Taxistolpe
Close
Förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) om nytt avtal för taxiförarna har strandat.
Close
Konflikt i taxibranschen

Transport varslar om strejk inom taxi

Taxi. (UPPDATERAD) Förhandlingarna om nytt taxiföraravtal har kört fast. Nu varslar Transport om konflikt. Det innebär i ett första steg blockad, alltså stopp för övertid, mertid, nyanställningar och inhyrd personal från och med den 25 augusti. Och i ett andra steg strejk vid sex taxibolag med start den 4 september.

I början av juli tog Transportarbetareförbundet och Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) sommarpaus i förhandlingarna om ett nytt avtal för landets taxichaufförer. På tisdagsförmiddagen träffades parterna igen i Näringslivets Hus i Stockholm. Det gick trögt. På eftermiddagen strandade förhandlingarna och Transport lämnade över sitt varsel om konflikt till BA.

– Vi tvingas tyvärr varsla eftersom vi har en motpart som vägrar att hålla konstruktiva förhandlingar. Vi upplever också att arbetsgivarparten har en tendens att gena lite kring sanningen, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Konflikten handlar främst om pengar. Det vill säga lönehöjningar, hur löneutrymmet ska fördelas utifrån antal år i yrket och om hur garantilönen ska räknas upp för förare som har procentlön, baserat på inkört belopp.

För att locka fler chaufförer till yrket och höja statusen vill Transport införa ytterligare en tariff, alltså ett nytt lönesteg efter fyra år som chaufför. I dag finns bara startlön och höjd lön efter ett och två år i yrket.

– Det handlar också om att få folk att stanna kvar i jobbet. Att taxibranschen har stora problem med att rekrytera och behålla personal är både vi och arbetsgivarna överens om, säger Tommy Wreeth.

Förutom höjd lön, både för chaufförer med fast månadslön och procentlön och att premiera erfarenhet och kompetens, vill Transport också förbättra framförhållningen i schemaläggningen, så att chaufförer får veta minst fjorton dagar innan hur de ska jobba.

– Det följer bestämmelserna i arbetstidslagen, säger Tommy Wreeth.

Den varslade blockaden träder i kraft den 25 augusti klockan 04.00 och löper sedan vidare med stopp för nyanställningar och inhyrd personal, liksom övertid och mertidsarbete.

Enligt varslet inleds strejken måndagen den 4 september och pågår under tre olika tidsperioder mellan klockan 04.00 och 17.00. Det vill säga:

  • Måndagen den 4 september och tisdagen den 5 september.
  • Måndagen den 11 september och tisdagens den 12 september.
  • Måndagen den 18 september och tisdagen den 19 september.

Förare och arbetsgivare vid totalt sex taxiföretag berörs. Det gäller:

  • Varbergs taxi i Varberg.
  • Telepass med verksamhet i Helsingborg, Malmö, Lund, Ystad och Kristianstad.
  • Vikbolands taxi i Västervik.
  • Connect Bus Sandarna i Örebro.
  • Göteborg Buss i Göteborg.
  • Sparlands buss och taxi med verksamhet i Grästorp, Vara, Nossebro, Tjörn och Trollhättan.
Färdtjänstförare Ronnie Persson från Storfors. Foto: Justina Öster
Ronnie Persson . Foto: Justina Öster

– Vi vill egentligen ha bort procentlönen helt. Men det är svårt att åstadkomma på en gång, så vi strävar i alla fall efter att fler ska få fast månadslön, säger Tommy Wreeth.

Han tillägger:

– Samtidigt vill vi att utvecklingen av garantilönen, för de som kör på procent, ska bli så bra som möjligt. En lite knepig ekvation.

Efter att varslet lagts hoppas Tommy Wreeth att Medlingsinstitutet ska kopplas in och at medlare ska utses så fort som möjligt.

– Min förhoppning är att medlingen ska komma i gång i nästa vecka, säger han.

Pea Olsson kör samhällsbetald trafik i Mora. Foto: Justina Öster
Pea Olsson. Foto: Justina Öster

När avtalsdelegationen packade ihop och lämnade Näringslivets hus kommenterade färdtjänstföraren Ronnie Persson från Storfors förhandlingarna och varslet:

– Det har gått som förväntat.

Viktor Petrov, regional samordnare i taxibranschen, Linköpings-avdelningen. Foto: Justina Öster
Viktor Petrov. Foto: Justina Öster

Han har länge kämpat för en schystare taxibransch med bättre villkor och var förra året med och startade Taxikommittén med yrkesverksamma chaufförer. Syftet var att fungera som kunskapskälla och bollplank för Transport på central nivå.

Kollegan Pea Olsson från Mora kör samhällsbetalda resor i Dalarna och sitter också med i avtalsdelegationen, som yngsta representant. Hon tycker det varit intressant att delta i manglingen av nytt avtal. Trots att det gått trögt.

Fast Pea Olsson håller med regionala samordnaren i taxibranschen, Viktor Petrov från Linköpingsavdelningen, om slutsatsen:

– Arbetsgivarna underskattar oss.

 

Arbetsgivare kritiska

– Taxinäringen drabbades hårt av pandemin och det här varslet riskerar att försvåra branschens återhämtning. I förlängningen kan varslet leda till färre jobb och högre priser för taxitjänster, kommenterar förhandlingschef Annika Nordin på Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) i ett pressmeddelande.

Annika Nordin välkomnar att Medlingsinstitutet nu kopplas in ”för att hitta en väg framåt som värnar den svenska modellen”.

Varslet om blockad och strejk gäller Transports medlemmar som kör taxi och samhällsbetalda resor och riktar sig mot arbetsgivare som är anslutna till arbetsgivarorganisationen BA.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Midsommarfirande Foto:Shutterstock

Så mycket tjänar du på att jobba i midsommar

Lön. Många är lediga i midsommarhelgen. Men vissa måste tyvärr jobba även då. Som plåster på såren ger det extra betalt. Mer för vissa, mindre för andra.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.