Transport varslar om strejk i hamnarna
Efter att stuveriförhandlingarna strandat varslar Transport i dag, onsdag, om stridsåtgärder. Första etappen innebär blockad mot övertid, mertid, nyanställning och inhyrning i alla hamnar från och med lördag den 28 maj. I etapp två varslar förbundet om punktstrejker, alltså total arbetsnedläggelse, i sex hamnar.
– Vi fick inget gehör alls för våra krav på tryggare anställningar. Just det har varit Transports huvudkrav i den här avtalsrörelsen. Sveriges Hamnar var inte ens beredda att garantera extrapersonalen fyra timmars arbete när de blir inringda. I dag gäller bara tre timmar, säger Transports stuveriombudsman Peter Winsten.
Den 7 april inleddes förhandlingarna om ett nytt löneavtal för landets omkring 3 000 hamnarbetare. Parterna, Transport och Sveriges Hamnar, körde fast och i fredags valde facket att stranda.
För att sätta press på arbetsgivarna har Transport på morgonen lämnat över ett varsel, en tvåstegsraket som ser ut så här:
- Vid midnatt till den 28 maj inleds en blockad mot övertidsarbete, mertidsjobb, nyanställningar och inhyrning i alla stuveriföretag. Det innebär att arbetsgivarna inte längre kan ta in extrapersonal, så kallad blixt, som traditionellt utför uppåt 20 procent av all arbete i hamnarna.
- Vid midnatt mot den 31 maj utlöses den första av två dygnslånga punktstrejker. Den andra startar vid midnatt till den 7 juni. Total arbetsnedläggelse gäller då på följande sex arbetsplatser:
– Shorelink i Luleå
– SCA logistics i Umeå
– SCA logistics i Sundsvall
– Mälarhamnar i Västerås
– APM terminal i Göteborg
– Logent port & terminal i Göteborg.
Ombudsman Peter Winsten bedömer att varslet, även steg ett, kommer att få stor påverkan i hamnarna:
– Mycket av hamnarbetet utförs som övertid eller av extringar. I avtalsförhandlingarna var vi tydliga med att vi ville förbättra villkoren för ”blixten”. Men arbetsgivarna var kallsinniga.
– Extringarna har bara anställning precis den tid de är inringda. Det har visat sig få konsekvenser vid exempelvis sjukdom och arbetsskador. På andra avtalsområden har Transport fått gehör för ökad trygghet i anställningen. Det är obegripligt att Sveriges Hamnar stänger dörren helt.