Transportaren kan räkna med låg pension

Pensionen för en typisk Transportare blir låg. Ingen politiker vill säga vad som är en rimlig nivå. Och prognoserna från Pensionsmyndigheten är inte att lita på. – Om fem år kommer det bli ett jäkla liv när folk ser hur låga pensionerna blir, säger ekonomijournalisten Joel Dahlberg som skrivit boken ”Pensionsbluffen”.

Han är till vardags ekonomijournalist på Svenska Dagbladet och har gjort en djupdykning i det nya pensionssystemet, som sjösattes för 15 år sedan. De senaste årens nyblivna pensionärer har befunnit sig i en blandning av det gamla och nya systemet. De som är födda 1954 är den första kullen som helt omfattas av det nya. Många av dem kommer alltså gå i pension om ungefär fem år.

– Jag tror folk förväntar sig att om de jobbar från 23 till 65 så ska de inte bara få en pension som de överlever på, utan något som de kan leva gott på.

Men det är alltså långt ifrån säkert. Joel Dahlberg har i sin bok exempel på personer som arbetat i hela sitt vuxna liv och ändå får en riktigt dålig pension.

– Det blir väldigt låga pensioner efter vad de flesta betraktar som ett helt yrkesliv. Det finns exempel på personer som yrkesarbetat i 40 år och ändå bara får 11 000 kronor i allmän pension före skatt. Det är bara marginellt högre pension än om man inte jobbat över huvud taget. Garantipension plus bostadstillägg når nästan samma nivå. Jag tycker att det är orimligt, säger han.

Ser man bara till pensionen är nyttan av att jobba och slita väldigt låg. Fullt så illa som i exemplet ovan är det dock inte för alla. Men många kommer att få ut en pension på omkring 55–60 procent av lönen, före skatt. Sedan ska man komma ihåg att pensioner beskattas högre än löneinkomster.

– Jag tror inte folk är beredda på att det är så höga fall i inkomst. Har man stora bostadslån och ska amortera så går det inte ihop, säger Joel Dahlberg.

Hans kritik mot systemet riktar huvudsakligen in sig på två punkter. Den första är alltså att pensionen blir väldigt låg för stora grupper.

– En transportare är en typisk förlorare. Tillsammans med bland annat lärare, sjuksköterskor och förskollärare. Alla som har en månadslön under 35 000 kronor kommer få en relativt låg pension.

Tjänar man mer än så sätter arbetsgivaren av en betydligt större andel av lönen till tjänstepension. Vilka blir vinnare?

– Ja, höginkomsttagare är alltid vinnare.

Den andra delen i Joel Dahlbergs kritik handlar om att politikerna inte vill prata om nivåerna på pensionen. Systemet är uppbyggt så att det ska sköta sig självt. Pensionssystemet ska växa med samhällsekonomin. När det är dåliga tider och sysselsättningen är låg så ska pensionerna sänkas automatiskt. Politikerna ska inte gå in och justera någonting. Det blir den pension det blir.

– Men jag tycker det är väldigt märkligt att beslutsfattarna inte har någon åsikt om vad som är en rimlig pension. Jag har frågat representanter för alla fem partier som står bakom pensionsuppgörelsen och ingen vill svara på den frågan, säger Joel Dahlberg.

Pensionssystemet ska må bra när Sverige mår bra. Problemet är att detta inte verkar stämma. Åren 2004–2007 var det högkonjunktur och finansminister Anders Borg (M) kallade Sverige för en tigerekonomi. Trots det försämrades pensionssystemets finansiella ställning under perioden. När finanskrisen slog till 2008 fanns det inga marginaler kvar.

– De senaste tio åren har vi haft en god ekonomisk utveckling. Ändå har pensionerna sänkts tre gånger. Då är det något som inte stämmer.

När bromsen slår till (eller ”den automatiska balanseringen aktiveras”, som det heter på myndighets-språk) sänks inte bara de pensioner som betalas ut just nu. Även värdet på alla de pensionsrätter som man har betalat in under sitt arbetsliv justeras ned.

– Om man är i 50-årsåldern som jag så har många intjänad pension på över två miljoner kronor. Då blir en sänkning på sex procent ganska stora pengar.

Varför ger då inte pensionssystemet bättre avkastning? Varför blir pensionerna låga trots många års hårt arbete? Problemet är att folk lever allt längre. Detta är ju i grunden något positivt, men ser man bara till pensionssystemet så blir det ett problem.

– När folk lever längre så krävs det också att man kan jobba längre. Hela arbetsmiljön för de äldre måste förbättras. Men jag har svårt att se en snabb förändring. Jag tycker mig snarare se att det blir svårare och svårare för äldre att byta jobb och stanna kvar länge på arbetsmarknaden.

Helt avgörande för pensionerna är alltså om man lyckas få folk att arbeta längre.

– Om det inte går så måste man göra om systemet. Väldigt många hinner inte tjäna in en rimlig pension på 40 år som systemet ser ut i dag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.