Emil Grape är terminalarbetare i Arlöv och Björn Zettervall är lastbilschaufför i Ljusdal.
Close
Emil Grape, till vänster, är terminalarbetare i Arlöv. Björn Zettervall, till höger, är lastbilschaufför i Ljusdal.
Close
Avtalsrörelsen

Transportavtalet – så går snacket

Åkeri och terminal. Löneökningar på samma nivå som i industrin och lite svårare att hyvla ner arbetstid – bra eller dåliga inslag i nya avtalat för terminalare och chaufförer? Transportarbetaren har pratat med några av dem som påverkas.

Emil Grape jobbar på terminalen DHL Freight i Arlöv. Han är en av de vanliga medlemmar som fick sitta med i Transports förhandlingsdelegation. Emil Grape är särskilt nöjd med att avtalet gör vardagen tryggare för dem som jobbar på terminaler.

– Jag tycker att de åkerianställda har varit solidariska och osjälviska eftersom de backat upp oss i våra krav.

– För oss är det viktigt att det blir uppsägningstid när arbetsgivaren vill hyvla, hyvling av arbetstiderna är ett stort problem för många som jobbar på terminal. Jag tycker också att det är bra att arbetsgivaren inte får införa delade arbetspass utan en lokal förhandling. Människor har familj och privatliv, det är viktigt att veta vad man ska tjäna och att kunna planera vardagen.

”Bra jobbat”

Dagen efter att avtalet blev klart åkte Transportarbetaren till rastplatsen Mora stenar, strax söder om Uppsala. Solen sken och vinden blåste kallt. På just den rastplatsen var det inte särskilt många medlemmar i Transport den eftermiddagen. Björn Zettervall är inte med i facket, men är glad för det nya avtalet och säger att han tänker gå med i Transport snart. Han ska köra hemåt mot Ljusdal och är mycket nöjd med löneökningen.

– Det är ett stort plus, om man säger så. Det blir hur bra som helst. Jag tycker verkligen att facket gör ett bra jobb.

Samtidigt som Transportarbeten var ute på rastplatsen hör Torgny Lundberg från Arvidsjaur av sig. Han jobbar på ett åkeri och är allt annat än nöjd med den nya lönen.

– Efter skatt är det bara ett skrovmål i veckan, säger han.

”Vi borde strejka”

Han tycker att Transport borde ha struntat i industrins märke och gått ut i strejk.

– Vad har industrifacken någonsin gjort för Transport? Vi borde ta ut tankbilarna i strejk, så stannar hela landet. Om jag går ur facket får jag mer netto än jag får från den här löneökningen, säger han.

Transportarbetaren ringer upp Kim Gewert i Värmland, han jobbar för Smålands logistik, ett av Sveriges största åkerier.

– Jag tycker att lönelyftet är okej, men det är väl klart man vill tjäna mer pengar.

Särskilt glad är han för att avtalet är tre år.

– Jag tycker att det känns tryggare när båda parter vet hur det ska se ut i några år framåt. Då slipper vi att det är en massa tjafs och spekulationer varje år. Nu vet vi vad som gäller i flera år, vi har det svart på vitt, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.