Transport vill begränsa ensamarbetet
Inget ensamarbete på nätterna. Fackets hårda krav krockar med ägarnas önskan om lönsamhet. Arbetsmiljöverket är inte alltid ett stöd när det gäller säkerhet på mackarna.
Branschen föreslår sina företag att använda nattlucka när en ensam nattarbetare inte känner sig trygg med en kund på väg mot dörren. Transport försöker komma längre med säkerheten:
– Vi säger i första hand nej till ensamarbete, säger Martin Miljeteig, förbundets ombudsman med ansvar för arbetsmiljö.
Han fortsätter med fackets linje:
– Om det ändå är någon som jobbar ensam så tycker vi att de ska använda nattlucka. Arbetsgivaren ska inte kunna lägga över säkerhetsbedömningen på sina anställda.
I praktiken reagerar Transport om en medlem eller annan anställd hör av sig. Då tar det regionala skyddsombudet kontakt med mackägaren, det blir skyddsrond och riskbedömning. En anmälan till Arbetsmiljöverket är sista steget, myndigheten får göra en bedömning och komma med eventuella krav till arbetsgivaren. Om macken sedan byter ägare gäller inte kraven längre.
Situationen ser olika ut runt om i landet.
– Jag åker runt och maler ibland på kvällar och nätter, säger Lotta Larsson, ombudsman i avdelning 25 där flera av mackarna längs E6:an ligger. Jag säger ”lås dörren och öppna luckan”.
I Helsingborg, på andra sidan skånska gränsen, sitter regionala skyddsombudet Jonas Persson och är ganska nöjd.
– Vi har ett ärende om nattöppet och säkerhet hos Arbetsmiljöverket just nu. Men annars följer nog nästan alla mackar de beslut som verket fattade för några år sedan.
Det betyder att den som jobbar ensam på en mack som har öppet efter klockan 22 i regel ska expediera genom nattlucka. Och den som slutar klockan 22 eller senare på natten ska få hjälp vid hemgången, av en väktare eller någon annan.
Martin Miljeteig har mer att säga om säkerheten för mackpersonal:
– Alla anställda på en mack ska ha personligt larm, och inte bara på natten. Om hotbilden är höjd ska det finnas väktare på plats nattetid. Vi vill ha sluten hantering av kontanta pengar och kameraövervakning utomhus för att avslöja hot och våld.
De kraven riktar Arbetsmiljöverket inte regelmässigt på bensinmackar. Martin Miljeteig konstaterar att Transport just nu inte planerar något bredare arbetsmiljöprojekt som riktar sig mot bensinbranschen.
– Så vi behöver fler skyddsombud på mackarna, säger han.