Transport vill satsa på klimatet
40 procent av Sveriges klimatfarliga utsläpp kommer från transportsektorn. Nu vill Transportarbetareförbundet gå i bräschen i arbetet för en mer hållbar bransch.
Kunskapen finns, utsläppen av växthusgaser påverkar klimatet. Besluten finns, Sverige har som mål att hela fordonsflottan ska vara fri från fossila bränslen redan 2030. Nu är det bara genomförandet som återstår.
– Den typen av omställning som det krävs att verkställa såna här beslut är enorm. Det kommer att påverka alla anställda i alla branscher. Den fackliga frågan blir under vilka villkor ska den här omställningen ske, säger Martin Viredius, författare till en bok om hur Transport ska arbeta med klimatfrågan.
Boken, ”Transport och klimathotet” presenterades på ett seminarium i ABF-huset i Stockholm på måndagen. Att just Transport engagerar sig i klimatfrågan kan tyckas bakvänt. Men Martin Viredius förklarar att Transports medlemmar kan vinna på en omställning till en mer klimatsmart åkeribransch.
– En av våra ingångar i detta är att vi nu lever med marknadskaos vilket inte bara hotar våra medlemmar utan också gör att lastbilstrafiken är onödigt klimatpåverkande.
Viredius förklarar hur svenska transporter planeras allt mindre i takt med att det blir billigare och billigare att anlita åkerier för enstaka körningar. Det leder i sin tur till dålig samordning och halvfulla bilar – vilket spär på transporternas klimatpåverkan.
Nu vill Transport arbeta för att mer gods körs på järnväg och med båt, men också för att de godsströmmar som kräver lastbilstransport planeras bättre så att de kan utnyttjas effektivt.
– Det här kaoset som nu råder kan aldrig bära ett klimatansvar, säger Viredius.
På seminariet talade flera talare om vikten av att agera för att bromsa den globala uppvärmningen.
Oskar Wallgren, forskare på Stockholm Environment Institute, förklarade varför det är viktigt att minska just transportsektorns utsläpp.
– Trots att fordonen blir allt mer bränslesnåla ökar de totala utsläppen.
Transportsektorn är dessutom en av de tre största bovarna i klimatdramat i Sverige. De andra två är industrin och energiproduktionen. Men där styr EU:s regler och handel med utsläppsrätter. Kvar för svenska politiker att påverka är just transportsektorn.