Emil Grape är terminalarbetare i Arlöv och Björn Zettervall är lastbilschaufför i Ljusdal.
Close
Emil Grape, till vänster, är terminalarbetare i Arlöv. Björn Zettervall, till höger, är lastbilschaufför i Ljusdal.
Close
Avtalsrörelsen

Transportavtalet – så går snacket

Åkeri och terminal. Löneökningar på samma nivå som i industrin och lite svårare att hyvla ner arbetstid – bra eller dåliga inslag i nya avtalat för terminalare och chaufförer? Transportarbetaren har pratat med några av dem som påverkas.

Emil Grape jobbar på terminalen DHL Freight i Arlöv. Han är en av de vanliga medlemmar som fick sitta med i Transports förhandlingsdelegation. Emil Grape är särskilt nöjd med att avtalet gör vardagen tryggare för dem som jobbar på terminaler.

– Jag tycker att de åkerianställda har varit solidariska och osjälviska eftersom de backat upp oss i våra krav.

– För oss är det viktigt att det blir uppsägningstid när arbetsgivaren vill hyvla, hyvling av arbetstiderna är ett stort problem för många som jobbar på terminal. Jag tycker också att det är bra att arbetsgivaren inte får införa delade arbetspass utan en lokal förhandling. Människor har familj och privatliv, det är viktigt att veta vad man ska tjäna och att kunna planera vardagen.

”Bra jobbat”

Dagen efter att avtalet blev klart åkte Transportarbetaren till rastplatsen Mora stenar, strax söder om Uppsala. Solen sken och vinden blåste kallt. På just den rastplatsen var det inte särskilt många medlemmar i Transport den eftermiddagen. Björn Zettervall är inte med i facket, men är glad för det nya avtalet och säger att han tänker gå med i Transport snart. Han ska köra hemåt mot Ljusdal och är mycket nöjd med löneökningen.

– Det är ett stort plus, om man säger så. Det blir hur bra som helst. Jag tycker verkligen att facket gör ett bra jobb.

Samtidigt som Transportarbeten var ute på rastplatsen hör Torgny Lundberg från Arvidsjaur av sig. Han jobbar på ett åkeri och är allt annat än nöjd med den nya lönen.

– Efter skatt är det bara ett skrovmål i veckan, säger han.

”Vi borde strejka”

Han tycker att Transport borde ha struntat i industrins märke och gått ut i strejk.

– Vad har industrifacken någonsin gjort för Transport? Vi borde ta ut tankbilarna i strejk, så stannar hela landet. Om jag går ur facket får jag mer netto än jag får från den här löneökningen, säger han.

Transportarbetaren ringer upp Kim Gewert i Värmland, han jobbar för Smålands logistik, ett av Sveriges största åkerier.

– Jag tycker att lönelyftet är okej, men det är väl klart man vill tjäna mer pengar.

Särskilt glad är han för att avtalet är tre år.

– Jag tycker att det känns tryggare när båda parter vet hur det ska se ut i några år framåt. Då slipper vi att det är en massa tjafs och spekulationer varje år. Nu vet vi vad som gäller i flera år, vi har det svart på vitt, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett femte tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.