Transport vann i hamnkonflikt
Transport vann i dag i Arbetsdomstolen. Hamnbolaget Shorelink döms att betala 600 000 kronor i skadestånd för att det har gjort upp med Transports konkurrerande fack. – Domstolen sätter ner foten väldigt tydligt, säger en nöjd Annett Olofsson, som förde Transports talan i rättegången.
UPPDATERAD. I fyra Norrlandshamnar – Piteå, Skellefteå, Luleå och Kalix – har arbetsgivaren Shorlink gjort en rad lokala uppgörelser med Hamnarbetarförbundet. Det handlar om arbetstider, schemaändringar, skiftgång, dygnsvila, ersättning för arbete utanför det centrala avtalets tider och inhyrning av personal.
Men bolaget är bundet av kollektivavtalet mellan Transport och Sveriges Hamnar. Lokala överenskommelser kan därmed inte göras med andra fackförbund än Transport, vilket Arbetsdomstolen (AD) konstaterar i dagens dom.
– Även om det är tråkigt när en medlem förlorar i domstol så är det bra att frågan har blivit utredd, kommenterar Joakim Ärlund, vd i arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar.
Han ska omedelbart träffa sitt medlemsföretag för att reda ut hur hamnarna ska agera framöver.
– Vår uppfattning är klar, säger Joakim Ärlund. Kollektivavtal ska hållas, och nu innebär AD:s dom att Shorlinks uppgörelser är brott mot detta.
Shorlinks vd Susanne Jangdal är inte beredd att kommentera domen i dag,
Under rättegången i december räknade Anette Olofsson, jurist från LO-TCO rättsskydd, upp de paragrafer i stuveriavtalet och medbestämmandelagen som Transport ansåg att Shorelink hade brutit mot. Fackförbundet krävde ett skadestånd på drygt två miljoner kronor.
– Det är roligt att vi vann, säger hon i dag. Och bra att domen är så tydlig. Den slår fast att Shorlink har gjort sig skyldigt till flagranta brott mot viktiga bestämmelser i kollektivavtalet.
Arbetsdomstolen ger Transport rätt på alla punkter. Dock räknar domstolen ner skadeståndskravet till 550 000 kronor för brotten mot kollektivavtalet samt 50 000 för brott mot medbestämmandelagen. Tillsammans med fackets rättegångskostnader hamnar bolagets räkning på 900 000 kronor. Plus ränta.
– Det är fortfarande ett högt skadestånd, konstaterar Transports ombud Annett Olofsson.