Transport vill byta regering

Med ett år kvar till riksdagsvalet börjar Transports arbete för att byta regering. Med en anställd valledare och en egen valstrategi gör förbundet allt de kan för att få medlemmarna att rösta rött.

2014 är året då allt händer. Det är dags för svenskarna att rösta, inte bara till riksdag, kommun och landsting, utan även till EU-parlamentet. Ett supervalår. Och det är många som vill vara med och påverka valresultatet. Däribland Transport.

– Våra medlemmar påverkas av politiska beslut i alla led av sina liv. Dessutom är vi som fackförening extremt beroende av den politiska verkligheten för vår förmåga att agera, säger förbundssekreterare Markus Pettersson på Transport.

Redan nu är arbetet inför valen i gång. En valstrategi håller på att utformas och en valledare har anställts, Michaela Leo från avdelning 4. Hennes uppgift är att fungera som länken mellan LO, Socialdemokraterna och Transport, lokalt och centralt.

Framåt våren är tanken att fackligt förtroendevalda i alla avdelningar ska prata politik och stundande val med alla de träffar.

– Målet är att byta regering, säger Michaela Leo.

LO har en lång tradition av samverkan med Socialdemokraterna. Beslutet om samarbete fattas formellt på LO:s kongress var fjärde år. Hittills har det blivit ja varje gång. På beslutet följer att LO stödjer partiet både ekonomiskt och politiskt.

Politiskt handlar det om att till exempel samarbeta i valrörelsen. Ekonomiskt om miljontals kronor.

Transport och Handels är de enda av 14 LO-förbund som inte stöttar Socialdemokraterna med pengar ur förbundskassan. I stället lägger man resurser på sitt eget valarbete. Men förbundet sticker inte under stol med att det är en röd regering som är målet.

– Vi kommer agera för att man lägger sin röst på Socialdemokraterna, säger Markus Pettersson.

Han betonar att det inte finns något som formellt binder Transport till att stödja Socialdemokraterna. I stället handlar det om synen på samhället och de branschfrågor som är viktiga för förbundet.

– Vårt valarbete utgår från vilka frågor som är relevanta för våra medlemmar. Transport har visserligen kritiserat Socialdemokraternas politik på många områden. Men det är fortfarande det parti
som står närmast förbundet i frågan om vilket samhälle vi vill ha.

Två mandatperioder med borgerligt styre har gjort honom säker på sin sak. Den borgerliga regeringen gynnar inte Transport och dess medlemmar.

– Vi har inte fått en bättre arbetsmarknad. Vi har inte bättre villkor på arbetet. Fackföreningarna är inte starkare i förhållande till näringslivet. Vi har en regering som systematiskt har gjort politiska åtgärder för att undergräva den fackliga organiseringen och det fackliga löftet. Det visar sig inte minst i hur de förhåller sig nere i Europa när man diskuterar ordning och reda på arbetsmarknaden.

Trots att Transport inte stödjer Socialdemokraterna ekonomiskt har partiet ändå en särställning hos förbundet. Precis som andra LO-förbund deltar Transport, oavsett om det är valår eller inte, i det fackligt-politiska samarbetet. Genom möten mellan facken och Socialdemokraterna har Transport möjligt att föra fram sina åsikter direkt till partiet. I flera av Transports avdelningar finns också aktiva S-föreningar.

Men alla arbetare röstar trots allt inte rött. I SCB:s stora partisympatiundersökning finns svart på vitt vilka partier tillfrågade LO-medlemmar föredrar.

I maj 2013 skulle 56 procent rösta på Socialdemokraterna om det var val i dag. 16 procent skulle rösta på Moderaterna. 8,5 procent skulle lägga sin röst på Sverigedemokraterna.

Anders Ljungsten är hundförare inom Securitas och tidigare huvudskyddsombud inom Transport. Han tycker det är viktigt med kollektivavtal och värnar den svenska modellen, där arbetsgivare och fack gemensamt kommer överens om löner och villkor på arbetsmarknaden. Men han delar inte alls Markus Petterssons åsikt, att Sverige måste byta regering. Anders Ljungsten är nämligen också moderat kommunpolitiker.

– Att säga att borgerliga partier är skit och sossarna är bra är att göra det för enkelt för sig. Vi ska inte heller glömma att fackförbunden inte levde glada dagar rakt igenom under alla år som Socialdemokraterna regerade landet, säger han.

Att en socialdemokratisk regering skulle gynna Transports medlemmar, håller han inte med om.

– Framför allt så har ju även de fått mycket mer i plånboken än vad de hade under Göran Perssons tid, säger Anders Ljungsten.

Vad säger Markus Pettersson till den som tycker att alliansens politik gynnar dem som arbetar, genom till exempel jobbskatteavdrag?

– Jag har oerhört stor respekt för att de pengarna kommer till välbehövliga plånböcker bland våra medlemmar och bland medborgare i allmänhet.

– Det står varje människa fritt att välja. Men vår analys är att i ett längre perspektiv kommer den politiken inte att gynna våra medlemmar.

Anders Ljungsten är inte emot att Transport arbetar politiskt. Men han tycker att förbundet ska vara partipolitiskt obundet.

I stället menar han att valstrategin borde gå ut på att förmå medlemmarna att över huvud taget engagera sig i politiken.

– Jag tycker att det vore väldigt intressant om vi i stället drev en kampanj om att det är väldigt viktigt att våra medlemmar röstar, och då inte på Sverigedemokraterna.

Han är inte ensam om att anse att Transport borde släppa samarbetet med Socialdemokraterna.

LO undersökte 2010/2011 vad medlemmar i de 14 förbunden hade att säga om fackets koppling till socialdemokratin. Bland Transports medlemmar ansåg mer än var tredje, 36 procent, att samarbetet borde minska eller upphöra helt.

Markus Pettersson tycker inte att det är ett argument för att sluta stödja det röda laget.

– Vi bedriver inte det politiska arbetet för att värva medlemmar till förbundet. För oss är det på lång sikt oerhört viktigt att vi ges politiska ramar för att verka som fackförening.

– Har vi inte det är det möjligt att vi skrämmer bort en del medlemmar, men om vi inte tydligt tar ställning kommer vi på längre sikt inte att kunna agera som fackföreningsrörelse, säger Markus Pettersson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.