Transport ute och värvar matbud
Matbud. Otrygg anställning och riskfylld arbetsmiljö. Transport försöker locka Foodoras cyklande matbud till facket.
Den som cyklar ut mat för Foodora och vill gå med i facket erbjuds rabatt. Under veckan inleder Transport en offensiv för att locka fler medlemmar bland Foodoras bud. Redan i går, söndag, smygstartade avdelningen i Uppsala. Fem personer var ute och svarade på frågor.
– Det gick rätt bra. Några visste att vi skulle vara där och kom förbi. Sedan dök det upp andra. Folk kommer från länder långt från Sverige, det var allmänna frågor om allt möjligt, säger Ludwig Eriksson, ordförande för avdelning 41 i Uppsala.
Varför lägga tid på att locka medlemmar från yrkesgruppen?
– För oss började det lokalt. De kom till oss och villa reda ut vissa begrepp med företaget, säger Ludwig Eriksson, och fortsätter:
– Vi ser en ny typ av samhälle som växer fram, nya yrken och branscher som växer. Vi måste vara med i matchen och hitta medlemmar och organisera oss i morgondagens yrken. Det handlar inte bara om Foodora och mat, det finns gig- eller plattformsföretag som levererar alla möjliga saker. Det här är bara början.
I Halmstad är Foodora-buden bjudna till ett möte under torsdagsmorgonen.
– Vi har en medlem som fått en inbjudan på engelska som han ska föra vidare till alla anställda. Jag är glad för varje person som kommer. Vi tar det som ett första steg för att presentera det fackliga medlemskapet och organisationen, säger ombudsmannen Martin Jonsson.
I Göteborg har avdelningen varit utanför en av Foodoras stationer. Innan dess kallades matbuden till stormöte. Då kom det sju personer.
– Vi hade stormöte för ett par år sedan, då kom det 20-30 stycken, så vi hade högre förväntningar. Men förhoppningsvis kommer det fler personer nästa gång, säger avdelningens ordförande Patrik Ljunggren.
I Göteborg finns ett par hundra matbud som jobbar för Foodora. Patrik Ljunggren berättar att det finns många utmaningar med att organisera buden. Inte minst språkliga.
– Det är inte många som kan svenska. Många är studenter och vill inte bråka om den lilla inkomsten de har.
I Göteborg har flera forskare och uppsatsskrivande studenter kontaktat avdelningen och intervjuat Transport om fackets syn på gig-företagen.
– De tror att det här är något modernt och nytt. Det är det inte alls. Det är samma som vi hade i hamnen för 50 år sedan när Pelle och Gustav stod och väntade på påhugg och fick fyra timmar var. I dag är arbetsgivaren utbytt mot en app, men tar inget arbetsgivaransvar trots att man har anställda, säger Patrik Ljunggren.