Transport vill satsa på klimatet

40 procent av Sveriges klimatfarliga utsläpp kommer från transportsektorn. Nu vill Transportarbetareförbundet gå i bräschen i arbetet för en mer hållbar bransch.

Kunskapen finns, utsläppen av växthusgaser påverkar klimatet. Besluten finns, Sverige har som mål att hela fordonsflottan ska vara fri från fossila bränslen redan 2030. Nu är det bara genomförandet som återstår.

– Den typen av omställning som det krävs att verkställa såna här beslut är enorm. Det kommer att påverka alla anställda i alla branscher. Den fackliga frågan blir under vilka villkor ska den här omställningen ske, säger Martin Viredius, författare till en bok om hur Transport ska arbeta med klimatfrågan.

Boken, ”Transport och klimathotet” presenterades på ett seminarium i ABF-huset i Stockholm på måndagen. Att just Transport engagerar sig i klimatfrågan kan tyckas bakvänt. Men Martin Viredius förklarar att Transports medlemmar kan vinna på en omställning till en mer klimatsmart åkeribransch.

– En av våra ingångar i detta är att vi nu lever med marknadskaos vilket inte bara hotar våra medlemmar utan också gör att lastbilstrafiken är onödigt klimatpåverkande.

Viredius förklarar hur svenska transporter planeras allt mindre i takt med att det blir billigare och billigare att anlita åkerier för enstaka körningar. Det leder i sin tur till dålig samordning och halvfulla bilar – vilket spär på transporternas klimatpåverkan.

Nu vill Transport arbeta för att mer gods körs på järnväg och med båt, men också för att de godsströmmar som kräver lastbilstransport planeras bättre så att de kan utnyttjas effektivt.

– Det här kaoset som nu råder kan aldrig bära ett klimatansvar, säger Viredius.

På seminariet talade flera talare om vikten av att agera för att bromsa den globala uppvärmningen.

Oskar Wallgren, forskare på Stockholm Environment Institute, förklarade varför det är viktigt att minska just transportsektorns utsläpp.

– Trots att fordonen blir allt mer bränslesnåla ökar de totala utsläppen.

Transportsektorn är dessutom en av de tre största bovarna i klimatdramat i Sverige. De andra två är industrin och energiproduktionen. Men där styr EU:s regler och handel med utsläppsrätter. Kvar för svenska politiker att påverka är just transportsektorn.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.