Jindan Gong intervjuar chaufförer i forskningsprojekt om klimatomställningen. Foto: John Antonsson
Close
Jindan Gong intervjuar chaufförer i forskningsprojekt om klimatomställningen.
Close

Transportarbetarna avgörande för klimatet

8 frågor. Klimatutsläppen ska mer eller mindre upphöra fram till år 2045. I centrum av händelserna står förarna. Jindan Gong intervjuar chaufförer i forskningsprojektet Justit. För att chaufförernas perspektiv ska bidra till klimatomställning som är rättvis för arbetarna.

1. Du jobbar i ett forskningsprojekt som heter Justit, vad är det?

– Justit står för Just Swedish Transport Industry Transitions. Andemeningen är att projektet ska hjälpa till att se till att det blir en rättvis omställning för arbetare i transportsektorn.

 

2. Vilka risker ser du om arbetarna inte blir en del av omställningen?

– Alla transportarbetare kommer att påverkas av klimatomställningen eftersom målet är att nå nettonoll utsläpp till 2045, transportarbetet är en stor del av den omställning som behöver göras. Om omställningen ska vara hållbar och rättvis måste förändringarna som sker upplevas som acceptabla och rättvisa av arbetarna. Risken är att det inte blir så om man missar att fånga transportarbetarnas perspektiv i det hela.

 

3. På vilket sätt vill ni att transportarbetarna ska dela sitt perspektiv?

– Vi har tidigt insett att vi är forskare och vi har ingen koll på hur det är att köra lastbil eller hur en vanlig arbetsdag ser ut. Men med hjälp från Transportarbetareförbundet ska vi intervjua över 20 förare. Vi fokuserar på chaufförer som kör lastbil, budbil och taxi. Vi försöker fånga in äldre och yngre, män och kvinnor, stad och landsbygd och personer som är med och inte med i facket.

– Jag tycker att det är värdefullt att göra de här intervjuerna. Vi får en verklighetsbild av vad folk är oroliga för och vilka möjligheter man ser.

 

4. Vad har förvånat dig i de intervjuer du gjort?

– Efter intervjuerna har jag fått bilden att många yrkesförare inte är helt nöjda med den sociala biten i arbetet. Det finns ett missnöje om hur kollektivavtalen följs av arbetsgivarna och många har tappat hopp om verklig förändring. Jag tänker att elektrifiering, automatisering och digitalisering kan ge ett nytt momentum och att det kan gå att driva andra förändringar som gör att arbetsförhållandena blir bättre.

 

5. Hur stor del av klimatomställningen ska ske i transportsektorn?

– Den är väldigt avgörande. Transporter står för en tredjedel av utsläppen i Sverige idag så det är otroligt mycket som behöver hända i den sektorn.

 

6. Vem är målgruppen för forskningen?

– Slutmålet är att hjälpa fack, företag och politiker att forma strategier.

 

7. Elektrifiering och digitalisering är jättestora frågor, går det ens att gissa var vi är om tio år?

– När vi ställer våra frågor i intervjuerna ger vi inte en framtidsbild. Det kan gå långsammare eller snabbare. Går det för fort kan det bli problem, många vill först se bevis på att det nya funkar. Det finns också en oro för att tekniken kommer att införas för snabbt och att det leder till negativa konsekvenser.

– Som när man ska ladda lastbilen. Kommer det att räknas som arbetstid eller fritid. Vad händer om laddningen inte går som den ska eller om laddstationen är upptagen. Tar de som planerar arbetet hänsyn till det?

 

8. Hur länge håller projektet på?

– Vi började i januari 2022 och ska hålla på i tre år. Vi söker fortfarande förare för intervjuer. Man får gärna kontakta oss om man känner sig manad. Enligt vår åsikt är förarna experter och vi behöver höra deras erfarenheter.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Johan Danielsson (S) i Europaparlamentet september 2024.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Taxistolpe

Åtta av tio taxiföretagare skattade för lite

Taxi. Åtta av tio av de taxiföretag som granskats sedan 2020 fått ändring av sin skatt på grund av fusk eller fel, visar en sammanställning från Skatteverket.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

Arbets-liv
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Digitalisering & AI
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Arbetsplats: Bärgningsbil
Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.