Flygkaos på Arlanda 2022. Foto: John Antonsson
Konflikt i bevakningsbranschen

Transport varslar om strejk på flygplatser

Bevakning. Facket kräver högre ingångslöner och bättre löneutveckling. Transport har varslat om strejk på Ringhals kärnkraftverk och Sveriges tre största flygplatser.

Den 15 juni lämnade Transport över en slutlig uppsägning av bevakningsavtalet till motparten Säkerhetsföretagen, som är ett medlemsförbund i Almega. Samtidigt la man ett konfliktvarsel som träder i kraft den 28 juni och berör cirka 160 företag och 20 000 anställda varav ungefär 5 000 behovsanställda.

Svenska Transportarbetareförbundet upplever att motparten Säkerhetsföretagen inte ens försöker förhandla och ser ingen annan utväg än att varsla om konfliktåtgärder för att få motparten till förhandlingsbordet. Samtidigt som Transport den 15 juni lämnade över en slutgiltig uppsägning av bevakningsavtalet la man ett varsel om stridsåtgärder. Transports tre förhandlingskrav är;

  • Högre ingångslön. Den ligger i dag på 23 090 kronor i månaden.
  • Erfarenhet och kompetenstillägg genom ändrat lönesystem. Det måste premieras.
  • Bättre förutsägbarhet i schemaläggningen. Fem dagar ska bli 14 dagar. Precis som det står i Arbetstidslagen.

– Till slut tröttnar man på den ickekreativa hållningen. Jag upplever att de vill att vi varslar och då gör vi det. Ingenting kan bli sämre av att vi får in en medlare i det här, säger Tommy Wreeth, förbundsordförande Transport.

Transports förbundsordförande Tommy Wreeth tycker ändå att parterna delar problembilden för branschen.

– Det är svårt att rekrytera till och att behålla folk i bevakningsbranschen. Ingångslönen är skamligt låg. Och för att kunna rekrytera måste många företag löneklassa in nyanställda på en högre lön. Den låga ingångslönen innebär att jobben inte blir attraktiva. Och utöver det finns ingen löneutveckling som är baserad på erfarenhet och kompetens. Det gör i sin tur att det är svårt att behålla folk i branschen. Om det är vi överens.

Er lösning är bland annat fler steg i lönestegen för att råda bot på problematiken med den nästintill obefintliga löneutvecklingen under arbetslivet. Vad har ni fått för svar från motparten Säkerhetsföretagen?

– Säkerhetsföretagen vill inte införa lön baserad bara på erfarenhet utan deras svar är godtyckligt satta individuella löner. Och det är oklart hur tillägg ska betalas. Deras lösning är individuella löner och pottfördelning lokalt. Det tror inte vi på, för det kommer att innebära att några få kommer att få det bättre och i längden hämmar det löneutvecklingen för kollektivet.

Det finns medlemmar som är besvikna på att det inte blev någon konflikt på deras avtalsområde. Hur mycket sämre är motpartens bud här, jämfört med de avtal som ni tecknade utan konflikt?

– Jag upplever att vi inte ens har konkreta förhandlingar. Till skillnad från Transportföretagen, som ser sina anställda som tillgångar, så har vi här en arbetsgivarorganisation som inte ser sina anställda som resurser. Som bara ger skitingångslöner, inte premierar yrkeserfarenhet, inte vill höja statusen på branschen. I praktiken har de bara fyra uttryck på repertoaren; nej, märket, avräkning och individuella löner.

Varför säger ni inte vad ni vill ha i pengar då pengar verkar vara lösningen?

– Vi kommer inte ens i gång med förhandlandet. Då går det inte att prata pengar. Ingen ska säga att vi är omöjliga. Vi har löst många bra avtal men här är det bara tok rakt igenom.

Hur ska medlemmarna förstå vad konflikten handlar om när ni inte har prissatt era krav?

– Jag tror att medlemmarna mycket väl vet vad vi kämpar för. Vi vill få till respektabla villkor för kåren.

Det här kommer i semestertider på arbetsplatser som varit under stor press under bland annat pandemin. Hur skyddar ni medlemmarna från arga resenärer?

– Det är arbetsgivaren som tvingar oss till de här åtgärderna. Det är ingenting vi vill göra. Säkerhetsföretagen tvingar oss att agera. Och jag upplever att det finns en stor kampvilja bland våra medlemmar i branschen.

Ni lägger varslet i semestertider, är det för att det ska bli extra kännbart?

– Det beror på att avtalet löper ut nu. Det är inget vi bestämt ensidigt. Och man kan inte vidta åtgärder innan avtalet löpt ut.

Om ni inte får allmänheten med er, hur ska ni vinna detta då? Resenärerna har nog sett fram emot sina resor så här efter pandemin.

– Det primära i en konflikt kan inte vara att få allmänheten med sig. Det är att företräda våra medlemmar. Kommer allmänheten i kläm så är det bara att beklaga, men det måste Säkerhetsföretagen ta ansvar för.

Är det inte vanskligt att ta ut Ringhals kärnkraftverk med det rådande omvärldsläget, krig i Ukraina bland annat? Är inte det samhällsviktig verksamhet?

– Det är de medlemsgrupper vi har. Våra medlemmar jobbar med viktiga samhällsfunktioner och borde avlönas och respekteras utifrån detta. Det är upprörande att de tjänar så här lite när de har så stort ansvar.

Upplever du att ni har stöd från LO? Och upplever du att Säkerhetsföretagens linje har stöd internt i Svenskt Näringsliv?

– LO är informerade. Vi är inte med i LO-samordningen så vi har inget formella stöd från LO, men jag upplever ändå en stor förståelse från dem. Och att de ser att våra krav inte är orimliga. Frågan om var Svenskt Näringsliv står i det här får ställas till dem. Men de borde ha noterat att det är mest trassel just hos Almega.

Vad ska Säkerhetsföretagen ge er för att ni ska kunna teckna ett nytt kollektivavtal?

– En rejäl höjning av ingångslönen. Och möjlighet till en lönekarriär. Och slutligen 14 dagars varsel för schemaläggning. Vi håller på så länge vi behöver.

Finns det en risk att arbetsgivaren svarar med en lockout?

– Risk eller möjlighet finns alltid. Enklast vore om Säkerhetsföretagen kom till förhandlingsbordet och faktiskt förhandlande. Men jag är inte arbetsgivarpart så jag vet inte hur de tänker, säger Tommy Wreeth.

 

Läs mer om konflikten

2023-06-01

Förhandlingar för bevakningsavtal strandade

2023-06-15

”Vi hade gärna fortsatt förhandlingarna”

”Vi är taggade och villiga att kämpa!”

2023-06-16

Medlare utsedda i avtalstvist

Väktare om varslet: ”Ett nödvändigt ont”

2023-06-20

Transport – ”Avarn kartlägger fackligt medlemskap”

2023-06-21

Övertidsblockad uppskjuten på medlarnas begäran

2023-06-22

Medling fortsätter nästa vecka

Transport ger dispens om strejk på Ringhals

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mimi:
    24 juni, 2023

    En del tycker vi har bra ingångslön, jo kanske men det ska tilläggas att vi har tarifflöner- det spelar ingen roll om du är 20 och har lite erfarenhet eller om du tex är 45 och lång erfarenhet- du börjar på nybörjarlön ändå. Och nej de flesta har inte B och C lön, B lön får du efter ett antal år och sen står du i princip still där ( förutom en pyttehöjning årligen). För C lön måste du bli arbetsledare eller skyddsvakt vad jag vet...
    Personligen tycker jag grundlönen är okej men OB är skamligt låg precis som löneutvecklingen. Och att schemat kommer 5 dar innan....
    Så ja jag förstår absolut att det gått så långt som till varsel. Vet inte hur Securitas schema på Landvetter ser ut tex men på Arlanda är merparten av flygplatskontrollanterna anställd på 70 % ( finns 50 och 100% också)

  2. Micke:
    16 juni, 2023

    Varför lägga så stort krut på ingångslönerna? Är 23 000 en dålig lön för en nybliven väktare? Nej... Och om det skulle var ingångslönen som gör det svårt för arbetsgivaren att behålla och rekrytera, då kan ju arbetsgivaren sätta den anställda i en annan lönegrupp direkt.

  3. Adam:
    15 juni, 2023

    Strejk för att höja ingångslönerna och få ut schemat lite tidigare? Är det inte lite för undermåliga krav att gå ut på strejk för? Hade varit vettigare att strejka för att höja OB:n rejält.

    Det kan inte vara särskilt många som har ingångslön? Den stora majoriteten har B eller C lön. Tycker fokuset ligger fel. Ska jag gissa, så gissar jag på att vi får lägre löne-höjning än märket men att man lyckas höja sommararbetarnas ingångslöner.

    Och därför kommer varsel om konflikten ha varit lyckad..... hah. Jag blir gärna motbevisad men känner noll förtroende efter Corona avtalet. Vi fick vänta flera månader på lönehöjningen, och när den kom så var den rekordlåg samt att vi inte fick någon kompensation för väntetiden. Lägg till att säkerhetsbolagen samtidigt gjorde rekordvinster på börsen.

Lästips:

Jörgen Wärja och Mikael Gustafsson, avdelning 2 hamn

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Transport ska organisera kabinpersonal – taxitelefonister till Unionen

Facket. Transport och Unionen är överens. Kabinpersonal ska organiseras av Transport och taxitelefonister av Unionen. Dessutom ska arbetsledare inom bevakning räknas som tjänstemän.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.