Transport varslar om strejk inom taxi
Taxi. (UPPDATERAD) Förhandlingarna om nytt taxiföraravtal har kört fast. Nu varslar Transport om konflikt. Det innebär i ett första steg blockad, alltså stopp för övertid, mertid, nyanställningar och inhyrd personal från och med den 25 augusti. Och i ett andra steg strejk vid sex taxibolag med start den 4 september.
I början av juli tog Transportarbetareförbundet och Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) sommarpaus i förhandlingarna om ett nytt avtal för landets taxichaufförer. På tisdagsförmiddagen träffades parterna igen i Näringslivets Hus i Stockholm. Det gick trögt. På eftermiddagen strandade förhandlingarna och Transport lämnade över sitt varsel om konflikt till BA.
– Vi tvingas tyvärr varsla eftersom vi har en motpart som vägrar att hålla konstruktiva förhandlingar. Vi upplever också att arbetsgivarparten har en tendens att gena lite kring sanningen, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.
Konflikten handlar främst om pengar. Det vill säga lönehöjningar, hur löneutrymmet ska fördelas utifrån antal år i yrket och om hur garantilönen ska räknas upp för förare som har procentlön, baserat på inkört belopp.
För att locka fler chaufförer till yrket och höja statusen vill Transport införa ytterligare en tariff, alltså ett nytt lönesteg efter fyra år som chaufför. I dag finns bara startlön och höjd lön efter ett och två år i yrket.
– Det handlar också om att få folk att stanna kvar i jobbet. Att taxibranschen har stora problem med att rekrytera och behålla personal är både vi och arbetsgivarna överens om, säger Tommy Wreeth.
Förutom höjd lön, både för chaufförer med fast månadslön och procentlön och att premiera erfarenhet och kompetens, vill Transport också förbättra framförhållningen i schemaläggningen, så att chaufförer får veta minst fjorton dagar innan hur de ska jobba.
– Det följer bestämmelserna i arbetstidslagen, säger Tommy Wreeth.
Den varslade blockaden träder i kraft den 25 augusti klockan 04.00 och löper sedan vidare med stopp för nyanställningar och inhyrd personal, liksom övertid och mertidsarbete.
Enligt varslet inleds strejken måndagen den 4 september och pågår under tre olika tidsperioder mellan klockan 04.00 och 17.00. Det vill säga:
- Måndagen den 4 september och tisdagen den 5 september.
- Måndagen den 11 september och tisdagens den 12 september.
- Måndagen den 18 september och tisdagen den 19 september.
Förare och arbetsgivare vid totalt sex taxiföretag berörs. Det gäller:
- Varbergs taxi i Varberg.
- Telepass med verksamhet i Helsingborg, Malmö, Lund, Ystad och Kristianstad.
- Vikbolands taxi i Västervik.
- Connect Bus Sandarna i Örebro.
- Göteborg Buss i Göteborg.
- Sparlands buss och taxi med verksamhet i Grästorp, Vara, Nossebro, Tjörn och Trollhättan.
– Vi vill egentligen ha bort procentlönen helt. Men det är svårt att åstadkomma på en gång, så vi strävar i alla fall efter att fler ska få fast månadslön, säger Tommy Wreeth.
Han tillägger:
– Samtidigt vill vi att utvecklingen av garantilönen, för de som kör på procent, ska bli så bra som möjligt. En lite knepig ekvation.
Efter att varslet lagts hoppas Tommy Wreeth att Medlingsinstitutet ska kopplas in och at medlare ska utses så fort som möjligt.
– Min förhoppning är att medlingen ska komma i gång i nästa vecka, säger han.
När avtalsdelegationen packade ihop och lämnade Näringslivets hus kommenterade färdtjänstföraren Ronnie Persson från Storfors förhandlingarna och varslet:
– Det har gått som förväntat.
Han har länge kämpat för en schystare taxibransch med bättre villkor och var förra året med och startade Taxikommittén med yrkesverksamma chaufförer. Syftet var att fungera som kunskapskälla och bollplank för Transport på central nivå.
Kollegan Pea Olsson från Mora kör samhällsbetalda resor i Dalarna och sitter också med i avtalsdelegationen, som yngsta representant. Hon tycker det varit intressant att delta i manglingen av nytt avtal. Trots att det gått trögt.
Fast Pea Olsson håller med regionala samordnaren i taxibranschen, Viktor Petrov från Linköpingsavdelningen, om slutsatsen:
– Arbetsgivarna underskattar oss.