Nina Broman Costa
Close
"Schysta arbetsvillkor är minst lika viktigt som den fria rörligheten för kapital", säger Nina Broman Costa
Close

Transportare med sikte på EU

EU-valet. Hon är säljare på en bensinstation och vill se fler arbetare i politiken. Nu står Nina Broman Costa själv som nummer fyra på Vänsterpartiets lista till EU-valet.

Nina Broman Costa har arbetat natt på bensinstationen i Sollentuna i 16 år och trivs bra.

– Kontakten med människor betyder mycket för mig.

Men hon reagerade över kraftigt försämrade arbetsvillkor i samhället överlag, med otrygga anställningar inte minst för unga, och det ledde till att hon engagerade sig fackligt inom Transport. Till en början som skyddsombud, i dag som avdelningssekreterare i Stockholmsavdelningen.

Vanlig arbetare

Nina Broman Costa beskriver sig som en vanlig arbetare som tillhör LO-kollektivet. En beskrivning som sällan hörs i dag.

– Ja, det är nog ovanligt och vi är inte många inom politiken. Men jag presenterar mig alltid så, oavsett sammanhang. Det handlar om stolthet, att sträcka på ryggen.

Så presenterade hon sig också då hon höll första maj-tal för Vänsterpartiet, inför 15 000 åhörare, i Kungsträdgården i Stockholm. För ett politiskt engagemang var en naturlig följd av det fackliga arbetet.

– Det går hand i hand, fackliga frågor behöver ofta förankras i politiken, säger Nina Broman Costa, som också är ordförande i Transportvänstern och ledamot i Vänsterpartiets distriktstyrelse i Uppsala.

Starkt stöd

I februari i år valdes hon på plats fyra på Vänsterpartiets valsedel till EU-valet den 26 maj. Om allt som har med unionen att göra har rykte om sig att gå extremt långsamt verkar det ha gått ovanligt snabbt för Nina Broman Costa i EU-sammanhang.

– Det har gått jättefort men jag fick ett bra stöd av alla fackliga kamrater ute i landet, säger hon.

Enligt henne är EU ”en nyliberal experimentverkstad där vi människor fått vara försöksdjur alldeles för länge”.

– Jo, jag förstår att det kan verka som en motsägelse att kandidera och jag är verkligen kritisk till EU. Men vi styrs av EU varje dag, vare sig vi vill eller inte. När det gäller en ödesfråga som klimatet kan EU vara en bra plattform.

En långsiktig strategi är nödvändig, framhåller Nina Broman Costa.

– Varken vi eller något annat vänsterparti driver i dag något utträdeskrav ­– det skulle inte heller fungera att krascha ut à la Brexit. Man får göra det man kan för att påverka åt rätt håll i stället för att lämna över allt till högern att bestämma åt oss. Därför är det viktigt att rösta även om man är EU-kritisk!

Hjärtefrågor

Bra arbetsvillkor och sociala rättigheter är hjärtefrågor för Nina Broman Costa, människors rättigheter måste enligt henne värderas minst lika högt som den fria rörligheten för tjänster och kapital.

Hur går det då i valet nästa söndag? I dag har Vänsterpartiet bara en plats i Europaparlamentet men utan att vilja ta ut något i förskott ser hon det som realistiskt att partiet får åtminstone två mandat kommande period.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Den 9 juni är det val till EU-parlamentet i Sverige.

Så röstar svenska politiker i Bryssel

Politik. Den 9 juni går Sverige till EU-val. Transportarbetaren har gått igenom hur svenska partier röstar i EU-parlamentet. Inte likadant som i Sverige, visar det sig.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.