Ledare. Efter två år med en pandemi som lamslagit stora delar av samhället blir det allt klarare vad som är vår välfärds kärna. Skola, vård och omsorg ska bara fungera, oavsett sjukfrånvaro och karantän. Men för allt fler blir det nu också tydligt att en annan bransch och dess medarbetare är oumbärlig i ett väl fungerande samhälle: Transportarbetarna, du och dina arbetskamrater.
Det har sagts för, och det förtjänas att upprepas, utan Transports medlemmar stannar Sverige.
Under pandemin har vi alla uppmanats att arbeta hemifrån och visst, tjänstemän av olika digniteter har flyttat hem jobbdatorn och sin sittriktiga stol. Enligt en undersökning som SCB gjort på uppdrag av TCO har fler än hälften av alla tjänstemän helt eller delvis arbetat hemifrån under pandemin. I Stockholm så många som sju av tio.
Väl hemma beställer de hämtmat till lunch som de förutsätter ska levereras för en billig penning till dörren. Och veckans matkasse kommer ju som planerat också den till dörren. Och julklapparna som beställdes från när och fjärran ska transporteras etcetera etcetera.
Enligt en undersökning som Kantar Sifo gjort på uppdrag av LO har en (1) procent av arbetarna inom transportsektorn kunnat arbeta hemifrån någon gång under pandemin. En procent, var hundrade transportarbetare. Precis som sjuksköterskor, läkare, undersköterskor, skolpersonal i för- och grundskolan, är transportarbetarna och er fysiska närvaro på jobbet nödvändiga för välfärden. Men syns det i lönekuverten?
2022 är det inga centrala löneförhandlingar, men på flera håll förbereds redan nu 2023 års avtalsrörelse. Ska det bli som vanligt att tjänstemännen inom industrin sätter sitt märke på hur stora/små löneökningar alla andra ska få? Precis som när Privattjänstemannakartellen PTK gjort upp med Svenskt Näringsliv om LAS-uppgörelsen? Slutna rum långt bort från stora delar av löntagarna, uppgörelser som sedan ska bli norm för dig och dina arbetskamrater.
Är det inte dags att vi får en modern syn på lönesättning som inte styrs av förra millenniets idéer om exportindustrin? En lönesättning som styrs av det vi tycker är viktigast? Hur vore det om skola, vård, omsorg och transportsektorn blev löneledande?
Efter ett drygt århundrade med industri och varuproduktion i fokus är det hög tid att prioritera välfärd och service. Det är inte längre Volvo, Bofors, Ericsson och SKF som ska vara normen när din lön ska sättas. Det borde i stället vara välfärdens och logistikens medarbetare som ska vara normbildande.