”Transportarna ska bli en starkare röst i EU”
Den 14 mars valdes Transports förbundsordförande Lars Lindgren till ny ordförande i Europeiska Transportarbetarfederationen, ETF. – Det gäller att engagera sig och försöka påverka vad som händer i EU, annars blir vi frånåkta, säger han.
Lars Lindgren har sedan tidigare även styrelseuppdrag i Nordiska Transportarbetarefederationen, NTF och Internationella Transportarbetarefederationen, ITF. Innan han blev Transportbas arbetade han som internationell sekreterare.
– Svenska Transportarbetareförbundet har jobbat med internationellt arbete i många år. Det gäller att inte bara prata om samarbete, vi måste också praktisera det.
Ordförandeskapet ger tillfälle att plädera för den svenska och nordiska modellen med kollektivavtal och förhandlingar mellan arbetsgivare och fack, betonar Lindgren.
Han gör klart att ordförandeskapet i ETF är helt annorlunda än hans motsvarande roll på hemmaplan. Inom den europeiska federationen finns både en ordförande och en generalsekreterare. Det är den senare som gör grovjobbet.
– Ordföranden leder sammanträden och ska fungera som ”policymaker”, leda skutan. Jag kan delta i aktioner och gemensamma uttalanden, men det är sekreteraren som sköter det löpande, dagliga arbetet.
Svenska Transport var motståndare till Sveriges inträde i EU, men nu när vi ändå är med gäller det agera utifrån den verkligheten, menar Lindgren.
– Vi lever i en globaliserad ekonomi i dag. En hel räcka frågor avgörs på EU-nivå, som påverkar våra medlemmar.
Det ETF Lars Lindgren vill forma ska bli mer aktivt i olika EU-debatter, demonstrationer, aktioner och uppvaktningar av ambassader. Det gäller för facket att vara på plats, när människor manifesterar sitt missnöje på gatorna. Att fånga upp, kanalisera och föra fram arbetarnas frågor till politikerna.
– Transportsektorn är den bransch som är hårdast utsatt för dumpningen av löner och arbetsvillkor. Är man skicklig som ordför-ande kan man skapa ett ETF, som utgör en betydligt starkare maktfaktor gentemot arbetsgivarna.
Lars Lindgren kommer att lägga sitt första krut på att ”läka” och ena ETF efter de senaste två årens interna splittring, under engelsmannen Graham Stevenssons ledning, deklarerar han.
Han ser som sin viktigaste uppgift, att stoppa den sociala dumpningen med lastbilschaufförer från låglöneländer som arbetar för svältlöner under omänskliga förhållanden i rikare länder.
– Jag kan aldrig acceptera att det vi byggt upp under över 100 år ska raseras av en hänsynslös internationell marknad. Vi måste se till att alla arbetare får samma lön och villkor, oavsett var man kommer ifrån. Konkurrensen ska ske på lika villkor, men i dag slås nationella åkerier ut.
Lars Lindgren berättar om tio års fackligt arbete i Baltikum, för att försöka organisera chaufförerna och komma åt lönedumpningen.
– Tyvärr har det blivit ett stort misslyckande. Nu gäller i stället att arbeta intensivt den politiska vägen. Jag ser en mycket farlig utveckling med främlingsfientlighet och rasism, som växer sig allt större om utvecklingen fortsätter som nu.
Rapporten med förslag på bättre regleringar från riksdagens trafikutskott, liksom infrastrukturministerns beslut om en stor statlig utredning av åkeribranschen ser Lindgren som positiva resultat av politiska påtryckningar från Transport och arbetsgivarna. Han är inte alltid så positiv till media, men inser att det är där man kan skapa debatt och få genomslag hos politikerna.
– Nu måste vi gå vidare och peka ut de stora speditörerna som de värsta fördärvarna av branschen. Det handlar om ren slaveriförmedling, där man tvingar anställda att bli falska egenföretagare med F-skattesedel.
– Jag uppfattar transportförmedlare, som dribblar med falska bemanningsbolag och struntar att betala in skatter och sociala avgifter, som hallickar. Allt går ut på att skaffa fram billigast möjliga arbetskraft eftersom speditörerna kräver mer och mer av vinsten. Kvalitén lämnas därhän. Det finns väl ingen annan bransch där företagare nöjer sig med så dålig avkastning på insatt kapital som åkerierna?