Transportare beredda på debatt om fackets framtid
Lönepolitik, a-kassa, pensioner, arbetslöshet och jämlikhet. Frågor som kan väcka debatt i de flesta sammanhang – och när alla LO-facken möts i synnerhet. Transports 18 ombud har förberett sig för fyra intensiva dagar på LO-kongressen. Samtidigt samlar förbundet namn till kampanjen för schysta transporter i Europa.
Vart fjärde år håller LO kongress. 300 valda ombud och de 100 som sitter i LO:s representantskap tar över och bestämmer åt vilket håll LO ska gå. I stort och smått.
– Vi ska vara en del av våra medlemmars vardag, sa Karl-Petter Thorwaldsson i sitt inledningstal. Vi ska ta med deras frågor in i LO.
Han tog också upp mordet på Labourpolitikern Jo Cox som drev linjen att Storbritannien ska stanna i EU.
– Vi måste få slut på det våld som gör att vi inte kan utöva vårt politiska eller fackliga arbete utan att riskera våra liv, sa Karl-Petters Thorwaldsson.
Själv räknar han nog med att få fortsätta som LO:s ordförande när kongressen är över. Så lyder valberedningens förslag. Ombuden röstar i morgon, lördag.
Samma dag blir det debatt om hur LO – som består av de 14 arbetarfacken – ska organiseras i framtiden. Transports förslag att på sikt slå ihop alla förbunden till ett mega-LO är ett av inspelen till den diskussionen.
Ombudet Emilie Eklund samlar i första pausen namnunderskrifter till medborgarinitiativet Fair transport. Hon räknar med att alla som är så fackligt engagerade att de befinner sig på LO:s kongress också ska skriva på för schysta villkor på vägarna. Om de inte redan har gjort det.
– Självklart, säger Anna Bergström från Seko, när hon har skrivit på. Om vi ska ha schysta villkor på vår arbetsmarknad måste det vara schysta villkor i hela kedjan.
Samma inställning har Marika Eriksson, Kommunal, som också signerar Fair transportkampanjen vid Transports bord utanför kongressalen.
Medborgarinitiativet för schysta transporter drivs av antal europeiska fackförbund – med målet en miljon underskrifter. När underskrifterna, insamlade via nätet, finns på plats måste EU-kommissionen lyssna på kraven och överväga att ändra lagarna.
I dag, strax innan LO-kongressen invigdes, var antalet underskrifter 124 870 i hela Europa. I Sverige hade 16 444 namn samlats in.