Transport välkomnar ordningsvaktsutredning

Bevakning. Regeringen vill modernisera och effektivisera regelverket för ordningsvakter. Transports ordförande Tommy Wreeth är positiv till utredningen: – Regelverket är utdaterat och det är dags att ge ordningsvakter bättre förutsättningar att göra ett bra jobb under trygga former.

Inrikesminister Mikael Damberg presenterade på onsdagen den utredning som regeringen tillsatt. En bred översyn av de regler som styr ordningsvakternas verksamhet ska göras. Det ingår som en del av 34-punktsprogrammet för att komma tillrätta med gängkriminalitet.

Svenska Transportarbetarförbundet stödjer regeringens utredning att modifiera regelverket för ordningsvakter.

– Det är inte anpassat till dagens behov. Ordningsvakter ska aldrig ersätta polisen, men kan på ett effektivt sätt vara ett komplement. Men ordningsvakter ska aldrig användas mot den grova brottsligheten, säger Transports ombudsman Jerker Nilsson.

Jerker Nilsson
Jerker Nilsson. Foto: Jan Lindkvist

Han har själv bakgrund inom bevakningsbranschen, bland annat som ordningsvakt.

– Vi välkomnar en översyn av lagstiftningen, med målbild att polisen tydligare kan ställa villkor på bemanning och utrustning. För Transport och medlemmarna är det en mycket viktig arbetsmiljöfråga!

Jerker Nilsson framhåller att det i grunden inte handlar om att ordningsvakter behöver ökade befogenheter, men välkomnar arbetsuppgifter som kan avlasta polisen.

– För Transport är det viktigt att det finns en tydlig rågång mellan polisens och ordningsvakternas arbetsuppgifter.

På dagens pressträff tog inrikesministern också upp utbildningen för ordningsvakter och ställde frågan om det verkligen är rimligt med enbart en två veckors lång kurs.

– Personligen tycker jag att utbildningen behöver bli längre. Jobbet som ordningsvakt, yrket, är krävande och mer komplext än när reglerna kom till, sa Mikael Damberg.

Problemen med den korta utbildningen är något Transport flera gånger tidigare tagit upp.

– Utbildningen måste förlänges och anpassas till dagens och framtidens arbete för ordningsvakter, säger Jerker Nilsson.

Ordningsvakternas verksamhet styrs av en rad författningar, som i stort sett varit oförändrade sedan de kom till för närmare 40 år sedan. De viktigaste författningarna är lagen om ordningsvakter och ordningsvaktsförordningen.

Utredningen kommer bland annat se över vilka ändamål och på vilka platser ordningsvakter ska tjänstgöra, vilka befogenheter och arbetsuppgifter en ordningsvakt ska ha och vilka krav på utbildning och lämplighet som ska ställas på en ordningsvakt. I uppdraget ingår också att se över lämplighetsprövningen av personal hos auktoriserade bevakningsföretag.

– Ordningsvakter ska inte och kan inte ersätta polisen, men deras arbete är ett viktigt bidrag till det brottsförebyggande och trygghetsskapande arbetet. Ett modernare och effektivare regelverk för ordningsvakter kan frigöra resurser för Polismyndigheten till mer avancerade polisiära uppgifter, sa inrikesminister Mikael Damberg på pressträffen.

Utredningen ska redovisas senast den 21 maj 2021. Transports Jerker Nilsson säger att det är bra att den äntligen görs men hade gärna sett att den varit klar förra året:

– Utmaningen för bevakningsbranschens parter är nu att själva ta ansvar för bemanning, arbetsmiljö och utbildning tills ny lagstiftning kommit på plats.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Utredning för att stoppa onormalt låga anbud vid upphandlingar

Upphandlingar. Oseriösa taxi- och färdtjänstbolag som konkurrerar med undermålig och farlig arbetsmiljö och fuskar med löner, skatter och avgifter kan gång på gång vinna upphandlingar. Nu ger regeringen konkurrensverket i uppdrag att komma med förslag som ska underlätta för upphandlande myndigheter och enheter att välja bort anbud som är onormalt låga och oseriösa.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.