Transport vill sätta press på EU under första maj

Till årets första maj-demonstrationer har Transport tagit fram en egen paroll, med krav på ett socialt protokoll i EU. Budskapet kan verka kryptiskt, men rör en djupt allvarlig fråga.

I början av mars publicerade LO och LO-förbunden tillsammans en debattartikel i Svenska Dagbladet. Upprinnelsen var eurokrisen. Kräftgången i Grekland, men också i länder som Italien, Spanien och Portugal.

Som de flesta vet vid det här laget är Grekland numera satt under något som kan liknas vid förmyndarskap. Genom hot om uteblivna lån och stödåtgärder har grekerna tvingats till radikala nedskärningar, besparingar och privatiseringar.

I EU enades pressade makthavare om nya stramare budgetregler för euroländerna. Tvångströjan fick namnet europakten. I den ingår stödfonder på uppåt 720 miljarder euro.

Sverige har ju inte infört euron och pakten borde egentligen inte beröra oss, kan man tycka. Trots det har både regeringspartierna och Socialdemokraterna gått ut med att Sverige bör ansluta sig. Motiveringen är främst att vi därmed skulle få insyn och inflytande.

Frågan om Europakten ska behandlas i riksdagen i slutet av maj. Det är med sikte på den omröstningen som Transport nu väljer att agera.

I förbundet är många kritiska till euron och till det faktum att Socialdemokraterna ställer sig bakom pakten. Förbundsordförande Lars Lindgren backar bandet. Ända till 1994, då svenska folket skulle ta ställning till om Sverige över huvud taget skulle gå med i EU:

– Inför folkomröstningen var vi skeptiska. Transport befarade lönedumpning och såg risken att vår arbetsrätt och våra kollektivavtal skulle urholkas. Alla sådana argument tillbakavisades. Både från vänster och höger.

– Politiker som Ulf Dinkelspiel, Börje Hörnlund och EU-kommissionär Pádraig Flynn gav uttryckligen löfte om att EU inte skulle tafsa på vår arbetsrätt eller våra kollektivavtal. Arbetsrätt, beskattning och löner påstods vara en nationell angelägenhet som unionen inte kunde lägga sig i.

Lindgren konstaterar att det inte tog många månader efter EU-inträdet innan molnen började torna upp sig. 2004 utvidgades unionen med tio nya länder. Folk i de forna östländerna fick sin frihet, men de gigantiska löneskillnaderna mellan unionens länder kom snabbt att skapa stora spänningar.

– Dörren öppnades på vid gavel för arbetskraftsinvandring, lönedumpning och grovt utnyttjande av människor. Vår svenska modell var inte anpassad för den utvecklingen, säger Lars Lindgren.

Det verkliga dråpslaget kom med Laval-domen. Nu stod det definitivt klart att de svenska kollektivavtalen och konflikträtten var något som EU kunde lägga sig i. I spåren kom en ny svensk lag, Lex Laval. Den tvingar facken att införa särskilda, avskalade kollektivavtal som ska gälla för arbetskraft som utländska företag stationerar i Sverige.

Lars Lindgren säger:

– De avtal våra medlemmar kämpat sig till med näbbar och klor måste vi i dag luckra upp!

Under våren blev europakten en fråga för LO:s styrelse. Hur skulle facket ställa sig? Transport argumenterade för ett nej och fick gehör. LO borde gå på tvärs mot Socialdemokraterna. Resultatet blev debattartikeln där LO-basen Wanja Lundby–Wedin och ledarna för de 14 förbunden slog fast att Euro-området visserligen behöver ett finanspolitiskt ramverk. Men. Pakten är alltför ensidigt inriktad på budgetdisciplin och saknar en tydlig plan för hur Europa ska kunna växa sig starkare ur krisen. LO ansåg att paktens regler inte bör skrivas in i EU:s ”grundlag”, alltså i fördraget. Om så ändå sker i framtiden, måste unionen infoga ett socialt protokoll, krävde LO.

Protokollet ska slå fast att fackliga rättigheter inte är underordnande EU:s ekonomiska friheter, som fri rörlighet för varor, tjänster och kapital. I debattartikeln skriver LO: ”Utan detta protokoll kommer LO inte kunna acceptera en sådan fördragsändring.” LO begär också att regeringen och riksdagen måste deklarera att Sverige ”inte på några villkor kommer att låta sig bindas av paktens regler….”

I diskussionerna kring Europakten såg det ut som om unionen skulle driva igenom den – vid sidan av fördraget. Då skulle fackföreningarna i Europa inte ha någon möjlighet att kräva ett socialt protokoll.

Men Martin Viredius, tredje vice ordförande i Transport, konstaterar att spelplanen har ändras. Det som hänt är att den tyska förvaltningsdomstolen slagit fast att stödfonderna som ingår i pakten strider mot EU:s nuvarande fördrag. Länderna har skrivit under på att inte ge varandra ekonomiskt stöd.

Om Europakten ska bli verklighet i unionen, krävs alltså en fördragsändring. Martin Viredius säger:

– Det är precis det ”tidsfönster” vi väntat på. Nu öppnas fördraget och plötsligt går det att kräva olika förändringar.

En förutsättning för fördragsändringar är att EU:s alla 27 länder enas och skriver på. Att det skulle ske kring ett socialt protokoll – dessutom i expressfart – är inte särskilt sannolikt.

Men Viredius och Lindgren menar att det ändå öppnar för möjligheten att Sverige kräver en egen särreglering. Ett protokoll som slår fast att de svenska kollektivavtalen inte ska kunna överprövas av EU-domstolen.

– Kom ihåg att både Danmark och England har krävt och fått liknande specialbestämmelser. För Sverige är kollektivavtalen en oerhört viktig fråga, säger Lars Lindgren.

Transport hoppas nu få gehör från de rödgröna i riksdagen. Skulle Sverigedemokraterna haka på är regeringspartierna i minoritet.

Transport har på nytt lyft frågan i LO:s styrelse. Gensvaret blev inte riktigt vad Lars Lindgren hoppats på:

– Diskussionen blev minst sagt het. Beslutet blev att bordlägga frågan till nästa styrelsemöte. Men Transport kommer hur som helst att driva kravet på ett socialt protokoll på första maj.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.