Transport varslar om konflikt i hamnavtalsförhandlingarna
Transport har varslat om konflikt i förhandlingarna om nytt hamn- och stuveriavtal. Når man inte en överenskommelse, träder konfliktåtgärderna i kraft vid midnatt den 27 september.
Det tidigare avtalet löpte ut den 31 augusti, och förhandlingarna om nytt avtal strandade den 3 september. Tvistefrågan gäller inte främst kronor och ören, utan handlar om makten över arbetstiderna.
– Arbetsgivarsidan vill inskränka den arbetstid som finns i avtalet. Bland annat vill de kunna förlägga den fritt mellan 06 och 18 från måndag till fredag, och ta bort ob-tillägget som gäller mellan 06 och 07 samt mellan 16 och 18. Det säger vi bestämt nej till, säger Transports förbundsjurist Marcel Carlstedt.
I konfliktvarslet beskrivs arbetsgivarsidans krav som ”ett led i att på bred front bekämpa arbetstagarnas strävan efter inflytande på sin arbetssituation genom kollektivavtalet”.
Peter Jeppsson, vd för motparten Sveriges hamnar, har en helt annan syn på saken:
– Avtalet är 40 år gammalt och i princip oförändrat, medan branschen och arbetsuppgifterna förändrats över tid. Jag tycker det är beklämmande att behöva gå till konflikt i en fråga som handlar om att anpassa avtalet till den tid vi lever i, säger han.
Varslet innebär förbud mot nyanställning, inhyrning, övertidsarbete och mertidsarbete. Samtidigt är allt arbete som omfattas av konfliktåtgärderna förklarat i blockad.