Transport utesluter inte konflikt i lönerörelsen
Industrin tecknade i går, torsdag, ett nytt ettårigt avtal som ger totalt 2,2 procent. – Det är faktiskt lite mer än jag förväntande mig, säger Transports ordförande Lars Lindgren som nästa vecka fortsätter förhandlingarna om nya avtal för åkeribranschen. Då kommer även hamnarbetarna in i lönematchen.
I tisdags inledde Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) avtalsförhandlingarna för 32 000 åkerichaufförer och terminalarbetare.
Efter tre dagar ajournerades förhandlingarna. Det skedde timmar innan industrin kallade till presskonferens och meddelade att man gjort upp om ett kort avtal på 2,2 procent.
Av det är 2,0 procent ren löneökning. Det motsvarar 500 kronor mer i månaden för den som tjänar 25 000 kronor. Resten – 0,2 procent – går till en delpension, en lösning som innebär att äldre arbetare ska kunna trappa ner på sluttampen.
När avtalet presenterades ansåg industrifacken att uppgörelsen ska vara normerande för andra förbund. Den ståndpunkten delas inte av bland andra Byggnads som kontrat med att man håller fast vid sitt krav på 3,2 procent.
Transport då? Förbundsordförande Lars Lindgren säger:
– Det ska bli väldigt intressant att följa utvecklingen. Byggnads tänker gå ”all in” för sina krav. Industrins avtal hamnade lite högre än jag gissat. Våra medlemmar har sagt att pengarna inte är det viktigaste i årets avtalsrörelse.
– Men om Byggnads får igenom 3,2 procent, eller 800 kronor för dem som tjänar upp till 25 000 kronor i månaden, kan vi inte komma hem till våra medlemmar med en femhundring.
Lindgren konstaterar att de inledande förhandlingarna med BA gått trögt. Arbetsgivarsidan har inväntat utgången i industrin. Men Transports huvudkrav är alltså inte pengarna, betonar Transportbasen:
– Det handlar om trygga anställningar. Att människor ska kunna veta att de klarar att försörja familjen varje månad. Nu har vi fått en utveckling där deltider och osäkra visstidjobb bara ökar. Resultatet är att folk tvingas jaga mertid.
– BA säger att de har förståelse för våra krav på begränsningar av deltider och visstidsjobb. Men samtidigt hänvisar man till företagens behov av flexibilitet. Och till arbetsgivarnas rätt att leda och fördela arbetet.
Transports förhandlare är medvetna om att hamnarna, flyget och godsterminaler är några exempel där arbetet inte är jämt fördelat över dygnet.
– Men, säger Lars Lindgren, det betyder ändå inte att vi kan acceptera ett utbrett daglöneri. Arbetsgivarna får tänka nytt och kombinera arbetsuppgifter så att heltid och fast jobb på nytt blir normen i samhället. Det är krav vi kommer att slåss hårt för när förhandlingarna fortsätter.
Tisdagen den 5 april inleds nästa rond mot BA. Även onsdagen är vikt för chaufförerna och terminalarna.
På torsdagen står förbundets stuveriarbetare på tur och veckan därpå kommer renhållarna upp i ringen.
– Det är ett intensivt arbete som ligger framför oss, säger Lindgren. Och jag utesluter inte att det blir konflikt. I så fall är jag övertygad om att vi har allmänheten på vår sida. Fler och fler drabbas av otryggheten som breder ut sig på arbetsmarknaden.