Transport varslar – nu väntar strejk på många terminaler
I dag, måndag förmiddag, varslar Transport om stridsåtgärder på tre stora avtalsområden. De yrkesgrupper som berörs är åkerichaufförer, terminalarbetare, sopgubbar och anställda i bevakningsbranschen. Varslen, som träder i kraft klockan 12 onsdagen en 24 april, gäller blockad mot övertidsarbete, nyanställningar och inhyrning. Men också total arbetsnedläggelse på ett 25-tal godsterminaler som drivs av DHL, DSV och Schenker.
Efter påskhelgen inledde Transport förhandlingarna om nya löneavtal för närmare 40 000 medlemmar. Efter flera resultatlösa ronder med arbetsgivarna i Biltrafikens Arbetsgivareförbund och Almega valde förbundet att stranda förhandlingarna.
I tisdags förra veckan gav Transports förbundsstyrelse klartecken för konfliktåtgärder. Förbundsordförande Lars Lindgren säger:
– Vi har inte fått gehör för de krav vi hade med oss till förhandlingsbordet. En av de viktigaste frågorna handlar om inhyrning av personal. Vi vill ha en kvotering och vi måste få stopp på trenden där fast anställd personal sägs upp och ersätts med inhyrd arbetskraft.
Totalt är det tre varsel som nu gått i väg till två olika arbetsgivarläger:
• Ett riktas mot Almega. Här finns väktare, ordningsvakter, värdetransportörer och annan bevakningspersonal. Från lunchtid nästa onsdag gäller blockad mot övertids- och merarbete för ”samtliga arbetstagare inom verksamhetsområdet”.
Vid bedömning av vad som är övertid och mertid kommer Transport att utgå från de arbetstider som var fastlagda den 15 april 2013.
För att arbetsgivarna inte ska kunna kompensera sig för personaltappet har Transport, precis som i tidigare konflikter, också varslat om blockad mot nyanställning och inhyrning av arbetskraft.
• Två varsel adresseras till Biltrafikens Arbetsgivareförbund, BA, och rör miljöarbetare, åkerichaufförer och terminalare.
För sopgubbarna gäller exakt samma stridsåtgärder som för bevakningspersonalen. Även tidpunkt och tidsramar för bedömning av övertid och mertid är desamma.
Den tredje och största medlemsgruppen arbetar under Transportavtalet.
För chaufförerna gäller alltså blockad mot övertids- och mertidsarbete. Plus stopp för nyanställning och inhyrning.
Terminalarbetarna omfattas av samma sorts stridsåtgärder. Men för att öka trycket på arbetsgivarna har Transport kompletterat med en tredje punkt, som även den gäller från den 24 april klockan 12. Då blir det strejk, total arbetsnedläggelse, på ett 25-tal driftsställen/terminaler. (Se lista)
Lars Lindgren konstaterar att Transport hade ett fåtal krav med sig till avtalsförhandlingarna, samtidigt som arbetsgivarna la fram listor på uppåt 20 krav.
– Om vi släppt efter hade våra medlemmar fått kraftigt försämrade villkor. Det gäller exempelvis betalningen vid utbildningar som är nödvändiga för yrket. Men arbetsgivarna skjuter också in sig på arbetstiderna. De vill styra helt. Arbetstagarna skulle förlora både pengar och inflytande.
– Tyvärr är det nödvändigt att ta till konfliktvapnet. Medlemmarna behöver mer pengar i plånboken, inte mindre. I Sverige måste vi jobba för minskade löneskillnader, inte större. Som det är nu har tjänstemännen dragit ifrån.
I avtalsrörelsen ligger Transport ett år efter övriga LO, för flera yrkesgrupper. Det gör att förbundet krävt större lönehöjningar än LO:s nuvarande så kallade samordning.
För bevakningspersonalen är Transport dock i fas med resten av LO. I de förhandlingarna utgick Transport från LO-samordningen, som bland annat innebär krav på ettårsavtal och minst 700 kronor mer i månaden för alla som tjänar upp till 25 000 kronor.
Både en kort avtalsperiod och det fasta krontalspåslaget var viktigt för Transport. Lindgren igen:
– Nu gjorde industrifacken upp om ett avtal som ligger långt från det vi enades om att kämpa för. Då ser jag inget skäl till att vi ska tvingas underordna oss den norm, det märke, som sedan blir som en tvångströja för förbund efter förbund.
– Vi har tyvärr fått en utveckling där industrins märke blir doktrin. Det väcker frågor om i fall övriga fackförbund över huvud taget har någon meningsfull funktion. I Transport måste vi visa att det är allvar.
Arbetsgivarna har redan fått varslen nu väntar sannolikt medling, via det statliga Medlingsinstitutet.
– Jag gissar att medlarna hör av sig redan i morgon, säger Lars Lindgren. Det viktiga nu är att medlemmarna förstår varför vi tvingas ta till konfliktåtgärder.
– Bemanningsfrågan är oerhört betydelsefull. Särskilt på terminalerna har inhyrningen ökat lavinartat. Vi behöver få fram en kvot. Anställningstryggheten är central. Att fast anställda inte kan sparkas ut och ersättas av andra.