Amanda Svensson och sydafrikanska Tumi
Close
Amanda Svensson fick chansen att följa Tumi från sydafrikanska facket CSAAWU.
Close

Transportare sprider info efter facklig resa

Internationellt. Nyligen hemkommen tvekar inte Transports Amanda Svensson: Hon ska berätta för så många som möjligt om fackets situation i Sydafrika. Och hålla kontakten med den sydafrikanska rörelsen.

Tillbaka på Transports kontor i Helsingborg kan försäkringsrådgivaren Amanda Svensson jämföra förhållandena i Sverige med sina upplevelser under två veckors utbildning i Kapstaden.

– En organisatör i lantarbetarnas fack åker ut till gårdarna och hem till de anställda. Många gånger är det farligt att vara fackligt aktiv eller ha kontakt med facket, berättar hon.

Amanda Svensson sökte kursen som svenska ABF är med och organiserar. Deltagarna är unga, de är fackligt och/eller politiskt engagerade och kommer från olika ställen i världen.

– Vi pratade mycket om arbetarrörelsens utmaningar i världen, och då var det intressant att höra dem som kommer från Vitryssland och Kambodja. Deras verklighet är långt ifrån vår.

Åtta unga svenskar var med bland de 26 deltagarna. Amanda Svensson fick höra att hon var den första transportaren någonsin.

Efter en vecka av seminarier, grupparbeten, rollspel och diskussioner ägnade hon den andra veckan åt det sydafrikanska facket CSAAWU som organiserar lantarbetare. Hon hade ett fullspäckat program, var med ute på farmbesök med organisering, och på förhandlingar.

I Sverige har CSAAWU mest uppmärksammats i samband med att vinarbetare för några år sedan gick ut i strejk i Sydafrika, och flera svenska fack övertygade Systembolaget att ställa krav på vintillverkaren. Men senast härom veckan skrev Arbetet om en fackligt aktiv vinarbetare som hotades med avsked efter att ha uttalat sig i tidningens reportage.

– Jag har börjat sammanställa alla mina upplevelser, berättar Amanda Svensson.

I och med att hon fick gå utbildningen ska hon föreläsa flera gånger för ABF, för arbetarkommunen i Helsingborg och för sin Transportavdelning.

­– Jag är också jättesugen på att använda materialet i olika utbildningar. Och jag tänker fortsätta kontakten med facket i Sydafrika.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.