Transport utreder övertramp

Sexuella trakasserier. Transport gör en undersökning bland alla anställda och förtroendevalda. Förbundet vill veta om och i vilken utsträckning sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer bland de fackliga.

Tommy Wreeth
Tommy Wreeth.

Frågorna ska gå till drygt 150 anställda på Transports förbundskontor och avdelningar samt alla som har ett fackligt uppdrag för förbundet. Undersökningen görs digitalt och svaren är anonyma.

– Då får vi en bild av hur det ser ut, säger Tommy Wreeth, förbundsordförande.

Den som har någon upplevelser att berätta om ska i frågeformuläret ha möjligheten att ange sina kontaktuppgifter. På så sätt ska förbundet, som arbetsgivare, kunna ta tag i kränkningar eller övergrepp.

Tommy Wreeth har läst uppropet där kvinnor i fackförbunden vittnar om sina upplevelser på kurser, konferenser och i vanligt fackligt arbete. Berättelserna om ett oacceptabelt beteende inom den fackliga rörelsen är upprörande, tycker han.

Vad har du själv hört när det gäller sexistisk jargong, sexuella trakasserier eller regelrätta övergrepp under dina 14 år på Transports förbundskontor eller din tid som lokal ombudsman?

– Det är klart att jargongen kan bli grabbig, men några regelrätta övergrepp har jag inte hört talas om. Samtidigt finns det förstås ett mörkertal, det vore jättekorkat att tro något annat.

Har du varit med och agerat i något fall, antingen som förbundskassör och personalansvarig i det förra vu:t eller nu som ordförande?

– Det var en incident på en avtalskonferens för ett antal år sedan. Det handlade om närmanden, och det tog vi tag i direkt. Vi pratade med båda parter och de skakade hand.

Har du själv begått några övertramp under årens lopp som ligger och gnager?

– Faktiskt inte, säger Tommy Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Gerhard Wendt:
    24 november, 2017

    Jättebra! Men vi får inte glömma bort att vi (RSO, ombudsmän, FFM) jobbar aktivt med dom här, ibland skitsvåra frågorna ute i avdelningarna också.

  2. Lena Blomquist, red:
    23 november, 2017

    Transportarbetaren publicerar inte kommentarer med personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter. Vi eftersträvar en god ton i kommentarsfälten. Ibland är gränsdragningen svår.

  3. Sven-Åke:
    23 november, 2017

    Enda möjligheten till att något ska läcka ur förbundet är maktstriderna om olika poster. Då kan de som vill bana sig väg upp börja läcka uppgifter om sina motståndare. I övrigt är det total konsensus om tystnadskulturen. Därför att allt annat hotar de fina posterna och lönerna.

  4. Sven-Åke:
    23 november, 2017

    Precis som allting i Transport så är det mörkat och ska så förbli. Vi har aldrig fått se någon form av redovisning eller granskning av förhållandena inom förbundets ledning. Det är en tystnadskultur dess like. Stackars Transportarbetaren är så hårt hållna att de inte ens vågar publicera kommentarer.

Lästips:

Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Transport får många frågor om kabinavtalet

Flyg. Den 1 februari tog Transport över avtalet för flygets kabinpersonal från Unionen. Nu är arbetet med ett nytt kollektivavtal i full gång.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Så blir taxitelefonisternas fackbyte till Unionen

Taxiväxel. Som en del i gränsdragningsuppgörelsen mellan Transport och Unionen går taxitelefonisterna över till Unionen.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.