Transport utökar varslet inom bevakning
I dag, torsdag klockan 13.40, la Transport ett nytt konfliktvarsel på bevakningsområdet. Förhandlingarna har tidigare strandat och medlare kopplats in. Ett medlarbud väntas i kväll. – Arbetsgivarna hurrade väl inte direkt över vårt nya varsel, säger Matts Haglund, central ombudsman med ansvar för bevakningsavtalet.
Parter i konflikten är Transport och Almega. De har haft upprepade kontakter med de utsedda medlarna, Erland Olausson och Eva-Helena Kling – som båda har fackligt förflutet.
I går presenterade medlarna en ”skiss” till lösning som parterna fick känna på. I dag på förmiddagen har Transports förhandlare på nytt träffat Olausson och Kling. Ett konkret medlarbud väntas vid 18-tiden i kväll.
För att inte tappa tempo har Transport ändå valt att varsla om utökade stridsåtgärder.
Även det nya varslet innehåller relativt korta, men kännbara punktinsatser – i två steg. Det första träder i kraft måndagen den 30 april och innebär arbetsnedläggelse i fyra timmar, klockan 20.00–24.00, på följande arbetsplatser:
• Securitas: Ordningshållning i affärscentret Nordstan i Göteborg.
• G4S: Ordningshållning i Stockholms tunnelbana, samt ordningshållning vid Knutpunkten i Helsingborg.
• Svensk Bevakningstjänst: Ordningshållning i Stockholms tunnelbana, samt ordningshållning vid Citytunneln i Malmö (Triangeln, Centralstationen och Svågetorp).
• Nordisk Bevakningstjänst: Ordningshållning i Stockholms tunnelbana.
• Commuter Security Group: Bevakning i Stockholms tunnelbana.
Det andra steget löser ut onsdagen den 2 maj och innebär att allt bevakningsarbete läggs ner på Skavsta flygplats. Stridsåtgärden gäller en dag, mellan klockan 12.00 och 16.00.
Sedan tidigare har Transport alltså lagt ett stort varsel, en fyrstegsraket som kommer att slå mot all bevakning och ordningshållning, men också mot värdehantering och flygtrafik.
Den första stridsåtgärden inträder klockan 00.00 natten mot tisdagen den 24 april. Från den tidpunkten gäller blockad mot allt övertids-, mertids och behovsarbete för alla arbetstagare inom avtalsområdet. Blockaden gäller i förhållande till den arbetstid som var fastställd att gälla den 12 april 2012. Från samma klockslag gäller även stopp för nyanställningar och inhyrning av personal.
De första konfliktåtgärderna följer en modell som Transport använt sig av vid en rad tillfällen de senaste decennierna. Men den här gången ser sig förbundet tvingat att gå ett steg längre.
Redan dagen därpå, onsdagen den 25 april, varslar Transport om total arbetsnedläggelse för packnings- och uppräkningspersonal vid Loomis Sverige AB och Nokas Värdehantering AB. Stridsåtgärden omfattar arbetsplatser i Stockholm, Malmö och Göteborg. Strejken pågår under fyra timmar – klockan 06.00–10.00 – under tre dygn. Det vill säga den 25, 26 och 27 april.
Som steg tre och fyra varslar Transport om arbetsnedläggelse på vitala funktioner inom flyget.
Den första åtgärden träder i kraft torsdagen den 26 april, klockan 06.00 till 10.00. Under fyra timmar stoppas arbetet vid utvalda grindar, enligt följande:
• Securitaspersonal lägger ner arbetet på Arlanda vid Grind 1 och vid Checkpoint Cargo.
• Securitaspersonal lägger ner arbetet vid Maingate på Malmö Airport (Sturup).
• Personal på G4S lägger ner arbetet vid Spirit Air Cargo på Landvetter.
Fredagen den 27 april är det dags för sista steget, om parterna inte kommit överens innan dess. Då stoppar Securitas personal arbetet vid passagerarnas säkerhetskontroll, enligt detta schema:
• Säkerhetskontrollen på Arlanda. Arbetsnedläggelse klockan 06.00 till 10.00.
• Säkerhetskontrollen på Bromma. Arbetsnedläggelse klockan 14.00 till 18.00.
• Säkerhetskontrollen på Sturup. Arbetsnedläggelse klockan 06.00 till 10.00.