Jindan Gong intervjuar chaufförer i forskningsprojekt om klimatomställningen. Foto: John Antonsson
Close
Jindan Gong intervjuar chaufförer i forskningsprojekt om klimatomställningen.
Close

Transportarbetarna avgörande för klimatet

8 frågor. Klimatutsläppen ska mer eller mindre upphöra fram till år 2045. I centrum av händelserna står förarna. Jindan Gong intervjuar chaufförer i forskningsprojektet Justit. För att chaufförernas perspektiv ska bidra till klimatomställning som är rättvis för arbetarna.

1. Du jobbar i ett forskningsprojekt som heter Justit, vad är det?

– Justit står för Just Swedish Transport Industry Transitions. Andemeningen är att projektet ska hjälpa till att se till att det blir en rättvis omställning för arbetare i transportsektorn.

 

2. Vilka risker ser du om arbetarna inte blir en del av omställningen?

– Alla transportarbetare kommer att påverkas av klimatomställningen eftersom målet är att nå nettonoll utsläpp till 2045, transportarbetet är en stor del av den omställning som behöver göras. Om omställningen ska vara hållbar och rättvis måste förändringarna som sker upplevas som acceptabla och rättvisa av arbetarna. Risken är att det inte blir så om man missar att fånga transportarbetarnas perspektiv i det hela.

 

3. På vilket sätt vill ni att transportarbetarna ska dela sitt perspektiv?

– Vi har tidigt insett att vi är forskare och vi har ingen koll på hur det är att köra lastbil eller hur en vanlig arbetsdag ser ut. Men med hjälp från Transportarbetareförbundet ska vi intervjua över 20 förare. Vi fokuserar på chaufförer som kör lastbil, budbil och taxi. Vi försöker fånga in äldre och yngre, män och kvinnor, stad och landsbygd och personer som är med och inte med i facket.

– Jag tycker att det är värdefullt att göra de här intervjuerna. Vi får en verklighetsbild av vad folk är oroliga för och vilka möjligheter man ser.

 

4. Vad har förvånat dig i de intervjuer du gjort?

– Efter intervjuerna har jag fått bilden att många yrkesförare inte är helt nöjda med den sociala biten i arbetet. Det finns ett missnöje om hur kollektivavtalen följs av arbetsgivarna och många har tappat hopp om verklig förändring. Jag tänker att elektrifiering, automatisering och digitalisering kan ge ett nytt momentum och att det kan gå att driva andra förändringar som gör att arbetsförhållandena blir bättre.

 

5. Hur stor del av klimatomställningen ska ske i transportsektorn?

– Den är väldigt avgörande. Transporter står för en tredjedel av utsläppen i Sverige idag så det är otroligt mycket som behöver hända i den sektorn.

 

6. Vem är målgruppen för forskningen?

– Slutmålet är att hjälpa fack, företag och politiker att forma strategier.

 

7. Elektrifiering och digitalisering är jättestora frågor, går det ens att gissa var vi är om tio år?

– När vi ställer våra frågor i intervjuerna ger vi inte en framtidsbild. Det kan gå långsammare eller snabbare. Går det för fort kan det bli problem, många vill först se bevis på att det nya funkar. Det finns också en oro för att tekniken kommer att införas för snabbt och att det leder till negativa konsekvenser.

– Som när man ska ladda lastbilen. Kommer det att räknas som arbetstid eller fritid. Vad händer om laddningen inte går som den ska eller om laddstationen är upptagen. Tar de som planerar arbetet hänsyn till det?

 

8. Hur länge håller projektet på?

– Vi började i januari 2022 och ska hålla på i tre år. Vi söker fortfarande förare för intervjuer. Man får gärna kontakta oss om man känner sig manad. Enligt vår åsikt är förarna experter och vi behöver höra deras erfarenheter.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Man med keps och varselgul t-shirt som står framför förarhytten till en vit ellastbil.

”Att starta en ellastbil är en kick”

Åkeri. – Det är som att köra flygplan nästan, säger lastbilsföraren Kenneth Ericsson. Kollegan Pernilla Qvarnström nickar och fyller i: – Man bara flyter fram i ellastbilen!

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Kultur
Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Hallå där!

Helena Wahlberg

…ADR-chaufför från Hallsberg som kör farligt gods i hela landet. Du brinner för att få till fler och bättre rastplatser för lastbilar. Varför är det så viktigt?

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Kultur
Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Månadens klubb
Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)

Vägen framåt – dialog, inte krig

Lager. Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.