Magnus Larsson, Tommy Wreeth och Lars Mikaelsson. Foto: Kristina Sjöberg
Close
Magnus Larsson, central ombudsman, Tommy Wreeth förbundsordförande och Lars Mikaelsson förbundssekreterare var Transports innersta kärna i förhandlingarna.
Close
Avtal 2023

Så blir de nya lönerna för chaufförer och terminalare

Lastbilsförare. Transportavtalet skrevs under av parterna på skärtorsdagens förmiddag. Ett tvåårigt avtal som för de flesta medlemsgrupper inom transportavtalet ger mer än industrins märke på 7,4 procent. – Ett hyfsat avtal under omständigheterna, säger Tommy Wreeth, förbundsordförande Transport.

En räkneövning med medellöner, tariffernas olika steg och antal anställda i varje grupp gjorde att Transport och Biltrafikens Arbetsgivareförbund till sist blev överens. Kort betyder det en ökad lönespridning och där de flesta, cirka 70 procent, av medlemsgrupperna som går på transportavtalet får mer än industrins märke på 7,4 procent (4,1 plus 3,3). Avtalet är tvåårigt och gäller från 1 april i år och gäller anställda inom åkeri, terminal och lager. Från och med i år ingår även bärgning.

– För oss var det pengar, pengar, pengar som var viktigt. Och att få till det utan att sälja ut något. Det tycker jag att vi har lyckats med. Det är ett hyfsat avtal, säger Tommy Wreeth.

Avtalet ger för år ett 1 080 kronor till 1 500 kronor och år två 900 kronor till 1 124 kronor.

– För drygt 7 av 10 anställda ger det mer än märket så jag tycker att det är ett försvarbart förhandlingsresultat. Och alla anställda garanteras 100 procent då vi har tarifflöner.

Ni gick ut med förhandlingskraven på ett ettårigt avtal och en engångssumma som kompensation för prolongeringen av förra periodens avtal. Vad har du för kommentarer kring det?

– Jag ska aldrig i helvete någonsin prolongera någonting en gång till. Vi blev helt blåsta på det. Samtidigt är ett engångsbelopp lite som ”kissa-på-sig-pengar”. Det känns skönt för stunden med det är inget beständigt. Jag tycker att det är bra att vi i stället fick lite mer till procenthöjningarna. Det är pengar som vi har med oss framöver. En löneökning på 300 kronor i månaden ger på 18 månader samma belopp som vi krävde med engångbeloppet. Skillnaden är att de 300 kronorna har man med sig genom hela anställningen.

Andra avtal som slutits inom LO har låglönesatsningar. Ert avtal ger mest till den som tjänar bäst. Hur motiverar du det?

– Vi har bra nivåerna på våra lägsta löner redan. Med tanke på att vi har tarifflöner så garanteras alla i branschen löneökningarna på sikt. Alla får som minst ökningar i nivå med övriga på arbetsmarknaden. Både vi och arbetsgivaren vill ha kvar anställda i branschen så om du jobbar kvar får du ta del av de högre påslagen längre fram. Antal år och erfarenhet i yrket ska betala sig. Det här är vad våra medlemmar vill.

Ni ställde som ensamt LO-förbund er utanför samordningen och märket. Märket som den här gången landade på 7,4 procent för två år. Var det rätt strategi?

– Vi bryr oss inte om märket. Det får andra ta ansvar för. Jag representerar Transports medlemmar och min uppgift är att göra det bästa för dem. Vårt resultat landade snäppet högre är industrins märke. Så vill Industrifacken fortsätta att förhandla fram ett märke så kan vi andra använda det som golv för att ta avstamp ifrån. Frågan är ändå om inte märket har spelat ut sin roll.

Det har också pratats om varsel och olika konfliktåtgärder som strejk. Vad säger du till de medlemmar som känner sig snuvade på det?

– Jag kan förstå att det finns medlemmar som hellre hade sett oss gå ut i konflikt men frågan är vad vi hade vi vunnit? Vi i förhandlingsdelegationen och förbundsstyrelsen tycker att det är ett rimligt avtal som vi har fått till och vi trodde inte att en konflikt hade gett oss mer, säger Tommy Wreeth.

Partsgemensamma arbetsgrupper

2023 års förhandlingar leddes för Transports del förutom av förbundsordförande Tommy Wreeth av Lars Mikaelsson, förbundssekreterare och Magnus Larsson, central ombudsman. Transports förhandlingsdelegationen med ett 30-tal representanter var också på plats i Näringslivets hus i Stockholm.

– Det är en stor styrka att ha yrkesverksamma i delegationen. Kraven och argumenten vi tar in i förhandlingen kommer från medlemmarna. Det är viktigt att vi kan lyfta in deras verklighet i förhandlingsrummet, säger Tommy Wreeth.

Transport och arbetgivarorganisationen Transportföretagen har också kommit överens om olika partsgemensamma arbetsgrupper. Det handlar om frågor kring pension, flexibel arbetstid med anställningstrygghet och om transparens i underleverantörskedjor.

– Vi har olika partsgemensamma arbetsgrupper som arbetar mellan avtalsförhandlingarna och i den samverkan kan vi komma överens om vissa saker. Men mest handlar det om att ta fram gemensamma förslag till våra olika förhandlingsdelegationer så att det tas upp i nästa avtalsomgång.

En sådan partsgemensam arbetsgrupp inför denna avtalsrörelse har diskuterat att ta in Bärgningsavtalet i Transportavtalet. Konsekvens blir att Bärgningsavtalet lämnar Motorbranschens Arbetsgivareförbund (MAF) och kommer ligga under Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA). Magnus Larsson är central ombudsman och har varit med i de förhandlingarna.

– En del åkerier har också bärgningstjänster så det här tror vi kommer att underlätta ute på arbetsplatserna. Det kommer att bli en bilaga till Transportavtalet. Bärgningsbilagan innehåller egen lönetabell, och skrivningar om prestationslön om beredskap, säger Magnus Larsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kenta:
    19 juni, 2023

    Den här höjningen täcker inte ens min hyreshöjning för i år, sen ska vi inte glömma el priserna, matpriserna på köpet med all övrig inflation. Hade vi fått ca 2.500 efter skatt hade det varit godkänt.

  2. Mikael:
    18 april, 2023

    lika bra att gå ur transport facket. 570kr i månaden, för absolut piss och ingenting. löneökning som inte ens täcker prisökningarna , för bränsle, mat och el.

  3. john:
    18 april, 2023

    tja. Bättre att ha ett jobb kvar än öka lönen så mycket att man förlorar jobbet. Räkna på det så får ni se att det är bättre att jobba. Att dom rika får mera det är ju som det är. Vi är lägst på botten och man får skylla sig själv då man inte valde högre värt yrke. Men framtiden är högst osäker och många av oss får nog sluta dom sista åren som arbetslösa och bortglömda. Nu har man råd med fackavgiften i alla fall. :))

  4. Anonym:
    17 april, 2023

    Hur vet man vilken tariff man tillhör? Finns det någon info om det någonstans? Anställd via ett företag som har transport kollektivavtal och jobbat ca 19 år på samma företag, fick lägsta höjningen. Motiveringen att tarriferna baseras på olika yrkes grupper och sen då åren inom yrket? Men hittar ingen info alls om att vissa yrkes grupper inom transport skulle få mer än andra?

  5. Kim:
    17 april, 2023

    Hur motiverar man att budbilarna får samma höjning oavsett år i branschen? De som kör paketdistrubution blev totalt blåsta den här gången.

  6. Konstantin Lundberg:
    8 april, 2023

    300 kr i månaden i 18 månader....har du glömt inflationen? Det är bättre med engångsbelopp belopp

  7. Sven Nilsson:
    7 april, 2023

    Transports avtal är helt kass. Ökningen skall vara minst 50% om det ska motsvarande det är att vara chaufför i detta landet. Men vill köra bil med denna usla lönen??? Polis o kör o vilotider, veckovila det är ju ett hån. Löneförhandling är ju ett skämt.

  8. Kjell Strömstedt:
    7 april, 2023

    Jag får ta en alvarig funderare på om jag ska fortsätta vara aktiv i Transport, fattigdomsspiralen var tydligen bara snack. Engångsbeloppet hade hjälpt många inför semestern.

  9. Margit Maždin:
    6 april, 2023

    Och vad blir nya lön förde som tjänar minst? De som kör samhällsresor som färdtjänst, sjukresor, skolbarn och taxi?

  10. Kristina Sjöberg:
    11 april, 2023

    Hej Margit,
    De yrkesgrupper du räknar upp ingår i Taxiavtalet och de förhandlinganra har inte startat ännu. På Transports hemsida kan du följa avtalsförhandlingarna mer detaljerat. Transport.se/avtal2023.

    Hälsningar,
    Kristina

  11. Anonym:
    6 april, 2023

    Kan ni inte berätta hur mycket varje person med olika år i yrket får? Allt känns så luddigt.

  12. Kristina Sjöberg:
    11 april, 2023

    På Transport.se kan du läsa mer detaljerat om de olika kollektivavtalen. De har samlat avtalsinformationen på transport.se/avtal2023.

    Hälsningar,
    Kristina

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Så blir taxitelefonisternas fackbyte till Unionen

Taxiväxel. Som en del i gränsdragningsuppgörelsen mellan Transport och Unionen går taxitelefonisterna över till Unionen.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.