Transport vidhåller kravet på ändrad garantilön

I nästa vecka, 11–12 september, återupptar LO-förbunden sina förhandlingar med Almega Bemanningsföretagen om ett nytt avtal för uthyrda arbetare. Transport är kritiskt till att åter sätta sig vid förhandlingsbordet eftersom LO:s organisationer strandade förhandlingarna i maj.

Transportarbetareförbundet deltog inte i höstmötet, när de övriga 13 LO-förbunden bestämde sig för att återuppta förhandlingarna om ett nytt bemanningsavtal. Det senaste avtalet löpte ut den 30 april i år.

Transports förbundsjurist Marcel Carlstedt backar bandet till den 23 maj. Då träffades arbetarförbunden för att besluta om eventuella konfliktåtgärder efter att de frostiga förhandlingarna med arbetsgivarparten, Almega Bemanningsföretagen, kört fast.

Knäckfrågan, som samtliga LO-förbund är överens om att driva, gäller de uthyrdas garantilön. Facken kräver att den ska betalas per timme, i stället för per månad som nu. Argumentet är att garantilönen, med det nuvarande systemet, pressar ner bemanningspersonalens löner. Många uthyrningsbolag sätter i system att bara boka ut sina anställda på jobb hos kundföretagen på deltid, i stället för full tid. Allt för att pressa ner lönekostnaderna.

Arbetsgivarsidan har dock hittills varit kallsinnig till att ändra garantilönen.

Det är den lön som bemanningsbolaget ska betala när en anställd, så kallad konsult, inte bokas ut på arbete hos ett kundföretag. Garantilönen ska uppgå till minst 90 procent av den uthyrdas genomsnittliga inkomst. Det vill säga det genomsnittliga förtjänstläget, GFL, på de kundföretag där personen arbetat under de senaste tre månaderna.

Marcel Carlstedt talar om att stävja avarten med företag, som ”bänkar folk” i flera dagar varje månad. Med det syftar han på att bemanningsanställda ”sätts på bänken” och får sitta ”stand by”, hemma vid telefonen, i väntan på eventuella uppdrag. I stället för att sättas i arbete. Andra anställda, som jobbat mindre tid den aktuella månaden, bokas i stället ut på jobben.

Bemanningsanställda medlemmar i Transport har lyft garantilönen som sin viktigaste fråga. Vid förbundets kongress den 25-30 augusti i år antog ombuden också enhälligt ett uttalande om ett nytt bemanningsavtal. Uttalandet sätter press på Transport förbundsstyrelse och förhandlare att inte släppa frågan och ta strid för den, om det behövs.

I uttalandet sägs att arbetsgivarparten har ”ställt sig kallsinnig till LO-förbundens rättmätiga krav på att få ett tydligt bemanningsavtal. Det nuvarande avtalet ger möjlighet för oseriösa arbetsgivare att fuska med bland annat garantilön.

Arbetsgivarsidan har på ett oförstående sätt bemött arbetstagarsidan när vi vill diskutera problemen i det nuvarande bemanningsavtalet.”

Kongressombuden anser vidare att arbetsgivarna stoppar huvudet i sanden och hävdar att Transport inte längre kan sitta still och se på ”när arbetsgivare tillåts gömma sig bakom otydliga avtal. Situationen vi befinner oss i är oacceptabel och kan inte tillåtas fortsätta.”

I uttalandets slutkläm ger kongressen avtalsförhandlarna sitt starka stöd och betonar:

”Om inte våra krav tillmötesgås av vår motpart tvingas Transport överväga kraftfullare åtgärder.”

För Transports del innebär det tydliga mandat, menar Marcel Carlstedt. Bestämmer sig de andra LO-förbunden för att ”vika” sig när det gäller kravet på timbaserad garantilön, så kan Transport tvingas gå sin egen väg i förhandlingarna.

– Då kan vi nödgas vidta egna åtgärder.

Vilka det i så fall kan tänkas bli vill han inte uttala sig om i dagsläget

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.