Transport vill ha förlängt statligt stöd till flyg och taxi

Taxi och flyg. Taxi- och flygbranscherna är så hårt drabbade av corona att företagen måste kunna fortsätta korttidspermittera anställda även under 2021. Det påtalar Transport i en skrivelse till regeringen.

När pandemin nådde Sverige i vintras slog den extra hårt mot flyget och taxinäringen. Efterfrågan på resor rasade och de drabbade företagen tappade uppåt 80–90 procent av intäkterna.

Regeringen gick ut med ett räddningspaket som bland annat innehöll möjligheten att korttidspermittera personal. Anställda kunde gå ner i tjänst och staten gick in och täckte det mesta av lönekostnaderna.

Möjligheterna att korttidspermittera skulle gälla under 2020. Men nu konstaterar Transport att de samhällsviktiga branscherna flyg och taxi har långt kvar till återhämtning. Flyget känner alltjämt av en nedgång på 70 procent.

Förbundet påpekar att just resor är viktiga, om Sverige ska kunna komma tillbaka när pandemin klingar av.

I skrivelsen till näringsdepartementet betonar Transport att flyget är en näring där det ställs stora krav på utbildning och kompetens hos personalen. Blir det uppsägningar och företagsnedläggningar får branschen svårt att växla upp när efterfrågan väl tar fart igen.

Även för taxi är situationen akut, anser Transport och skriver:

”Om taxibranschen inte ges möjlighet till förlängt stöd riskerar den att helt slås ut. Den kvarvarande taximarknaden kommer då enbart att bestå av plattformsföretag utan krav eller möjlighet till arbetsrättsliga villkor för utförarna. Samt stor risk för ökad svarttaxiverksamhet.”

Transport vill att regeringen beslutar om förlängd möjlighet till korttidspermittering. Förbundet begär samtidigt att reglerna ändras  så att anställda inte kan sägas upp under pågående permittering.

Det är en lösning som myndigheterna accepterar, men som Transport redan nu säger nej till i de lokala uppgörelserna med arbetsgivarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Taxistolpe

Åtta av tio taxiföretagare skattade för lite

Taxi. Åtta av tio av de taxiföretag som granskats sedan 2020 fått ändring av sin skatt på grund av fusk eller fel, visar en sammanställning från Skatteverket.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.