselsÀttningsgrad.
â Det Ă€r skamligt hur de gĂ„r fram. Det handlar om mĂ€nniskor som i mĂ„nga fall redan Ă€r vĂ€ldigt utsatta och som redan har mycket lĂ„ga inkomster, sĂ€ger Lars Jonasson, ordförande i Göteborgsavdelningens tidningsbudssektion.
â Dessutom Ă€r det redan i dag svĂ„rt att hinna med alla paket, brev och mĂ„nga tidningar som inte Ă€r inrĂ€knade i tiden. Nu vill de skruva upp stressen och pressen ytterligare genom att sĂ€tta mycket lĂ€gre tider pĂ„ samma distrikt â och som tack för det skall man fĂ„ sĂ€nkt lön.
Lars Jonasson har mĂ„nga Ă„rs erfarenhet av VTD, ett företag inom Stampenkoncernen. Ăven av förhandlingar med arbetsgivaren. Transports linje ligger fast: Vid neddragningar inom ett distrikt Ă€r principen att det Ă€r bĂ€ttre att en anstĂ€lld sĂ€gs upp, pĂ„ grund av arbetsbrist.
â Inför tidigare omlĂ€ggningar har vi alltid haft möten, förhandlat om turordningskretsar, utifrĂ„n LAS â den som börjat sist fĂ„r gĂ„. Ofta har det Ă€ndĂ„ inneburit att man kunnat komma tillbaka senare. Men nu vĂ€grar VTD att lyssna pĂ„ oss, sĂ€ger Lars Jonasson.
Plan lÀckte
I mĂ„nadsskiftet maj-juni kom det ut att VTD avsĂ„g att förĂ€ndra organisationen. NĂ„got som bolaget avser inleda under hösten, med omlagda rutter i september. Nuvarande distrikt ska vara kvar oförĂ€ndrade. Men rutterna ska utvĂ€rderas för att se hur mycket tid utdelningen krĂ€ver â först under nĂ€sta Ă„r kommer det att innebĂ€ra förĂ€ndringar i tidningsbudens sysselsĂ€ttninggrad, enligt VTD:s ledning.
â Det handlar absolut inte om hyvling. En del kommer att fĂ„ mindre tid, andra kommer att fĂ„ mer som det ser ut i planen. Men det Ă€r ett förslag, som inte Ă€r fĂ€rdigförhandlat och det Ă€r olyckligt att det lĂ€ckt ut felaktig info, sĂ€ger Annika Nyberg, vd pĂ„ VTD.
Tapp i antalet tidningsprenumeranter, i kombination med lÀgre ökningstakt av paket som ska delas ut, ligger bakom förÀndringarna enligt distributionsbolaget.
â BĂ„de till medarbetare och fack har vi sagt att ingen vore gladare Ă€n vi om vi kunde ha fler anstĂ€llda med högre tjĂ€nstgöringsgrad, sĂ€ger Annika Nyberg.
Enligt VTD:s berÀkningar rör det sig i snitt om cirka 13 procent i minskad sysselsÀttningsgrad för de tidningsbud som fÄr mindre tid. Och vd:n understryker att andra tidningsbud kommer att fÄ mer tid. Exakt hur andelen ser ut kan hon inte sÀga pÄ rak arm, men avvisar att det skulle röra sig om enstaka personer som fÄr mer arbetstid. Vilket Àr vad facket befarar.
I vissa fall rör det sig i stÀllet om en neddragning i sysselsÀttningsgrad med över 30 procent, enligt Transports förhandlare lokalt.
För de vÀrst drabbade tidningsbuden kommer det att betyda upp mot 10 000 kronor mindre i mÄnaden, enligt facket.
â För mĂ„nga innebĂ€r det 4 000â5 000 mindre i mĂ„naden, mellan 2 000 och 3 000 kronor Ă€r ocksĂ„ vanligt. Ju mindre du haft innan, desto svĂ„rare blir det nu att klara sig. Och vi, VTD, levererade en vinst pĂ„ 36 miljoner i vinst Ă„t Stampen förra Ă„ret, sĂ€ger Lars Jonasson.
Han vÀnder sig ocksÄ mot VTD:s agerande principiellt, att hyvla för att ta höjd för att vinsten befaras gÄ ned i Är.
Distributionsbolagets Göteborgsregion har 16 filialer, med ett 50-tal anstÀllda vid de största. Tidningsbuden har fÄtt information om arbetsgivarens planer bland annat genom videofilm, nÄgot som ocksÄ vÀckt starka kÀnslor.
Centrala förhandlingar
Torsdagen den 16 juni hölls förhandlingar i Göteborg mellan facket och VTD. Peter à kesson Àr ombudsman pÄ Transports avdelning 3, med ansvar för bland annat tidningsbudsavtalet.
â Vi har sagt att de mĂ„ste göra om sin plan. Och att vi inte köper deras utrĂ€kningar, som enbart utgĂ„r frĂ„n utdelning av Göteborgs-Posten, inte rĂ€knar med paket och liknande som tidningsbuden hanterar, sĂ€ger han.
â Jag förklarade att VTD kommer att fĂ„ problem om de driver igenom det hĂ€r. DĂ„ fick jag höra av vi hotade dem. Men mitt svar Ă€r att det inte Ă€r ett hot â det Ă€r ett löfte.
Nu har de fortsatta förhandlingarna flyttats, och kommer att hanteras centralt av en ombudsman pÄ Transports förbundskontor i Stockholm, med Almega som arbetsgivarpart.
â PĂ„ lokal nivĂ„ stĂ„r vi för lĂ„ngt ifrĂ„n varandra, sĂ€ger VTD:s vd Annika Nyberg.
Men en vecka före midsommarafton kallade bolaget sina anstĂ€llda till fysiskt möte i Göteborg, för att ge mer information. Möten hölls pĂ„ mĂ„ndags. Enligt nĂ€rvarande pĂ„ mötet rĂ„dde rena lynchstĂ€mningen mot VTD för vad som beskrivs som ett âgrisigt agerandeâ.
â Det var mycket ilska som kom fram. MĂ„nga har redan i dag sĂ„ lĂ„ga löner att de inte kan försörja sig. Hur ska det gĂ„ om de blir av med mer tid? TĂ€nk dig sjĂ€lv om du blir av med mellan 10 och 20 procent nĂ€r du redan bara har en halvtidslön. De vill plocka pengarna frĂ„n de som har det allra sĂ€mst och för att föra över till nya vinster, sĂ€ger Lars Jonasson.