Transportare i kläm i konflikt
Fortsatt konflikt. I Göteborgs hamn fortsätter konflikten mellan Transports konkurrerande fack, Hamnarbetarförbundet, och APM Terminals. Från arbetsgivarsidan kommer nya rop på lagändring. Företag som tecknat kollektivavtal, och därmed ”köpt” fredsplikt, ska inte kunna utsättas för strejker. – Jag är inte förvånad. Arbetsgivarna har länge velat luckra upp arbetsrätten och införa strikt fredsplikt. Nu ser de chansen, säger Transports förbundsordförande Lars Lindgren.
I slutet av februari hade Hamnarbetarförbundet (HF) varslat om nya punktstrejker – åtgärder som senare drogs tillbaka. Förbundet har också begärt hjälp och stöd från sin fackliga international, IDC.
Lars Lindgren har varit i Göteborg och träffat Transports hamnarbetare. Han är oroad över utvecklingen:
– Man ska komma ihåg att HF:s agerande bottnar i åtstramningar som APM Terminals genomför. Det är en brutal omorganisation som bolaget vill driva igenom, med syfte att tjäna pengar.
– Våra fackliga förtroendemän, alltså Transports, sitter i tuffa förhandlingar med bolaget. De gör ett fantastiskt jobb i en svår situation. De har inte bara arbetsgivaren mot sig, utan också medierna och många hamnarbetare som har svårt att förstå alla turer i den här konflikten.
Lindgren fick en del kritik vid besöket i hamnen. Orsaken är att han öppet ifrågasatt påståenden om att HF vill teckna avtal.
– Det här är ingen strid mellan två fack. Men av flera skäl kan vi inte sympatisera med HF. Transport har tecknat det centrala avtalet med arbetsgivarna och vi har fredsplikt.
– HF har föreslagit ett trepartsavtal, där även HF är med vid förhandlingsbordet. Men det kan varken Transport eller LO acceptera.
Transport har ställt sig bakom den svenska kollektivavtalsmodellen, betonar Lars Lindgren. En viktig ingrediens är fredsplikt när arbetsgivarna väl gått med på ett avtal.
– Det som utspelas i Göteborg nu, det var så det såg ut innan vi fick kollektivavtalslagen 1932.
I den fackliga världen har hamnkonflikten lett till funderingar.
Varför har arbetsgivaren inte svarat med lockout – en åtgärd som annars är vanlig när LO:s fackförbund hotar med stridsåtgärder?
Lars Lindgren säger:
– Just den här frågan väcker förvåning inom LO. När Transport varslat om strejk på exempelvis terminaler har Biltrafikens arbetsgivareförbund direkt kontrat med att stänga ute chaufförerna som inte kan lossa. I Göteborg ligger arbetsgivarna lågt och skriker i stället efter lagstiftning.
I medierna har HF anfört att APM Terminals bryter mot reglerna som ger rätt till föräldraledighet. Lars Lindgren påpekar att HF i så fall kunnat gå till domstol – efter som föräldraledighet inte regleras av kollektivavtalet, utan av lagen. Men det steget tycks HF inte ha tagit.
Hur kommer Transport att agera i Göteborgs hamn framöver?
– Det är inte mycket vi kan göra åt den låsta situationen, säger Lars Lindgren. Vi fortsätter att förhandla om de varslade neddragningarna. HF har all rätt att organisera medlemmar i hamnen och de slåss för sin sak.
– En del av kraven handlar om sådant som följer med när ett fackförbund väl tecknat kollektivavtal. Det är villkor som HF tidigare fått, utan att teckna avtal. Men nu har APM Terminals valt konfrontationslinjen.