Transport varslar om sympatiåtgärder
Transport ställer sig bakom Seko i den pågående tågstrejken och varslar nu om sympatiåtgärder. Varslet berör anställda vid G4S som sköter biljettkontrollen på Skånetrafikens tåg.
– Vi gör detta för att Sekos konflikt är så oerhört viktig. Viktig för att arbetsgivaren vill omvandla heltider till deltider och timanställningar. Vi tycker att heltid och fasta jobb ska gälla. Den strid som Seko tar för att få anständiga villkor gäller hela arbetsmarknaden, säger Transports förbundsordförande Lars Lindgren.
Konfliktåtgärden träder i kraft klockan 00.00 tisdagen den 1 juli. Ett 20-tal anställda vid G4S som sköter biljettkontrollen på Skånetrafikens tåg i Skåne län lägger då ner arbetet, som en sympatiåtgärd för Sekos tågstrejk. Konfliktåtgärderna pågår tills konflikten är löst.
Många andra fackförbund har ställt sig bakom Seko i den pågående konflikten. Målareförbundet, Hotell- och restaurangfacket, HRF, GS-facket (skogs-, trä- och grafik), Elektrikerförbundet, Fastighetsanställdas förbund, Livs, Syndikalisterna, Pappers och IF Metall har alla varslat om sympatiåtgärder som blockad och strejk till stöd för Seko.
Även Finansförbundet, Facket för försäkring och finans (FTF) och Journalistförbundet stöder Seko med uttalanden.
– Att så många ställer sig bakom visar bara hur viktig den här frågan är, säger Lars Lindgren.
Varför kom ert varsel om sympatiåtgärder först nu?
– Detta är en fråga som ska diskuteras i förbundsstyrelsen och vi hade möte först i dag.
Så ni har inte tvekat?
– Absolut inte.
Strejken började med att Veolia, som kör Öresundståg, meddelade att de skulle säga upp 250 personer för att istället anställa dem på deltid och timmar. Många skulle då förlora den ekonomiska trygghet som gör att de vet att de kan betala hyra, mat och räkningar varje månad. Måndagen den 2 juni gick Seko ut i strejk efter att fack och arbetsgivare inte kunnat komma överens vid förhandlingsbordet.
Sex av tio stödjer strejken
Stödet för strejken har varit starkt från start. En Sifo-mätning visade att sex av tio stödjer strejken och att endast sju procent ställer sig bakom Veolia i konflikten.
Arbetsgivarorganisationen Almega har sagt ja till medlarnas första bud medan Seko gav kalla handen. Almega menar att de visar hur branschen kan skapa fler fasta och trygga jobb. Ur arbetsgivarnas synvinkel handlar konflikten om två grundläggande frågor. Att heltidslön också ska innebära heltidsarbete samt att tågföretagen ska ha rimliga förutsättningar att planera sin verksamhet. De hävdar att otidsenliga arbetstidsregler gör att heltidsanställda i praktiken jobbar deltid i dag.
Strejken utvidgas till midsommar
Den två veckor långa tågstrejken har nu utvidgats till Kustpilen i Östergötland och Småland. Tåget som går mellan Linköping och Västervik samt Linköping och Kalmar har ungefär 10 000 resenärer i veckan, som nu drabbas. Om konflikten inte snart får en lösning lägger även personalen på pendeltågen i Stockholm och på Krösatågen i södra Sverige, ned arbetet på midsommarafton.
Ett nytt bud från medlarna i konflikten väntas senare i veckan.