Transportbasen vill ha bred idédebatt inom S

– Jag efterlyser en bred diskussion inom arbetarrörelsen om hur vi ska uppnå politisk, social och ekonomisk rättvisa. Helt enkelt hur politiken ska återfå makten över finanskapitalet. Den salvan avlossade Transports ordförande Lars Lindgren vid sitt förstamajtal i Ånge.

Förra året höll Lars Lindgren förstamajtal inför 15 000 tyskar på Berlins paradplats, Brandenburger Tor.

Den här gången stod Sveriges mittpunkt, Ånge, på tur. På torget tog Transportbasen upp en rad dagsaktuella frågor. Han påminde om att två viktiga val väntar i Sverige. Det första handlar om vilka som ska sitta i EU:s ”riksdag”, parlamentet:

– Många kanske tycker att EU-valet inte berör ”mig”. Vad som händer i Bryssel kan man ändå inte påverka. Det är helt fel ingångsvärde. Jag har heller aldrig varit någon större anhängare av EU. Jag röstade nej till medlemskap i unionen och nej till EMU.

– Men nu är Sverige med i EU, fast tack och lov inte EMU. Mellan 60 och 70 procent av våra lagar, regler och förordningar bestäms inom EU. Att då rösta med benen och bli soffliggare är faktiskt detsamma som att ge den nyliberala borgerligheten och populismen större inflytande över vilka lagar och regler som vi ska leva med.

Lars Lindgren påpekade att en gång i tiden varnades arbetarna för kommunismen.

– Det spöket skrämmer ingen i dag. I dag är det annat som borde skrämma än mer: populismen och den främlingsfientliga nationalismens spöke. I praktiken är det ingen större skillnad mellan populism och nationalism.

– Det är samma andas barn och säger sig företräda de överkörda, de besvikna och bedragna. Kort sagt de som anser sig vara förlorarna. Förlorarna på EU, euron, invandringen och globaliseringen.

Det nya spökets specialitet är de enkla lösningarnas politik, inskärpte Lindgren:

– Ekonomisk kris ska lösas genom att beskatta bankerna. Välfärdskris ska lösas med att stoppa invandringen. Demokratikris ska lösas genom att lämna EU. Det är lösningar som lätt går hem bland de som anser sig vara förlorare.

– Enkla lösningar på svåra och komplexa problem! Tänk om det vore så enkelt. Men det är det inte. Även om det är enkelt att raljera med populisternas och nationalisternas budskap så är det farligt att inte ta deras existens på blodigaste allvar.

Enligt Lars Lindgren finns det välgrundade skäl att vara missnöjd med den politik som förs i Europa i dag.

– Det är löntagarna som fått betala priset för ett EU som inte förmår garantera social trygghet och säkra pensioner. Däremot har man varit duktig på att hålla kapitalägarna skadelösa för sina dåliga affärer. Hittills har det varit så att kostnaderna för att rädda bankerna, fond- och försäkringsbolagen har betalats av Europas löntagare, via högre skatter och otrygga anställningar.

– Att en sådan politik skapar social oro och protester borde inte förvåna någon. Och det borde inte heller förvåna någon att en sådan politik är grogrund för främlingsfientlighet och populism.

Lars Lindgren tog upp skatterna som en förutsättning för en bra, utbyggd och rättvis välfärd.

Och sedan sysselsättningen.

– Valets absolut viktigaste fråga är sysselsättningen. Att få ner arbetslösheten, främst bland unga och långtidsarbetslösa. Uppenbart har inte borgarnas skattesänkarpolitik fått någon större effekt på sysselsättningen. Arbetslösheten ligger fortfarande på en oroande hög nivå.

Nu verkar det som Alliansen tycker det är det är okej att arbetslösheten ligger på över åtta procent, menade Lindgren:

– Alliansen har lagt den ena bördan efter den andra på de arbetslösa. Låt mig därför skicka ett klart och tydligt budskap till alliansregeringen: Sluta jävlas med vanligt hederligt folk som inte vill annat än att ha ett jobb!

– Många hoppas med mig på att det blir ett regeringsskifte i höst och mycket talar för att så blir fallet. Men en socialdemokratisk regering är ingen garanti för en fackföreningsvänlig politik. Erfarenheterna har lärt oss att inom politiken måste hänsyn tas till flera intressen.

Även socialdemokratiska regeringar, poängterade Lars Lindgren, har haft en klart nyliberal slagsida och inte alltid agerat enligt fackliga utgångspunkter.

– För mig som fackföreningsman och socialdemokrat kan inte Socialdemokraterna bli något framtidsparti utan att vara fast förankrad i sin historiska idétradition. Jag efterlyser därför en bred diskussion inom arbetarrörelsen om hur vi ska uppnå politisk, social och ekonomisk rättvisa.

– Helt enkelt hur politiken ska återfå makten över att reglera finanskapitalet. Den diskussionen saknas idag inom partiet, men är ett måste för att bygga ett samhälle med generell välfärd, en välfärd för alla. En sådan diskussion kan göra oss till ett framtidsparti.

Lindgren avslutade med orden:

– Vi kan förändra! Vi kan förbättra! Det gör vi genom att gå och rösta. Först den 25 maj i Europavalet. Där uppmanar jag er att kryssa nummer tio på Socialdemokraternas lista, Johan Danielsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.