Transport vidhåller kravet på ändrad garantilön
I nästa vecka, 11–12 september, återupptar LO-förbunden sina förhandlingar med Almega Bemanningsföretagen om ett nytt avtal för uthyrda arbetare. Transport är kritiskt till att åter sätta sig vid förhandlingsbordet eftersom LO:s organisationer strandade förhandlingarna i maj.
Transportarbetareförbundet deltog inte i höstmötet, när de övriga 13 LO-förbunden bestämde sig för att återuppta förhandlingarna om ett nytt bemanningsavtal. Det senaste avtalet löpte ut den 30 april i år.
Transports förbundsjurist Marcel Carlstedt backar bandet till den 23 maj. Då träffades arbetarförbunden för att besluta om eventuella konfliktåtgärder efter att de frostiga förhandlingarna med arbetsgivarparten, Almega Bemanningsföretagen, kört fast.
Knäckfrågan, som samtliga LO-förbund är överens om att driva, gäller de uthyrdas garantilön. Facken kräver att den ska betalas per timme, i stället för per månad som nu. Argumentet är att garantilönen, med det nuvarande systemet, pressar ner bemanningspersonalens löner. Många uthyrningsbolag sätter i system att bara boka ut sina anställda på jobb hos kundföretagen på deltid, i stället för full tid. Allt för att pressa ner lönekostnaderna.
Arbetsgivarsidan har dock hittills varit kallsinnig till att ändra garantilönen.
Det är den lön som bemanningsbolaget ska betala när en anställd, så kallad konsult, inte bokas ut på arbete hos ett kundföretag. Garantilönen ska uppgå till minst 90 procent av den uthyrdas genomsnittliga inkomst. Det vill säga det genomsnittliga förtjänstläget, GFL, på de kundföretag där personen arbetat under de senaste tre månaderna.
Marcel Carlstedt talar om att stävja avarten med företag, som ”bänkar folk” i flera dagar varje månad. Med det syftar han på att bemanningsanställda ”sätts på bänken” och får sitta ”stand by”, hemma vid telefonen, i väntan på eventuella uppdrag. I stället för att sättas i arbete. Andra anställda, som jobbat mindre tid den aktuella månaden, bokas i stället ut på jobben.
Bemanningsanställda medlemmar i Transport har lyft garantilönen som sin viktigaste fråga. Vid förbundets kongress den 25-30 augusti i år antog ombuden också enhälligt ett uttalande om ett nytt bemanningsavtal. Uttalandet sätter press på Transport förbundsstyrelse och förhandlare att inte släppa frågan och ta strid för den, om det behövs.
I uttalandet sägs att arbetsgivarparten har ”ställt sig kallsinnig till LO-förbundens rättmätiga krav på att få ett tydligt bemanningsavtal. Det nuvarande avtalet ger möjlighet för oseriösa arbetsgivare att fuska med bland annat garantilön.
Arbetsgivarsidan har på ett oförstående sätt bemött arbetstagarsidan när vi vill diskutera problemen i det nuvarande bemanningsavtalet.”
Kongressombuden anser vidare att arbetsgivarna stoppar huvudet i sanden och hävdar att Transport inte längre kan sitta still och se på ”när arbetsgivare tillåts gömma sig bakom otydliga avtal. Situationen vi befinner oss i är oacceptabel och kan inte tillåtas fortsätta.”
I uttalandets slutkläm ger kongressen avtalsförhandlarna sitt starka stöd och betonar:
”Om inte våra krav tillmötesgås av vår motpart tvingas Transport överväga kraftfullare åtgärder.”
För Transports del innebär det tydliga mandat, menar Marcel Carlstedt. Bestämmer sig de andra LO-förbunden för att ”vika” sig när det gäller kravet på timbaserad garantilön, så kan Transport tvingas gå sin egen väg i förhandlingarna.
– Då kan vi nödgas vidta egna åtgärder.
Vilka det i så fall kan tänkas bli vill han inte uttala sig om i dagsläget