Transportbas i skolbänken

Transports ordförande Lars Lindgren sitter i skolbänken. Han är en av 115 000 lastbilsförare som obevekligen närmar sig dagen Y. Det vill säga tidsgränsen då alla måste ha skaffat yrkeskompetensbevis för att få fortsätta köra tungt fordon. – Delkursen om ergonomi och hälsa ser jag som allra viktigast, säger Lindgren.

Redan 2008 införde EU-länderna ett nytt utbildningskrav för yrkesförare som kör buss eller tung lastbil. Den som genomgått utbildningen får ett särskilt yrkeskompetensbevis (YKB).

När YKB-lagen kom fanns förstås miljontals förare i EU som redan var verksamma på vägarna. För dem gäller övergångsregler. I praktiken en kortare fortbildning på sammanlagt 40 timmar.

I Sverige måste denna fortbildning vara genomförd senast den 10 september 2016. För bussförare gäller september 2015, alltså om bara sju månader.

Transports ordförande är gammal utlandschaufför med både lastbils- och busskort på fickan.

Det är behörigheter som han tänker behålla. Därför sitter han denna torsdag nedklämd i skolbänken. På schemat står ergonomi och hälsa.

– Utbildningen är jättebra! Chaufförernas kroppar måste hålla. Inte bara fram till pensioneringen, utan efteråt också, säger Lars Lindgren. Han vägde själv in på 90 kilo när han jobbade som billots hemma i Helsingborg.

Så småningom började han köra på utlandet och vågnålen skuttade raskt upp till 110.

– De 20 kilona blev kvar, konstaterar han.

Framme vid svarta tavlan – eller rättare sagt vid power-point-duken – står Jan-Erik Ståhl, sjukgymnast och ergonom. Han berättar engagerat om riskfaktorer för ohälsa.

Överst står rökning.

– Det är så värdelöst att det står i en helt egen riskklass. Och det vet ju alla rökare om, eller hur? Och det är ju jättelätt att stå här framme och raljera, om man har tur och råkar tillhöra den grupp människor som inte har receptorer i hjärnan som svarar på just nikotin.

Nästa punkt på listan blir stress. Jan-Erik Ståhl höjer fingret:

– Våra stressreaktioner är ursprungligen ett skydd mot fara. Ett system som triggade oss att antingen fly eller slåss. Snabb stress är okej, långvarig stress är livsfarligt!

Deltagarna, ett 20-tal chaufförer och någon enstaka åkare, får en noggrann genomgång av signalerna som tyder på skadlig stress.

Vad ska den göra som drabbats? Enligt Jan-Erik är det viktigt att ta reda på vad som är den verkliga bakomliggande orsaken. I väntan på det finns åtgärder som förbättrar läget:

– En påtaglig sak är motion. När stora muskelgrupper aktiveras förbränns stresshormon som ansamlats i kroppen.

Som YKB-lärare har Ståhl träffat mängder av yrkesförare som delat med sig av handfasta tips. En man berättade att han mådde fruktansvärt dåligt i alla bilköer. Mannen fick rådet av en kollega att börja lyssna på ljudböcker.

– Det blev en stor förändring. Föraren berättade att han ibland kunde tänka att kön han precis fastnat i inte fick lösas upp för snabbt. För just nu var ljudboken så spännande.

Jan-Erik Ståhl förklarar att han för egen del halkade in på yoga – trots ett inledningsvis gigantiskt motstånd mot blotta tanken på att ”stå i trikåer och göra konstiga rörelser”:

– Fys-yoga visade sig vara en fantastisk och enkel metod om man vill minska stressen, bli smidigare och mindre stel. Tänk om jag känt till den kraften när jag tog emot alla mina patienter som sjukgymnast!

Jan-Erik Ståhl fortsätter att beta av sömnen och andra faktorer som drastiskt påverkar hälsan. Som lärare jobbar han för Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (TYA). Den är en organisation som till hälften ägs av Transport och till hälften av arbetsgivarna.

TYA ordnar utbildningar, bland annat YKB. Inom TYA har man länge och idogt varnat för att det kan bli trångt i kön – om alla chaufförer väntar in i det sista med att gå den obligatoriska fortbildningen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.