Transport varslar – nu väntar strejk på många terminaler

I dag, måndag förmiddag, varslar Transport om stridsåtgärder på tre stora avtalsområden. De yrkesgrupper som berörs är åkerichaufförer, terminalarbetare, sopgubbar och anställda i bevakningsbranschen. Varslen, som träder i kraft klockan 12 onsdagen en 24 april, gäller blockad mot övertidsarbete, nyanställningar och inhyrning. Men också total arbetsnedläggelse på ett 25-tal godsterminaler som drivs av DHL, DSV och Schenker.

Efter påskhelgen inledde Transport förhandlingarna om nya löneavtal för närmare 40 000 medlemmar. Efter flera resultatlösa ronder med arbetsgivarna i Biltrafikens Arbetsgivareförbund och Almega valde förbundet att stranda förhandlingarna.

I tisdags förra veckan gav Transports förbundsstyrelse klartecken för konfliktåtgärder. Förbundsordförande Lars Lindgren säger:

– Vi har inte fått gehör för de krav vi hade med oss till förhandlingsbordet. En av de viktigaste frågorna handlar om inhyrning av personal. Vi vill ha en kvotering och vi måste få stopp på trenden där fast anställd personal sägs upp och ersätts med inhyrd arbetskraft.

Totalt är det tre varsel som nu gått i väg till två olika arbetsgivarläger:

• Ett riktas mot Almega. Här finns väktare, ordningsvakter, värdetransportörer och annan bevakningspersonal. Från lunchtid nästa onsdag gäller blockad mot övertids- och merarbete för ”samtliga arbetstagare inom verksamhetsområdet”.

Vid bedömning av vad som är övertid och mertid kommer Transport att utgå från de arbetstider som var fastlagda den 15 april 2013.

För att arbetsgivarna inte ska kunna kompensera sig för personaltappet har Transport, precis som i tidigare konflikter, också varslat om blockad mot nyanställning och inhyrning av arbetskraft.

• Två varsel adresseras till Biltrafikens Arbetsgivareförbund, BA, och rör miljöarbetare, åkerichaufförer och terminalare.

För sopgubbarna gäller exakt samma stridsåtgärder som för bevakningspersonalen. Även tidpunkt och tidsramar för bedömning av övertid och mertid är desamma.

Den tredje och största medlemsgruppen arbetar under Transportavtalet.

För chaufförerna gäller alltså blockad mot övertids- och mertidsarbete. Plus stopp för nyanställning och inhyrning.

Terminalarbetarna omfattas av samma sorts stridsåtgärder. Men för att öka trycket på arbetsgivarna har Transport kompletterat med en tredje punkt, som även den gäller från den 24 april klockan 12. Då blir det strejk, total arbetsnedläggelse, på ett 25-tal driftsställen/terminaler. (Se lista)

Lars Lindgren konstaterar att Transport hade ett fåtal krav med sig till avtalsförhandlingarna, samtidigt som arbetsgivarna la fram listor på uppåt 20 krav.

– Om vi släppt efter hade våra medlemmar fått kraftigt försämrade villkor. Det gäller exempelvis betalningen vid utbildningar som är nödvändiga för yrket. Men arbetsgivarna skjuter också in sig på arbetstiderna. De vill styra helt. Arbetstagarna skulle förlora både pengar och inflytande.

– Tyvärr är det nödvändigt att ta till konfliktvapnet. Medlemmarna behöver mer pengar i plånboken, inte mindre. I Sverige måste vi jobba för minskade löneskillnader, inte större. Som det är nu har tjänstemännen dragit ifrån.

I avtalsrörelsen ligger Transport ett år efter övriga LO, för flera yrkesgrupper. Det gör att förbundet krävt större lönehöjningar än LO:s nuvarande så kallade samordning.

För bevakningspersonalen är Transport dock i fas med resten av LO. I de förhandlingarna utgick Transport från LO-samordningen, som bland annat innebär krav på ettårsavtal och minst 700 kronor mer i månaden för alla som tjänar upp till 25 000 kronor.

Både en kort avtalsperiod och det fasta krontalspåslaget var viktigt för Transport. Lindgren igen:

– Nu gjorde industrifacken upp om ett avtal som ligger långt från det vi enades om att kämpa för. Då ser jag inget skäl till att vi ska tvingas underordna oss den norm, det märke, som sedan blir som en tvångströja för förbund efter förbund.

– Vi har tyvärr fått en utveckling där industrins märke blir doktrin. Det väcker frågor om i fall övriga fackförbund över huvud taget har någon meningsfull funktion. I Transport måste vi visa att det är allvar.

Arbetsgivarna har redan fått varslen nu väntar sannolikt medling, via det statliga Medlingsinstitutet.

– Jag gissar att medlarna hör av sig redan i morgon, säger Lars Lindgren. Det viktiga nu är att medlemmarna förstår varför vi tvingas ta till konfliktåtgärder.

– Bemanningsfrågan är oerhört betydelsefull. Särskilt på terminalerna har inhyrningen ökat lavinartat. Vi behöver få fram en kvot. Anställningstryggheten är central. Att fast anställda inte kan sparkas ut och ersättas av andra.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.