Close
Förbundsordförande Tommy Wreeth (till höger) under en kort paus på specialkonferensen för terminal och lager.
Close

Transport varvar upp inför nästa års stora avtalsrörelse

Avtal 2020. Om ett år löper Transports kollektivavtal ut och en ny stor lönerörelse startar. Redan nu genomför förbundet avtalsråd som ska arbeta fram strategier för de olika branscherna. – Vi ska vara väl förberedda, konkreta och framtidsinriktade, sa avtalssekreterare Peter Winstén vid en uppstartskonferens vid Arlanda.

För två år sedan förhandlade fack och arbetsgivare fram treåriga avtal för nästan hela arbetsmarknaden.

När det nu drar ihop sig till ny lönematch har Transport valt ett nytt arbetssätt. Förbundet har utsett särskilda avtalsgrupper som noga ska analysera förutsättningarna för de olika yrkesområdena. Under totalt fyra dagar i mars samlas omkring 200 deltagare till olika specialkonferenser för Transports omkring 15 avtalsområden.

Förbundsordförande Tommy Wreeth ser flera fördelar med den nya ordningen:

– Tidigare har vi varit väldigt inriktade på att vaska fram konkreta krav som medlemmarna vill att vi ska driva mot arbetsgivarna. Visst, höjd lön är viktigt. Men vi behöver också genomlysa branscherna. Hur utvecklas de i framtiden? Vad händer med automatisering och robotisering?

– Vi vill titta på helheten. Vad är det rimligt att ändra på? Vilka krav klarar arbetsgivarna? Och vilka måste vi snarare driva den politiska vägen? Taxi är ett exempel. Vill förarna få bort den märkliga procentlönen måste vi bli bättre både på att mobilisera taxiförare och att få med oss politikerna.

Under onsdag och torsdag träffas de första avtalsgrupperna. Om två veckor är det dags för resterande. En punkt på dagordningarna är att nominera personer som ska ingå i de förhandlingsdelegationerna som möter arbetsgivarna.

Till den första konferensomgången hade Transport bjudit in ”fienden” – i form av arbetsgivargeneralen Mattias Dahl, vd för Transportgruppen. Han fick en halvtimme i talarstolen och sa:

– Från arbetsgivarsidan tycker vi att alltför många av våra kollektivavtal inte har utvecklats och moderniserats. Jag vill vara tydlig: Vi är beredda att ge saker för att få saker. Det är för att avtalen ska överleva. Och det vill vi!

– Vi har också sagt att vi ställer oss bakom en märkessättning från industrin, om det kommer en sådan även den här gången. Det är en ordning som är lite besvärlig ibland, men vi tycker att ”AB Sverige” tjänat på att ha industrin som lönenormerare. Visst, tio procent i lönehöjning är roligare än 2,3 procent. Men inte om de tio procenten äts upp av inflationen.

Mattias Dahl deklarerade att han orolig för två saker. Att löneökningarna blir för stora i ett läge där konjunkturen viker. Och att facket tappar medlemmar.

Det senare var kanske lite överraskande.

– Det är svårt att göra ”affärer” med ett fackförbund som inte företräder de flesta som jobbar på arbetsplatsen, angav Dahl som förklaring.

Han var också bekymrad över att arbetsgivarorganisationen fått svårare och svårare att förmå företag att teckna avtal.

– Inte i alla branscher, men i en del är det så, förtydligade han. Och från arbetsgivarsidan är vi i dag superdåliga på att vara ute och argumentera för kollektivavtalen. Det kan inte bara vara fackets uppgift att göra det.

Mattias Dahl lyfte också upp bristen på lastbilschaufförer. Han ansåg att bilden som förmedlas av åkeribranschen är för svart.

Hamnkonflikten var också en fråga som arbetsgivargeneralen tog upp. Han hävdade att den inskränkning av strejkrätten som nu väcker debatt i fackföreningsrörelsen fortfarande behövs:

– Risken finns ju att Hamnarbetarförbundet säger upp avtalet om ett år och då är vi tillbaka på ruta ett. Därför behövs lagändringen som parterna enats om.

LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson var nästa inbjudna gäst i talarstolen. Han berättade att LO hittills mejslat ut 14 långsiktiga krav till den kommande avtalsrörelsen:

– Det handlar bland annat om löner, anställningsformer och försäkringar. Mattias Dahl hävdade att löneökningarna tidigare landat för högt. Men vi är ganska modesta. Vi går inte ut med överbud, utan försöker hitta krav som ligger hyfsat nära det vi slutligen landat på.

Även Torbjörn Johansson försvarade industrins roll som lönenormerare och anförde att den skapat goda reallöneökningar.

– Förutom reallönehöjningar prioriterar vi jämställda löner, alltså en låglönesatsning som utjämnar skillnaderna som finns mellan män och kvinnor. LO har bestämt att den klyftan ska halveras till år 2028.

Johansson ser också de låga pensionerna som ett bekymmer:

– I flera avtalsrörelser har vi försökt göra något åt problemet. Vi kan inte ha heltidsarbetande LO-medlemmar som blir fattigpensionärer. Avsättningarna till pensionssystemet måste höjas.

– Vi har också ställt krav på bättre arbetsmiljö och bättre möjligheter till förtidspensionering, om människor nu måste jobba högre upp i åldrarna. Jobbar vi längre kan inte inbetalningarna av premier till tjänstepensionen upphöra vid fyllda 65 år, som det är i dag.

Torbjörn Johansson var även bekymrad över att en del LO-förbund, med högre lönelägen, avsatt en del av löneutrymmet till bättre tjänstepensioner. Det har gjort att vissa grupper får uppåt nio procent i inbetalda pensionspremier, medan andra ligger kvar på de 4,5 procent som LO och Svenskt Näringsliv ursprungligen gjorde upp om.

– Det är inte bra att LO-kollektivet dras isär, sa Torbjörn Johansson.

Under två dagar ska ombud från hamn, terminal/lager, taxi, tidningsbud och åkeri diskutera anställningsvillkor och utvecklingen i branscherna.

Avtalssekreterare Peter Winstén var hoppfull när han talade till de 125 deltagarna:

– Vi ska samla all kompetens vi har och analysera varje område. Vi ska komma väl förberedda till förhandlingsborden nästa år. Vi ska veta vart våra branscher är på väg, vad vi vill och vilka kompromisser vi kan tänka oss att göra.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    21 mars, 2019

    Förvånade att det enbart är jag som är ekonomiskt oberoende som har kommenterat denna artikeln....
    Nöj er med avtalslön trots att det påstås vara brist på chaufförer!!
    För egen del hade jag kunnat betala för att arbeta som chaufför,men det "nöjet" kommer åkare aldrig någonsin att få uppleva......ha ha ha.....

  2. Peter Jansson:
    15 mars, 2019

    Bra att arbetsgivare och fack träffas och tillsammans försöker hitta lösningar på de utmaningar som framtidens arbetsmarknad innebär.Något som jag anser är en smart lösning är att det betalas in mer i avsättningar till tjänstepensionen när arbetstagaren är ung och mindre i högre ålder.Detta innebär att pengarna får längre tid att växa sig större och större genom avkastning och ränta på ränta effekten till en vettig pension.Pensionen skall enligt mig vara högre än slutlönen,då det kostar att vara ledig och njuta av livet om man inte bara skall sitta hemma och se på tv:n.Det går inte heller att komma ifrån att arbetsgivarna är alltför dåliga på att inse att kollektivavtalet bara är ett golv och inte något tak när det gäller att betala lön till anställda.Arbetstiderna borde också bli kortare än vad arbetsgivarna kan pressa sina chaufförer till att arbeta enligt kör och vilotider.(Normen är ju enligt mig 5 x 8 timmars arbetspass i veckan eller 4 x 10 timmars arbetspass.)Detta med 13-15 timmars arbetspass borde förbjudas och oregelbundna arbetstider.Under en och samma vecka skall man sova på helt olika tider för att arbetsgivaren åtar sig arbete som de inte kan schemalägga så att man bara sover natt,dag eller något mittemellan.Det är dags att korta ner eller dela arbetspassen till 6-8 timmar och minska arbetsbelastning och den stressen som är i dagens arbetsliv.Särskilt transportbranschen är helt sanslös när det gäller att pressa sin personal till att arbeta allt hårdare och allt längre arbetspass.Sjuklönen är något som måste försvinna och det får samhället ta ansvar för.När jag var egen åkare så valde jag bort att anställa,då det kan kosta mycket mer än det smakar om du får en anställd som är sjuk ofta.Tillgång och efterfrågan brukar styra priset/lönen,men det verkar inte fungera i transportbranschen.Jag har erbjudit mina tjänster till en grundlön på 32000 kr/månad men då är det ingen brist för det vill de inte betala.Nåja,det gör mig ingenting då jag redan är ekonomiskt oberoende och inte längre behöver arbeta för mitt uppehälle.

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.