Close
Tisdagen den 28 november bildade ett tiotal Transportmedlemmar en egen fackklubb i hamnen i Karlshamn. Nyvalde klubbordföranden Lasse Olsson sitter skymd vid bordsänden.
Close

Transport vinner terräng i Karlshamns hamn

Stuveri. På kort tid har Transport gått från en enda medlem i Karlshamns hamn till omkring tio. Nu har transportarna bildat en egen fackklubb. Mot sig har de ett hamnbolag som vant sig vid att det funnits en motpart. Ett fackförbund utan kollektivavtal.

– I flera hamnar som länge varit starka fästen för Hamnarbetarförbundet går anställda över till oss. Tidigare i höstas bildade vi en fackklubb i Halmstad också, säger Transports ombudsman Jörgen Johansson.

En hård sydvind blåser in över Karlshamns färjeläge. Längre ut på kajen ligger rören som blivit ett jättelyft för hamnen. Det handlar om den ryska gasledningen som ska läggas på botten av Östersjön och som är tänkt att förse Europa med naturgas.

Projektet är omdiskuterat, men i Karlshamn har det hur som helst betytt omkring 40 nya hamnjobb. Och en del av de nyanställda väljer nu att gå med i Transport, inte Hamnarbetarförbundet som i decennier dominerat i Karlshamn.

Ombudsman Jörgen Johansson är mer än nöjd:

– Det började med att vi fick en medlem, Lasse Olsson. I och med det var isen bruten, säger han.

Lasse Olsson garvar:

– Transport har ökat med 900 procent, inte dåligt!

Det är tisdag kväll och transportmedlemmarna är samlade för att formellt bilda klubben. Lasse Olsson har precis blivit vald till ordförande.

Jörgen Johansson får ordet och förklarar att det kan vara tungt att driva klubbarbetet ensam. Är det fler som kan tänka sig att ingå i styrelsen?

Flera hamnarbetare anmäler intresse och på mötet väljs två övriga ledamöter och en försäkringsinformatör.

Den nya klubben kan räkna med en del motvind. Fortfarande är en majoritet av hamnpersonalen med i Hamnarbetarförbundet (HF). Under årens lopp har arbetsgivaren, Karlshamns hamn AB, givit HF långtgående fackliga rättigheter. Som att arbeta fackligt på betald arbetstid.

Det är rättigheter som normalt kräver att parterna tecknar kollektivavtal. Hamnarbetarförbundet har inget avtal.

Nu kommer ett fack med kollektivavtal. Transport har redan klargjort att man vill ha samma status och samma fackliga rättigheter i Karlshamn som förbundet har i andra hamnar.

– Det är inte öppna famnen som gäller. I hamnbolaget är de oroliga för konsekvenserna när vi begär vår rätt, förklarar ombudsman Jörgen Johansson.

Transport har flera representanter på plats denna möteskväll. Linda Wilhelmsson är försäkringsinformatör och just nu projektanställd av stuveriavdelningen för att åka runt i hamnarna och berätta om de fackliga försäkringarna.

– Många medlemmar går tyvärr miste om ersättning som de är berättigade till. Om det är svårt att komma ihåg alla försäkringarna, så finns en enkel tumregel: Skadar du dig eller blir långtidssjuk, kontakta avdelningen!

Roger Jönsson är regionalt skyddsombud i stuveriavdelning 2. När Transport inte har kunnat utse vanliga skyddsombud i hamnarna är det han som tar på sig rollen. Jönsson förklarar att ingen anställd i någon hamn ska behöva känna obehag för att man valt att vara med i facket. Eller i ett visst fackförbund.

– Om någon av er får gliringar eller blir trakasserade, så hör omedelbart av er till avdelningen. Det är inte ens okej att arbetskamrater slutar hälsa, poängterar han.

Transport har två stuveriavdelningar. I båda vittnar man om att konflikten i Göteborgs hamn skapat oro bland hamnarbetarna. Det har lett till att en del anställda väljer att gå med i det fackförbund som tecknar kollektivavtalet med arbetsgivarna.

Halmstad var tidigare ett starkt HF-fäste. Där har Transport ökat från ett par medlemmar till tolv, berättar ombudsman Jörgen Johansson.

– Vi får positiva signaler från Norrlandskusten också. Stuveribranschen står inför en omfattande omstrukturering som kan innebära förlorade jobb. Det är olyckligt att hamnarbetarna är splittrade i två fackförbund.

Hur ska Karlshamns hamn hantera den nya situationen med två fack? Transportarbetaren har sökt bolagets vd Mats Olsson, utan att lyckas nå honom.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.