Bilkö fotad från förarplatsen
Close
Slutfipplat med mobilen. Med händerna på ratten blir det inga fler bilder som denna.
Close

Transport välkomnar mobilförbud

Trafiksäkerhet. Från den 1 februari nästa år blir det förbjudet att hålla mobiltelefonen i handen under bilkörning. Det är regeringen som skärper trafikförordningen.

– Transport välkomnar beslutet. Vi har länge efterlyst en restriktivare lagstiftning för allt som kan distrahera föraren, säger förbundets arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

I december 2013 infördes regler som skulle stävja det trafikfarliga mobilpratet på vägarna. Men det blev fortfarande tillåtet att använda mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning ”så länge det inte utgör någon trafikfara”.

Transportstyrelsen har utvärderat reglerna och föreslår ha en skärpning. Politikerna går på samma linje.

– Nu blir det tydligare att man inte får hålla på och fippla med luren när man kör. En tydligare regel gör att fler kommer att följa den, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth i ett pressmeddelande.

Ändringen innebär att föraren inte får använda mobilen eller annan kommunikationsutrustning på ”ett sådant sätt att den hålls i handen”. Exakt vad det innebär framgår inte av informationen som gått från regeringskansliet.

Transports ombudsman Martin Miljeteig säger:

– Jag tolkar bestämmelsen som att det i framtiden krävs exempelvis handsfree och röststyrning, om man absolut måste ta emot ett mobilsamtal.

– Men mobilprat är bara en störningskälla för dagens yrkeschaufförer. Många tar emot körorder digitalt och knappar på gps:en under färd. Från fackets sida vill vi se en hårdare lagstiftning för allt som kan äventyra trafiksäkerheten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    6 december, 2017

    Det är uppenbart att det är amatörer som håller på med trafiksäkerhet, undersökningar har visat att det är samtalets art som kan påverka uppträdandet i trafiken. Fortfarande måste man slå numret manuellt. I vissa fall vill man inte att passagerare i tex en taxibil skall få ta del av samtalet och då vill man inte använda handsfreen. Omdömet måste i första hand vara en måttstock, att göra folk till lagbrytare är ingen bra lösning. Skärpning av mobillagen innebär bara fler verkningslösa regler.

  2. Per Olof Lundin:
    6 december, 2017

    Vad kommer att gälla för com-radio?? Kontaktade Trp-styrelsen för
    att fråga, de visste inget! Anser att det måste vara uppenbart innan
    lagen börjar gälla. Jag vill inte stå efter E4 med någon stöddig snut
    i strid om det var min Nokia 3310 eller en mick som jag hade i handen!!
    Per Olof Lundin Ockelbo

Lästips:

Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

”Är på helspänn vid skymning och gryning”

Trafik. Hösten är här och då ökar risken för viltolyckor. Under oktober och november ökar anmälningarna till försäkringsbolagen kraftigt.

Enkätsvar vittnar om stress

Servicetrafik. Nära åtta av tio chaufförer svarar att körtiderna är otillräckliga för att utföra arbetet på ett säkert vis. Det visar en enkät gjord bland färdtjänstförare.

Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.

Chock när tidningsbud sägs upp på VTD

Distribution. Ett 20-tal tidningsbud på Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) vid filialen i Uddevalla och omkring 15 distributörer i Stenungsund blir av med sina jobb. Orsaken är att Bohusläningen och ST-tidningen övergår till enbart digital utgivning efter beslut av mediebolaget Stampen.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.