Transportarbetare i skadetopp – truckförare drabbas värst

Arbetsmiljö. Transportarbetare är yrkesgruppen med flest arbetsolyckor med sjukfrånvaro, enligt Arbetsmiljöverkets årliga statistikgenomgång som visar att olyckorna ökade under 2021, efter 2020 med pandemi och färre arbetsskador. Värst är truckförarna – 128 av 1 000 sysselsatta råkar ut för olyckor som leder till arbetsskada.

Jörgen Rosendahl är terminalarbetare och truckförare på DFDS Logistics i Göteborg, han är också skyddsombud. Jörgen Rosendahl och kollegorna som jobbar som terminalarbetare har klarat sig från allvarliga olyckor med truckar.

– Peppar peppar, ta i trä. Jag har jobbat här i 16 år och vi har klarat oss från allvarliga olyckor. Vi har haft två stycken som kört in i pelare. Det är allt, säger han.

Vad gör ni för att undvika olyckor?

– Vi har skyddsronder en gång i veckan. Då går vi runt i hela terminalen förebyggande. Vi är ett helt gäng. Bland annat jag som skyddsombud, företagsledningen och terminalchefer. Vi tittar bland annat på hur vi ska köra och lasta och lossa i hela terminalen. Ibland sker mindre olyckor. Ofta handlar det om att någon klämt fingrarna i en dörr, säger Jörgen Rosendahl.

– Det är ofta rent slarv som ligger bakom det. Däremot är det många på jobbet som har ont i axlarna och ryggen.

Jörgen Rosendahl tror att det beror på många år bakom ratten i trucken. Men vad han vet har ingen kollega fått det erkänt som arbetsskada och fått ersättning från någon försäkring:

– Trucken har inte stötdämpare och det blir direktstudsningar. Du har ett säte som ska ta smällen, men det blir mycket smällar i alla fall och jag ser det som ett arbetsmiljöproblem.

Att trucken är ett högriskfordon är ingenting nytt i transportbranschen. Facket och arbetsgivarnas gemensamma arbetsmiljöorganisation, Tya (Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd) har under lång tid haft ett särskilt fokus på problemen.

Maria Themptander är projektledare på Tya och jobbar med truckfrågor.

– Vi genomförde en undersökning för ett antal år sedan. Då försökte vi få fram information om vad som ligger bakom olyckorna, men vi hittade inte några entydiga svar om orsakerna som ligger bakom, säger hon.

Fokus ligger i stället på att utbildning genomförs för de som ska jobba med truck och behöver utbildningsintyg.

– Det är viktigt att få lära sig att använda trucken på rätt sätt genom praktiska övningar under utbildningen, bli riskmedveten och att lära sig att använda den trucktyp man ska jobba med.

– Många utbildare gör ett jättebra jobb! Men dessvärre finns det även de som inte har samma mål, att utbildningsdeltagarna ska uppnå kunskaps- och färdighetsmålen i ”Riktlinjer för truckförares kunskaper och färdigheter – TLP10”, säger Maria Themptander.

Transports centrala arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig vill ha lagstadgade krav på truckutbildningens utformning och på fortbildning.

– Statistiken visar att vi till och med går åt fel håll. Vissa arbetsgivare gör allt de kan och jobbar förebyggande. Andra tar genvägar och tänker att ”det löser vi sen”.

– Det finns goda exempel på arbetsplatser med god arbetsmiljö som är ett resultat av gott samarbete med behörigt utsett skyddsombud.

Men varför är det farligt?

– Alla arbetsplatser med tunga fordon och oskyddade människor är farliga. Det räcker att någon är på fel plats och blir klämd.

– Sedan tror jag också att man har för hög stressnivå på arbetsplatserna och när det kombineras med hårda fordon blir det farligt, säger Martin Miljeteig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    9 augusti, 2022

    Alla som har arbetat i transportbranschen vet att det är ett högt tempo i denna branschen där det stressas för att hinna med allt mer på allt kortare tid och då blir det tyvärr olyckor.Sänk arbetstakten och inse att de som arbetar är människor inte maskiner.Ansvaret för att sänka tempot överallt i transportbranschen är de som bestämmer över priser och ledtider.Jag är inte det minsta imponerad över hur det ser ut i transportbranschen, det borde vara enkelt att komma tillrätta med det höga tempot om man bara vill och inser att det inte är hållbart att människor riskera att skada sig eller dö på arbetet genom olyckor på grund av ett högt och omänskligt tempo för att företagen skall tjäna lite mer på de anställdas bekostnad med liv och lem.För egen del stressade jag mig igenom större delen av mitt arbetsliv till jag pensionerade mig 2018 när jag var 52 år.Med facit i hand var det inte värt all denna stressen som gjorde att jag missbrukade alkohol från och till under 10-12 år för att koppla av när jag var ledig som till slut även innebar sjukskrivning på grund av alkoholmissbruket då det tog överhanden över vardagen och jag drack alkohol alla dagar i veckan från morgon till kväll och mitt i natten.Nu är jag nykter sedan 1,5 år och njuter av livet som pensionär utan att stressa eller jäkta.Det höga tempot i transportbranschen kan skada människor på många olika sätt både fysiskt och psykiskt.

Lästips:

”Vi har fortfarande mycket att göra, men nu kommer folk inte hit med en klump i magen”, säger Nuno Blomqvist.

Med fackets hjälp blev arbetsmiljön så mycket bättre

Åkeri. Orimliga prestationskrav och skrikande chefer fick UPS-chauffören Nuno Blomqvist att ta hjälp av facket. Nu är han själv Transportombud – och arbetsmiljön är mycket bättre.

Bra arbetsmiljöarbete räddar anställdas liv

Debatt. Transport efterlyser en tydligare politisk vilja för att förbättra arbetsmiljöarbetet och att signalen till företagen måste bli att arbetsmiljö ska ha en central del i deras verksamhet.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Nya krav på sopsortering ändrar arbetsrutiner

Miljöarbete. Skärpta krav på sopsortering påverkar arbetet med hämtning av avfall. Och nya transporter har tillkommit, som när textilberg fraktas från Östersund till Södertälje.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Close up of building contractor shaking hands with worker at construction site.

Hr-konsult sökte medlemmar –Transport misstänker gult fack

Plattformar. På Linkedin annonserar Frilans finans hr-rådgivare efter styrelsemedlemmar till ett nytt fackförbund för plattformsarbetstagare. Bolagets vd som tidigare har velat starta en ”gul” fackförening säger att han inte står bakom – men välkomnar – initiativet.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Lager & terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, lager-, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.