Transport vill använda LO för att pressa Budbee

Avtal. Transports förbundskassör Anna Ryding upprörs över att AMF Pension gått in med 240 miljoner kronor i Budbee. Företaget som jobbar med hemleveranser vägrar kollektivavtal och betalar lägre löner än avtalsbundna konkurrenter.

Anna Ryding, förbundskassör Transport
Foto: Jan Lindkvist

Vid Budbees senaste årsredovisning, den för 2019, gjorde företaget en förlust på 65 miljoner kronor. Inte särskilt ovanligt för ett teknikdrivet tillväxtföretag. Många växande företag går i förlust under ett antal år. Det som upprör Transport är att LO-medlemmarnas pengar används till att blåsa på tillväxten av ett företag som aktivt tackar nej till kollektivavtal och hittar olika sätt att försvåra avtalstecknande för facket.

– Jag tycker att det är bedrövligt att man inte gör en bättre bakgrundskoll innan man investerar. Sedan så tycker jag att det är anmärkningsvärt att ett så stort företag som Budbee saknar kollektivavtal. Har man 116 bilar är man ett stort företag, säger Anna Ryding.

Budbee vill inte svara på frågan om AMF tagit upp frågan om kollektivavtal inför investeringen. I AMF:s ägarpolicy står det att ”AMF ska – både inom ramen för sin verksamhet men också i relation till innehavsbolag ­­– värna föreningsfrihet och rätten till kollektiva förhandlingar”.

Anna Ryding kommer att ta frågan om Budbee vidare till LO.

– Transports möjlighet att påverka är genom LO.  Lilla Transport har inte så mycket att säga till om själva. Men LO är en av ägarna till AMF och jag tror vi har möjligheter att påverka därigenom.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. John doe:
    31 mars, 2021

    I've forgot to mention the fact that the system that budbee uses to calculate the delivery and driving timesis very wrong and whoever or whatever automated system they use calculates the distance in a straight line instead of it taking into account traffic lights , turns and any other factors such as traffic or maybe road works which would cause a delay. Many times I've had my delivery times shortened or not even taken into consideration because of that. And everyone in the gig industry uses this system for some reason. I've had the same issue with foodora last year when I was delivering with my own car but I was having the delivery times of a bicycle (not taking into consideration the fact that there are traffic lights and no parking).

  2. John doe:
    31 mars, 2021

    As one of the drivers that drive for budbee at least 4 shifts a week I can say that the information written in this article is just scratching the surface. You don't know about the poor maintenance of the vehicles especially in the winter with the winter tyres worn out and the fact that the 140kr/h are only if you are a certain level. Or the fact that the delivery time is actually lower than the one stated on the article (ranges from 1min 30 for a house to 3min30 for a 7th floor flat). And also the fact that the driver is responsible for the damage of the vehicle because he is "renting"the vehicle from budbee while on the route.
    There is also the fact that drivers have a certain amount of time to load up the vehicle (it was 15 min now is up to 20 min). Often the parcels are very heavy and the allocated time is not even close to the time it takes to get the parcels to the customer. And many more issues that put a lot of stress on the drivers for the very low amount that they are paying.
    In the beginning I was wondering why there aren't more Swedish drivers working for them now I know.
    There is also the fact that when a driver tries to address an issue he gets the silence treatment or they deny the issue completely.
    For privacy reasons I will not disclose my real name.

  3. Lena Thermænius:
    7 februari, 2021

    Bra att detta uppmärksammas, hela gigekonomin borde upphöra.

Lästips:

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

En tredjedel av leveranserna saknade kollektivavtal

Arbetsvillkor. Facken Transport och Seko har kartlagt vilka som gör sista milen-levanser i Stockholm. Det visade sig att drygt 30 procent av företagen saknade kollektiv­avtal.

Avtal på paketjätte firades

Arbetsvillkor. Instabee har tecknat kollektivavtal för nära 700 anställda arbetare. Det firade Transport genom att bjuda terminalarbetare och chaufförer på hamburgare och facklig information.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.