Taxistolpe
Close
Förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) om nytt avtal för taxiförarna har strandat.
Close
Konflikt i taxibranschen

Transport varslar om strejk inom taxi

Taxi. (UPPDATERAD) Förhandlingarna om nytt taxiföraravtal har kört fast. Nu varslar Transport om konflikt. Det innebär i ett första steg blockad, alltså stopp för övertid, mertid, nyanställningar och inhyrd personal från och med den 25 augusti. Och i ett andra steg strejk vid sex taxibolag med start den 4 september.

I början av juli tog Transportarbetareförbundet och Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) sommarpaus i förhandlingarna om ett nytt avtal för landets taxichaufförer. På tisdagsförmiddagen träffades parterna igen i Näringslivets Hus i Stockholm. Det gick trögt. På eftermiddagen strandade förhandlingarna och Transport lämnade över sitt varsel om konflikt till BA.

– Vi tvingas tyvärr varsla eftersom vi har en motpart som vägrar att hålla konstruktiva förhandlingar. Vi upplever också att arbetsgivarparten har en tendens att gena lite kring sanningen, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Konflikten handlar främst om pengar. Det vill säga lönehöjningar, hur löneutrymmet ska fördelas utifrån antal år i yrket och om hur garantilönen ska räknas upp för förare som har procentlön, baserat på inkört belopp.

För att locka fler chaufförer till yrket och höja statusen vill Transport införa ytterligare en tariff, alltså ett nytt lönesteg efter fyra år som chaufför. I dag finns bara startlön och höjd lön efter ett och två år i yrket.

– Det handlar också om att få folk att stanna kvar i jobbet. Att taxibranschen har stora problem med att rekrytera och behålla personal är både vi och arbetsgivarna överens om, säger Tommy Wreeth.

Förutom höjd lön, både för chaufförer med fast månadslön och procentlön och att premiera erfarenhet och kompetens, vill Transport också förbättra framförhållningen i schemaläggningen, så att chaufförer får veta minst fjorton dagar innan hur de ska jobba.

– Det följer bestämmelserna i arbetstidslagen, säger Tommy Wreeth.

Den varslade blockaden träder i kraft den 25 augusti klockan 04.00 och löper sedan vidare med stopp för nyanställningar och inhyrd personal, liksom övertid och mertidsarbete.

Enligt varslet inleds strejken måndagen den 4 september och pågår under tre olika tidsperioder mellan klockan 04.00 och 17.00. Det vill säga:

  • Måndagen den 4 september och tisdagen den 5 september.
  • Måndagen den 11 september och tisdagens den 12 september.
  • Måndagen den 18 september och tisdagen den 19 september.

Förare och arbetsgivare vid totalt sex taxiföretag berörs. Det gäller:

  • Varbergs taxi i Varberg.
  • Telepass med verksamhet i Helsingborg, Malmö, Lund, Ystad och Kristianstad.
  • Vikbolands taxi i Västervik.
  • Connect Bus Sandarna i Örebro.
  • Göteborg Buss i Göteborg.
  • Sparlands buss och taxi med verksamhet i Grästorp, Vara, Nossebro, Tjörn och Trollhättan.
Färdtjänstförare Ronnie Persson från Storfors. Foto: Justina Öster
Ronnie Persson . Foto: Justina Öster

– Vi vill egentligen ha bort procentlönen helt. Men det är svårt att åstadkomma på en gång, så vi strävar i alla fall efter att fler ska få fast månadslön, säger Tommy Wreeth.

Han tillägger:

– Samtidigt vill vi att utvecklingen av garantilönen, för de som kör på procent, ska bli så bra som möjligt. En lite knepig ekvation.

Efter att varslet lagts hoppas Tommy Wreeth att Medlingsinstitutet ska kopplas in och at medlare ska utses så fort som möjligt.

– Min förhoppning är att medlingen ska komma i gång i nästa vecka, säger han.

Pea Olsson kör samhällsbetald trafik i Mora. Foto: Justina Öster
Pea Olsson. Foto: Justina Öster

När avtalsdelegationen packade ihop och lämnade Näringslivets hus kommenterade färdtjänstföraren Ronnie Persson från Storfors förhandlingarna och varslet:

– Det har gått som förväntat.

Viktor Petrov, regional samordnare i taxibranschen, Linköpings-avdelningen. Foto: Justina Öster
Viktor Petrov. Foto: Justina Öster

Han har länge kämpat för en schystare taxibransch med bättre villkor och var förra året med och startade Taxikommittén med yrkesverksamma chaufförer. Syftet var att fungera som kunskapskälla och bollplank för Transport på central nivå.

Kollegan Pea Olsson från Mora kör samhällsbetalda resor i Dalarna och sitter också med i avtalsdelegationen, som yngsta representant. Hon tycker det varit intressant att delta i manglingen av nytt avtal. Trots att det gått trögt.

Fast Pea Olsson håller med regionala samordnaren i taxibranschen, Viktor Petrov från Linköpingsavdelningen, om slutsatsen:

– Arbetsgivarna underskattar oss.

 

Arbetsgivare kritiska

– Taxinäringen drabbades hårt av pandemin och det här varslet riskerar att försvåra branschens återhämtning. I förlängningen kan varslet leda till färre jobb och högre priser för taxitjänster, kommenterar förhandlingschef Annika Nordin på Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) i ett pressmeddelande.

Annika Nordin välkomnar att Medlingsinstitutet nu kopplas in ”för att hitta en väg framåt som värnar den svenska modellen”.

Varslet om blockad och strejk gäller Transports medlemmar som kör taxi och samhällsbetalda resor och riktar sig mot arbetsgivare som är anslutna till arbetsgivarorganisationen BA.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jörgen Wärja och Mikael Gustafsson, avdelning 2 hamn

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

”Det är modernt slaveri” säger William Sadeek, taxichaufför sedan 30 år, om plattformsbolagens villkor.

Förare vittnar om usla löner och arbetsvillkor

Taxi. På Stockholms gator är det en vanlig syn med svarta taxibilar som står utanför de stora växlarna Cabonline och Taxi Stockholm. De kallas ibland för friåkare och plockar kunder från gatan. Många kör också för Uber och Bolt. Men inte William Sadeek som tycker att apparna betalar alldeles för dåligt.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.