Transport varslar om konflikt inom bevakning

Klockan 17.00 i dag, torsdag, lämnade Transport över ett konfliktvarsel till arbetsgivarna i Almega. Varslet kom sedan förhandlingarna om ett nytt löneavtal för väktare, ordningsvakter och andra bevakningsgrupper kört fast. – Stridsåtgärderna är relativt omfattande. Vi vill ha ett snabbt avslut, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

Varslet är en fyrstegsraket som kommer att slå mot all bevakning och ordningshållning, men också mot värdehantering och flygtrafik.

Den första stridsåtgärden löser ut klockan 00.00 natten mot tisdagen den 24 april. Från den tidpunkten gäller blockad mot allt övertids-, mertids och behovsarbete för alla arbetstagare inom avtalsområdet. Blockaden gäller i förhållande till den arbetstid som var fastställd att gälla den 12 april 2012. Från samma klockslag gäller även stopp för nyanställningar och inhyrning av personal.

De första konfliktåtgärderna följer en modell som Transport använt sig av vid en rad tillfällen de senaste decennierna. Men den här gången går förbundet ett steg längre.

Redan dagen därpå, onsdagen den 25 april, varslar Transport om total arbetsnedläggelse för packnings- och uppräkningspersonal vid Loomis Sverige AB och Nokas Värdehantering AB. Stridsåtgärden omfattar arbetsplatser i Stockholm, Malmö och Göteborg. Strejken pågår under fyra timmar – klockan 06.00–10.00 – under tre dygn. Det vill säga den 25, 26 och 27 april.

Som steg tre och fyra varslar Transport om arbetsnedläggelse på vitala funktioner inom flyget.

Den första åtgärden träder i kraft torsdagen den 26 april, klockan 06.00 till 10.00. Under fyra timmar stoppas arbetet vid utvalda grindar, enligt följande:

• Securitaspersonal lägger ner arbetet på Arlanda vid Grind 1 och vid Checkpoint Cargo.

• Securitaspersonal lägger ner arbetet vid Maingate på Malmö Airport (Sturup).

• Personal på G4S lägger ner arbetet vid Spirit Air Cargo på Landvetter.

Fredagen den 27 april är det dags för sista steget, om parterna inte kommit överens innan dess. Då stoppar Securitas personal arbetet vid passagerarnas säkerhetskontroll, enligt detta schema:

• Säkerhetskontrollen på Arlanda. Arbetsnedläggelse klockan 06.00 till 10.00.

• Säkerhetskontrollen på Bromma. Arbetsnedläggelse klockan 14.00 till 18.00.

• Säkerhetskontrollen på Sturup. Arbetsnedläggelse klockan 06.00 till 10.00.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.