Transport vill ha lika löner i hela Sverige
Taxitelefonister. Lönen är inte bara låg för taxitelefonisterna. Nivåerna i avtalet varierar dessutom mellan storstäder och landsort. Det vill Transport helst ändra på.
Fast det är en svår nöt att knäcka förklarar Mats Andersson, ny central ombudsman med ansvar för taxiavtalen:
– Likvärdiga löner är viktigt. Bolagen ska inte kunna spara pengar på att flytta beställningscentraler från storstäderna. Men samtidigt är det bekymmersamt om anställda i bland annat Stockholm får lägre löneökningar än andra i den här avtalsrörelsen.
Löneskillnaden är inte milsvid. I topp ligger Stockholm och jämfört med landsorten skiljer det som mest 426 kronor i månaden (beroende på år i yrket). Även i Göteborg och Malmö ligger grundlönerna ett par, tre hundralappar över övriga Sverige.
I januari hade Transport kallat samman förhandlingsdelegationen för att gå igenom kraven som ska drivas på taxiområdet. Mats Andersson väntar med att presentera detaljer. Fack och arbetsgivare ska utbyta krav först i april, innan förhandlingarna startar. Preliminärt blir det i mitten av maj för hyrverksförare och taxitelefonister. Och i början av juni för chaufförerna.
Mats Andersson har jobbat i 15 år med taxifrågor på Transport Göteborgsavdelning. Vilka förändringar ser han för telefonisterna?
– Det är en krympande skara. I Göteborg har Cabonline lagt ner beställningscentralen och flyttat verksamheten till Lund. Trots att man innan lagt under sig både Taxi Jönköpings och Taxi Borås växlar.
– Kanske är telefonisterna en grupp som får en renässans, om och när det kommer självkörande bilar. Fordonen måste styras och övervakas på något sätt.
Vad vill taxitelefonisterna ändra på i avtalet, utöver lönenivån och bättre ob?
– Arbetstiderna står högt på dagordningen. Framför allt rätt till fler lediga helger. I dag kan en telefonist schemaläggas tre helger av fem.
– Stressen och rasterna är ett annat problem som vi kommer att lyfta i avtalsförhandlingarna. Många tvingas sitta och äta, samtidigt som de jobbar.