Transportarbetarna: Det här är viktigast att värna i las
Arbetsrätt. De anställdas trygghet går först för förbundet. Vad som är viktigast att bevara och förbättra i anställningsskyddet kan skilja sig. Transportarbetaren ställde frågan: Vad är viktigast för just ditt område eller din arbetsplats?
Ronnie Persson, färdtjänstförare i Värmland:
– Det vi eftersträvar är att vi ska få följa med efter upphandlingar. Att inte behöva tappa tryggheten vart femte år.
– Just nu finns det faktiskt en ganska stor oro för hur anställningstryggheten ska förändras. Det är ju så här: Jag har arbetskamrater som har ont i en axel eller ryggen. De har kanske varit sjukskrivna i några dagar eller veckor. Nu finns en rädsla för att man inte längre platsar bara för att man kanske inte klarar exakt alla arbetsuppgifter.
Jonny Kronbäck, skyddsombud på Kuehne-Nagels lager, Staffanstorp:
– Jag tror att allt hänger ihop, anställningstryggheten handlar om en helhet. Och jag tror att det är så för de flesta, oavsett bransch. Många undrar nog vad som är på gång nu.
– Det handlar om att vara trygg. Även om chefen fått ett ont öga till någon ska det inte bara gå att göra sig av med den personen.
Sven-Erick Fröling, lastbilschaufför, Motala:
– Det ska gå enligt turordningsreglerna. Och arbetsgivaren ska inte kunna skylla på arbetsbrist.
– Det, att säga att det är arbetsbrist, är något många kör med när de vill bli av med en gubbe. Sedan visar det sig att det inte alls är arbetsbrist. De har bara velat bli av med en eller ett par, och det är uppåt väggarna.
Sari Martikainen, ordförande för Transportklubben på Loomis Stockholm:
– Vi har varit ganska förskonade från uppsägningar fram till för något år sedan, då vi hade uppsägningar av större karaktär eftersom kontantanvändandet minskat.
– För oss är det viktigt att ha tryggheten i sin anställning. Att det går rätt till vid uppsägningar så att man inte blir uppsagd bara för att man är lite jobbig. Vi vill inte hamna i en situation då alla är provanställda på livstid.
Henrik Lagberg, ombudsman med ansvar för depå- och gummiavtalet, avdelning 3 Göteborg med Västra Götaland:
– Min personliga uppfattning är att det rent ut sagt är för jävligt att man vill försämra las till arbetsgivarnas fördel och göra facket tandlöst i frågor som rör våra medlemmars anställningstrygghet.
– Det spelar ingen roll vilken av försämringarna som genomförs, det är ett angrepp på arbetarrörelsen och en krigsförklaring mot hela LO.
Lars Jonasson, tidningsdistributör och ordförande för Transportklubben på VTD:
– Jag tycker också att saklig grund vid uppsägning är det viktigaste. Men också att sist in, först ut blir kvar är mycket viktigt. Det får inte bli ett godtycke där arbetsgivaren kan säga upp personal lite som de vill.
Du har varit med vid flera neddragningar. Hur har las fungerat då?
– Jag tycker att det är smidigt. I de fall där det har funnits starkt liggande skäl och behövts andra lösningar har vi haft avtalsmöjlighet att förhandla fram olika lösningar. Las är så etablerat och välfungerande, jag förstår inte varför de ska in och röja i den. Det handlar om att de vill ge oinskränkt makt till arbetsgivaren att välja och vraka. Jag kan inte uppleva att det finns ett behov av det egentligen.
Oroar situationen dig?
– Ja, och inte minst om Socialdemokraterna tvingas acceptera angrepp på arbetsrätten. Det är skulle upplevas som ett väldigt stort svek.
– En försämring skulle skapa sämre och otryggare arbetsplatser. Som det är nu måste arbetsgivaren först komma till oss vid uppsägningar, med det har vi en viss makt. Den riskera att försvinna i stor utsträckning.