Striden om las

Transportarbetarna: Det här är viktigast att värna i las

Arbetsrätt. De anställdas trygghet går först för förbundet. Vad som är viktigast att bevara och förbättra i anställningsskyddet kan skilja sig. Transportarbetaren ställde frågan: Vad är viktigast för just ditt område eller din arbetsplats?

 Ronnie Persson, färdtjänstförare i Värmland:

– Det vi eftersträvar är att vi ska få följa med efter upphandlingar. Att inte behöva tappa tryggheten vart femte år.

– Just nu finns det faktiskt en ganska stor oro för hur anställningstryggheten ska förändras. Det är ju så här: Jag har arbetskamrater som har ont i en axel eller ryggen. De har kanske varit sjukskrivna i några dagar eller veckor. Nu finns en rädsla för att man inte längre platsar bara för att man kanske inte klarar exakt alla arbetsuppgifter.

 

Jonny Kronbäck, skyddsombud på Kuehne-Nagels lager, Staffanstorp:

– Jag tror att allt hänger ihop, anställningstryggheten handlar om en helhet. Och jag tror att det är så för de flesta, oavsett bransch. Många undrar nog vad som är på gång nu.

– Det handlar om att vara trygg. Även om chefen fått ett ont öga till någon ska det inte bara gå att göra sig av med den personen.

 

Sven-Erick Fröling + Lena Blomquist

Sven-Erick Fröling, lastbilschaufför, Motala:

– Det ska gå enligt turordningsreglerna. Och arbetsgivaren ska inte kunna skylla på arbetsbrist.

– Det, att säga att det är arbetsbrist, är något många kör med när de vill bli av med en gubbe. Sedan visar det sig att det inte alls är arbetsbrist. De har bara velat bli av med en eller ett par, och det är uppåt väggarna.

 

Sari Martikainen, ordförande för Transportklubben på Loomis Stockholm:

– Vi har varit ganska förskonade från uppsägningar fram till för något år sedan, då vi hade uppsägningar av större karaktär eftersom kontantanvändandet minskat.

– För oss är det viktigt att ha tryggheten i sin anställning. Att det går rätt till vid uppsägningar så att man inte blir uppsagd bara för att man är lite jobbig. Vi vill inte hamna i en situation då alla är provanställda på livstid.

 

Henrik Lagberg avd 3Henrik Lagberg, ombudsman med ansvar för depå- och gummiavtalet, avdelning 3 Göteborg med Västra Götaland:

– Min personliga uppfattning är att det rent ut sagt är för jävligt att man vill försämra las till arbetsgivarnas fördel och göra facket tandlöst i frågor som rör våra medlemmars anställningstrygghet.

– Det spelar ingen roll vilken av  försämringarna som genomförs, det är ett angrepp på arbetarrörelsen och en krigsförklaring mot hela LO.

 

Lars Jonasson, tidningsdistributör och ordförande för Transportklubben på VTD:

–  Jag tycker också att saklig grund vid uppsägning är det viktigaste. Men också att sist in, först ut blir kvar är mycket viktigt.  Det får inte bli ett godtycke där arbetsgivaren kan säga upp personal lite som de vill.

Du har varit med vid flera neddragningar. Hur har las fungerat då?

– Jag tycker att det är smidigt. I de fall där det har funnits starkt liggande skäl och behövts andra lösningar har vi haft avtalsmöjlighet att förhandla fram olika lösningar. Las är så etablerat och välfungerande, jag förstår inte varför de ska in och röja i den. Det handlar om att de vill ge oinskränkt makt till arbetsgivaren att välja och vraka. Jag kan inte uppleva att det finns ett behov av det egentligen.

Oroar situationen dig?

– Ja, och inte minst om Socialdemokraterna tvingas acceptera angrepp på arbetsrätten. Det är skulle upplevas som ett väldigt stort svek.

– En försämring skulle skapa sämre och otryggare arbetsplatser. Som det är nu måste arbetsgivaren först komma till oss vid uppsägningar, med det har vi en viss makt. Den riskera att försvinna i stor utsträckning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jan Bergström:
    1 oktober, 2020

    LAS det är viktigt att man kan känna sig säker i sin anställning för annars tystnar nog flera på möten för rädsla att förlora jobbet

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Månadens klubb
Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Månadens medlem
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.